menu

Binnen 1 minuut in slaap vallen

In slaap vallen in zo’n 60 seconden, dat wil toch iedereen?! Er bestaat een trucje voor en slaapblogger Pieter Polman van Slaapinfo.nl legt uit hoe ook jij dit kunt gebruiken om binnen no-time in dromenland te belanden.

Met deze techniek, die zo eenvoudig is dat het bijna niet mis kan gaan, leer je ontstressen en ontspannen. En dat allemaal door één makkelijke ademhalingstechniek, genaamd de 4-7-8 ademhalingstechniek.

4-7-8 ademhalingstechniek

Je ademhaling is een unieke lichaamsfunctie die zowel onbewust gebeurt, maar ook bewust aangestuurd kan worden. De 4-7-8 ademhalingstechniek ontspant je lichaam door gebruik te maken van de bewuste aansturing. Hoe werkt het precies?

Slaapinfo artikel banner

Hoe werkt het?

De ademhalingstechniek is heel eenvoudig. Neem een comfortabele positie aan. Dit kan zittend of liggend zijn. Plaats vervolgens het puntje van je tong tegen de achterkant van je boventanden. Adem 4 seconden in door je neus en houd daarbij je mond gesloten. Na 4 seconden inademen hou je je adem 7 seconden vast. Adem vervolgens 8 seconden lang volledig uit door je mond en maak daarbij een ssshhh geluid. Herhaal dit 4 keer.

Makkelijk in slaap vallen

Om de ademhalingstechniek goed te laten werken is het belangrijk dat je inademt met je buik en niet me je borst. Zo optimaliseer je de zuurstofopname. Verder is het goed als je deze oefening zo’n 2 a 3 keer per dag doet om te ontspannen. Gebruik de techniek ten slotte voordat je gaat slapen en je zult merken dat het in slaap vallen opeens een stuk makkelijker gaat.

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.