menu

Ontspannen slapen op 9 manieren

Ontspannen slapen, dat is voor veel mensen een droom die ze het liefste iedere avond zouden willen uit laten komen. Maar hoe komt het toch dat je na een lange dag werken opeens klaarwakker in bed naar het plafond ligt te staren? Volgens slaapblogger Pieter Polman van Slaapinfo komt dat door stress.

Stress is de belangrijkste oorzaak van slaapproblemen. Ben je niet ontspannen dan zit je lichaam namelijk vol met het stresshormoon cortisol. En wil je goed en ontspannen kunnen slapen, dan moet je cortisol hormoonspiegel laag zijn.

Oorzaken stress

Er zijn verschillende oorzaken waarom je niet ontspannen in je bed ligt als je wil gaan slapen. Dit zijn ze op een rijtje:

  • Stress door je werk
  • Stress door familieomstandigheden
  • Stress binnen je relatie
  • Stress over je gezondheid
  • Stress vanwege een proefwerk of examen
  • Stress binnen het gezin of over je kinderen

Je kunt er niet altijd iets aan doen, maar wat wel zeker is, is dat het niet helpt om te piekeren over zaken die je bezighouden. Veel van onze problemen lossen zich vaak vanzelf op. Dat is een geruststellende gedachte die hopelijk helpt je een beetje te ontspannen. Pak de zaken aan die je wel kunt veranderen. Deel je problemen en vraag om hulp, ga dat moeilijke gesprek aan waar je over loopt te piekeren, kom in actie waar dit mogelijk is. Noem maar op.

partner content

Doe de slaaptest artikelbanner

9 manieren om te ontspannen

Maar ja, het is allemaal natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dus wat kun je zelf doen om ontspannen je bed in te gaan en goed te gaan slapen? Met deze 9 tips hoop ik dat je in staat bent dit alsnog voor elkaar te krijgen.

1. Ontspanningsoefeningen die werken

Voordat je gaat slapen kun je ontspannen met yoga, diepe ademhalingsoefeningen of meditatie. Het helpt allemaal om straks als je in bed ligt dieper en kwalitatief beter te slapen. Dit is natuurlijk belangrijk als je de volgende dag vol energie naar je werk wil.

2. Geen schermen

Waarschijnlijk heb je deze al heel vaak gehoord en toch is de verleiding altijd heel groot om nog even Facebook te checken of een filmpje te kijken. Doe het niet, want lichtgevende schermen zoals je smartphone, tablet of televisie geven blauw licht af wat je biologische klok kan verstoren. Wil je dus ontspannen slapen, dan moet je niet nog je digitale verslaving voeden.

3. Kamillethee drinken

Kamille helpt je ontspannen en helpt je angstgevoelens verlagen. Het is hierdoor makkelijker om straks in slaap te komen. Je kunt het kopen in theezakjes of in gedroogde vorm.

4. Een warme douche

Een warme douche of een warm bad nemen voordat je gaat slapen, helpt om te ontspannen. Bovendien kan de overgang van een warm bad naar een koele slaapkamer zorgen dat je lichaamstemperatuur daalt. Hierdoor word je vanzelf heel ontspannen en slaperig.

5. Beenoefeningen voor ontspanning

Lichte beenoefening kunnen zorgen voor meer ontspanning. Intensief sporten voordat je gaat slapen is echter af te raden. Dit zorgt voor enorm veel energie wat je uit je slaap houdt. Lichte oefeningen die wel kunnen zijn bijvoorbeeld je been liften of squats. Deze oefeningen helpen de bloedcirculatie in je benen te verbeteren. Gek genoeg heeft dit een ontspannende werking op ons.

6. Schaapjes tellen

Het al oude schaapjes tellen helpt! Waarom eigenlijk? Omdat je hersenen zich maar op één ding richten wat helpt om jezelf ‘uit te schakelen’. Maar ja, ben je niet zo’n dierenvriend en heb je niets met schaapjes? Dat kan, dan kun je ook concentreren op je ademhaling. Adem bewust in en uit totdat je je rustiger begint te voelen.

7. Zie jezelf slapen

Ze zeggen altijd wat je visualiseert manifesteert zich. Zo ook met slapen. Zie jezelf in een ontspannen slaap. En wil je extra snel rustig worden doe dan ontspanningsoefeningen met je spieren. Span ze aan en laat ze vervolgens los. Je zult merken dat je spieren hierdoor heel ontspannen worden.

8. Vroeg bewegen

Bewegen is heel goed om te ontspannen, maar doe je beweging of je oefeningen vroeg. Doe ze 3 uur of langer van te voren zodat je voldoende tijd hebt om weer tot rust te komen.

9. Niet piekeren!

Ontspannen lukt niet als je aan het piekeren bent. Piekeren heeft dus weinig zin. Ik weet het, het is lastig om deze gedachten uit te bannen, maar doe je best want ze veroorzaken alleen maar stress. Probeer eens een moment van 15 minuten in te plannen tijdens de dag om die negatieve gedachten te verwerken. Maak een lijstje met dingen die je nog moet doen. Nadenken over oplossingen kan helpen om stress te verminderen.

NED7 Slaaptip

Kamille thee om te ontspannen

Bron: Slaapinfo

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.