menu

12 mythes over slapen

Over slapen bestaan tal van verhalen en mythes, maar helaas zijn ze vaak onjuist. Daarom heeft het slaapblog Slaapinfo.nl de 12 belangrijkste mythes over slapen voor ons op een rijtje gezet.

1. Acht uur slapen

Dat we 8 uur slaap nodig zouden hebben is niet waar. Hoeveel slaap jij als individu nodig hebt is genetisch bepaald. Sommigen van ons hebben veel slaap nodig, terwijl anderen het met aanzienlijk minder af kunnen. Een teken dat je té weinig slaap krijgt is dat je direct in slaap valt zodra je hoofd een kussen voelt. Normaal hebben wij ongeveer 15 tot 20 minuten nodig om in slaap te komen. Als je een goede nachtrust hebt gehad word je verfrist en vol energie wakker. Mensen die systematisch minder slapen dan 6 uur per nacht hebben wel een probleem. Zij hebben een verhoogd risico op hersenbloedingen, hartaanvallen en suikerziekte.

2. Hoe meer slaap hoe beter

Je wil het misschien niet geloven, maar er bestaat wel zoiets als té veel slapen. Net als mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, vertonen mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen een aantal gezondheidsproblemen.

3. Je slaaptekort in het weekend inhalen

Zodra we wat langer dan normaal slapen verdwijnen de korte termijn gevolgen van slaaptekort (sacherijnig, prikkelbaar) sneller. De lange termijn gevolgen, zoals voor je gezondheid, verdwijnen hier echter niet door.

partner content

Doe de slaaptest!

Wil je alles te weten komen over gezond slapen of wil je erachter komen of je te weinig slaap krijgt? Test jezelf dan op Slaapinfo.nl.

4. Rusten is ook goed

Blijven liggen terwijl je niet in slaap kunt komen is niet goed, ondanks dat mensen vaak denken dat het in ieder geval beter is dan helemaal niet slapen. Je kunt beter opstaan als je na een uur nog steeds wakker bent. Je raakt anders alleen maar gefrustreerd en dit heeft gevolgen voor je hersenen. Die gaan hierdoor namelijk je bed associëren met wakker liggen en dat is het laatste wat we willen. Sta op, drink een glas warme melk en doe iets heel saais. Dus niet gaan internetten of televisie kijken (het felle en blauwe licht activeert de hersenen namelijk). Lees een boek, of een magazine.

5. TV kijken helpt ontspannen

Dat brengt ons direct bij het televisie kijken. We denken dat dit ons ontspant, maar dat is absoluut niet het geval. Het activeert ons alleen maar, mede dankzij het felle licht dat van de beeldschermen afkomt. Deskundigen zijn het er al over eens: kijk geen televisie en gebruik geen computer of tablet voordat je gaat slapen. En hou minimaal een uur voordat je gaat slapen aan om dit te doen. Lees in dat uur een boek of doe iets anders dat echt ontspant, zoals een korte wandeling of licht huishoudelijk werk. Je kunt ook een warm bad nemen of naar wat muziek luisteren.

6. Snurken is niet slecht voor ons

In de meeste gevallen wordt snurken veroorzaakt door een te nauwe overgang van de neusholte naar de keelholte (de ruimte achter het zachte gehemelte en de huig). Doordat iemand die snurkt eigenlijk te weinig lucht krijgt, ‘triggered’ dit de hersenen om wakker te worden. Snurken kan daarom wijzen op slaapapneu. Dat is een ernstige slaapstoornis die grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt indien niet behandeld.

7. Alcohol helpt bij het slapen

We kennen het zogenaamde ‘slaapmutsje’ wel. Maar ondanks dat alcohol je misschien sneller in slaap helpt, verslechtert het juist de kwaliteit van je slaap. Heb je veel alcohol gedronken dan word je vaak midden in de nacht wakker. Je slaap is namelijk minder diep en dit veroorzaakt dus fikse slapeloosheid.

8. Koffie drinken heeft geen effect

Cafeïne heeft een relatief lange halfwaarde tijd. Na het drinken van bijvoorbeeld een kop koffie zit na 6 uur nog de helft van de cafeïne in je bloed. Als je dus overdag veel koffie drinkt heeft dit wel degelijk invloed op je slaap of op het inslapen aan het begin van de nacht.

9. Een warme gezellige slaapkamer

We denken dat een warme en gezellige slaapkamer goed is voor onze slaap, maar het tegenovergestelde is waar. Een slaapkamer moet zo min mogelijk afleiding geven. Je bed is alleen bedoeld om te slapen en om de liefde te bedrijven. Wel is het belangrijk dat je de slaapkamer goed ventileert en dat het aan de koele kant is (rond 17 graden).

10. Een dutje verstoord je nachtrust

Een dutje overdag van maximaal 30 minuten kan je prestaties juist ten goede komen. Mensen die even een siësta houden hebben over het algemeen een beter geheugen en zijn alerter. Wel is het onverstandig om een dutje te doen als je ’s avonds moeite hebt met in slaap komen.

11. ’s Avonds sporten houdt je wakker

Je kunt rustig ’s avonds wandelen of licht sporten. Het is echter van belang om voldoende tijd te nemen voor ontspanning voordat je gaat slapen.

12. Slapen met je huisdier in bed

Het is absoluut geen goed idee te slapen met een huisdier in bed. Ze kunnen je wakker houden omdat ze lawaai maken of bewegen. Bovendien kun je een allergie ontwikkelen en is het niet al te hygiënisch.

advertentie

Slaap accessoires bij Bol.com

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.