menu

Melatonine, wat heb je eraan?

Melatonine is een belangrijk hormoon dat wordt aangemaakt door de zogenaamde pijnappelklier in de hersenen. Dit hormoon is onmisbaar bij de controle van je slaap-waakcyclus. Dus wat heb je eraan? Heel veel! En slaapblogger Pieter Polman legt uit wat precies.

Licht van invloed

De natuurlijke interne klok die je slaap-waakcyclus controleert regelt ook hoeveel melatonine je aanmaakt in je lichaam. Het niveau begint halverwege de avond tot het einde van de avond te stijgen en blijft vervolgens het grootste deel van de nacht op een hoog niveau. In de vroege ochtend begint deze melatoninespiegel weer langzaam te dalen. Licht speelt hierbij overigens een belangrijke rol. Het heeft invloed op de hoeveelheid die wordt aangemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat tijdens de wintermaanden, als we te maken hebben met kortere dagen, eerder of juist later melatonine wordt aangemaakt. Dit fenomeen kan leiden tot symptomen van seizoengebonden affectieve stoornis (SAD) of winterdepressies.

Slaapinfo artikelbanner

Geen aanmaak van melatonine meer

Naarmate we ouder worden dalen de natuurlijke melatonine niveaus in ons lichaam. Sommige ouderen maken daardoor zeer kleine hoeveelheden of soms zelfs helemaal geen melatonine meer aan. Hierbij kan een supplement helpen, maar ook bij de behandeling van een jetlag of andere slaapstoornissen, zoals slapeloosheid.

Is het veilig?

Maar is het wel veilig om melatonine te slikken? In lage doses en voor een korte termijn is het meestal gewoon veilig. Belangrijk is wel dit van te voren eerst met je huisarts te bespreken. Als je langdurig last hebt van slaapproblemen, kan dit namelijk een medische oorzaak hebben, net als bij slapeloosheid of vermoeidheid overdag. En let op, kinderen en zwangere vrouwen of vrouwen die nog borstvoeding geven moeten geen melatonine innemen zonder dit van te voren te bespreken met hun arts.

Bijwerkingen van melatonine

Er zijn bijwerkingen die de inname van melatonine kan hebben. Gelukkig stoppen deze bijwerkingen overigens direct wanneer je stopt met het innemen van supplementen. Denk hierbij aan:

  • Slaperigheid
  • Lagere lichaamstemperatuur
  • Levendige dromen
  • Ochtendhumeur
  • Kleine veranderingen in de bloeddruk

Wat is de juiste dosis?

De juiste dosis melatonine is voor volwassenen zo’n 0,2 mg tot 20 mg melatonine, afhankelijk van de reden waarom je het supplement gebruikt. De correcte dosis verschilt per persoon, want iedereen zit anders in elkaar. Normaal gesproken moet je het supplement niet vlak voor het slapen gaan innemen, maar juist 1 a 2 uur voordat je naar bed gaat. De supplementen zijn zonder recept te krijgen bij drogisterijen, reformwinkels en zelfs online. En let wel op, alleen gezonde mensen mogen deze supplementen innemen. Dus nogmaals, overleg altijd even met je huisarts!

Koop Melatonine supplementen online

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.