menu

Hoe word je gelukkig?

Mensen tussen de 65 en 79 jaar zijn het gelukkigst. Althans, dat toont een Brits onderzoek door het Office for National Statistics aan. Mensen in deze leeftijdsgroep werken meestal niet meer, de vrouwen hebben geen last meer van de overgang en de mannen zijn rustiger door een verminderd testosteron gehalte. Deze groep is ook uit de kinderen en hebben weinig tot geen schuld.

Vanaf 80 jaar gaat het meestal weer bergafwaarts omdat dan je lichaam of je geest je meer en meer in de steek laat. Daarom de vraag: hoe word je gelukkig?

Hoe word je gelukkig?

Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan kunt voldoen die je gelukkiger kunnen maken én die ook nog eens door wetenschappelijk onderzoek ondersteund worden.

1. Controle over je leven

Om te beginnen moet je controle over je leven hebben. Zorg er voor dat belangrijke onderwerpen, zoals werk en financiën op orde zijn. Vooral financiën kan enorm veel stress veroorzaken, terwijl het in veel gevallen goed onder controle is te houden. Maak tijd vrij om je administratie te doen, maak enveloppen open als ze binnenkomen, zorg dat je altijd het gevoel hebt dat jij de zaken onder controle hebt en dat je weet wat hoe je er financieel voor staat. En heel belangrijk is: maak de ‘juiste’ keuzes als het gaat om geld. Door bijvoorbeeld een financiële planning te maken zie je wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Hierdoor zie je ook direct welke keuzes je moet en kunt maken. De vaste kosten zoals huur, hypotheek of zaken die belangrijk zijn zoals de energienota, moeten altijd gedekt zijn. Zo zie je vanzelf of je ook eens wat extra geld over hebt om bijvoorbeeld naar een restaurant te gaan. Maar wees ook tevreden met wat je hebt. Dit geldt overigens niet alleen voor je financiën. Het geldt ook voor andere zaken zoals je uiterlijk, je relatie, geloof, noem maar op.

2. Natuur

De meest eenvoudige en snelle manier om gelukkiger of tevredener te zijn is natuur. Mensen worden gelukkig van natuur. Niet zo gek natuurlijk want natuur geeft rust en ontspanning. Natuur zorgt ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken of dat je met een flinke ‘hap’ frisse lucht weer eens goed en diep adem kunt halen. Maar zelfs het kijken naar plaatjes met natuur doet al iets met je hersenen. De reactie die hierdoor ontstaat heeft een enorme impact. Natuur is zelfs van invloed op onze slaap. Ook als we onze ogen dicht hebben blijkt natuur iets met ons te doen. Daarom is het dus zeker voor ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen belangrijk om meer groen om zich heen te hebben.

3. Vriendschap

Uit Australisch onderzoek blijkt dat mensen van 70 jaar of ouder, die contact onderhouden met anderen en energie steken in hun vriendschappen, ook een stuk gelukkiger zijn én bovendien langer leven! Sociale contacten zijn dus heel erg belangrijk. Maar ga er niet vanuit dat anderen alleen maar verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van een sociale band. Wij zijn zelf net zo verantwoordelijk. Pak die telefoon dus op, schrijf je in voor Facebook of bel gewoon eens aan bij de buren of bij vrienden in de buurt.

4. Doe wat voor een ander

Wist je dat vrijwilligerswerk of iets doen voor een ander ons niet alleen gelukkiger maakt, maar er ook voor zorgt dat we langer leven? Tot deze conclusie kwamen Britse wetenschappers op basis van 40 verschillende studies. Mensen die vrijwilligerswerk doen zijn tevredener en gelukkiger. En combineer je dat met andere dingen die je gelukkig maken, zoals bijvoorbeeld natuur, dan sla je twee vliegen in één klap! Overigens is vrijwilligerswerk, volgens de verschillende onderzoeken, ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Dat komt ongetwijfeld door de actievere levensstijl die vrijwilligerswerk met zich meebrengt. En vergeet niet dat vrijwilligerswerk in veel gevallen ook financieel een voordeeltje kan opleveren. Al is het niet veel natuurlijk.

IVN vrijwilligers artikelbanner

5. 7 minuten beweging

Je leest het goed. 7 minuten beweging per dag kan al een enorm verschil maken. En bewegen kan op allerlei manieren. We hoeven echt geen marathon te lopen of een sportschool te bezoeken. Zorg er gewoon voor dat je gewoon beweegt. Lopen, traplopen, misschien wat extra bewegingen tussendoor maken of dansen. Maar ook heel veel dingen zelf doen zoals koken, schoonmaken, noem het maar op. Hoe meer we bewegen hoe gelukkiger we in principe worden! En ook hier kunnen we natuurlijk verschillende onderdelen met elkaar combineren. Ga met anderen bijvoorbeeld de natuur in, of zoek een groep mensen op die met elkaar willen fietsen, wandelen, koken of die andere activiteiten willen ondernemen. Er is zoveel mogelijk!

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.