menu

Geen baan, toch werk

Je bent 56 jaar oud en net ontslagen. Je komt terecht bij het UWV en moet minimaal vier keer per vier weken solliciteren. Al snel bekruipt je het gevoel dat werkgevers, bij het zien van je geboortedatum, jouw sollicitatiebrief meteen op de NEE stapel leggen.

Maar stel dat je jouw kennis en ervaring op een andere manier aan dezelfde of andere werkgever(s) kunt aanbieden? Veel werkgevers zijn namelijk steeds vaker opzoek naar iemand die een klus of project kan uitvoeren, terwijl ze niet direct vastzitten aan een jaarcontract of contract voor onbepaalde tijd. Dat betekent dus dat je, in plaats van te solliciteren, je eigen kennis en ervaring gaat verkopen.

Van geen baan, naar stapelbaan

We weten, dit idee moet even landen. En als het dan geland is moet je jezelf natuurlijk als eerste afvragen of je als zelfstandige zonder personeel, de zogenaamde zzp-er, door wil gaan. Als je dat dan wilt moet je jezelf ook afvragen of je dat wel kan én of er vraag is naar wat jij te bieden hebt. Tegelijkertijd moet je je ook realiseren dat je er misschien een baantje bij moet nemen. Een bijbaan, tegenwoordig ook wel stapelbaan genoemd. Een baan waar je in eerste instantie nee tegen zou zeggen, maar die in combinatie met je zelfstandigheid zorgt voor een bepaalde financiële basis.

Meerdere baantjes tegelijk?

In veel landen is het hebben van meerdere banen zelfs heel gebruikelijk. Dat je misschien meerdere banen (of baantjes) hebt dwingt je ook om je werkzaamheden als zelfstandige gestructureerd en efficiënt aan te pakken. Je kunt jou product of dienst tegelijk aan verschillende opdrachtgevers aanbieden. Niemand hoeft te weten dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Ook die opdrachtgevers niet. Je gaat waarschijnlijk maar een paar keer ook echt bij die opdrachtgever op bezoek. Het contact verloopt meestal telefonisch en online. Vergeet niet, al doende leer je. Je hoort nog eens wat en van het een komt het ander. Dat heet met een duur woord netwerken.

Je kwaliteiten versterken

Het zal in het begin niet makkelijk zijn maar van het alternatief: geen werk, bijna geen inkomen en de hele dag thuis achter de geraniums, word je ook niet blij. Dus vraag je eens af waar je sterke punten liggen. Probeer die commercieel  aantrekkelijk(er) te maken. Maak je geen zorgen over je zwakke punten want door de manier van werken als zzp-er kan je ervoor zorgen dat je opdrachtgever die niet ziet. Het heeft ook geen zin om je zwakke punten te verbeteren. Zonde van je tijd en de moeite. Beter is het om je sterke punten nog sterker te maken. Dat zal je veel makkelijker af gaan en is veel leuker.

Van je hobby je werk maken?

Stel dat je erover na wilt denken. Waar moet je dan op letten? Allereerst moet je nagaan waar je sterke punten liggen. En ook wat je leuk vindt om te doen. Misschien kun je van je hobby, waar je sowieso al tijd aan besteedt, nu ook je werk maken? Maar het allerbelangrijkst: ga na of er vraag is naar jouw product of dienst. Als dat niet zo is, of als er al een hoop aanbieders zijn, dan moet je misschien onderzoeken of je jouw kwaliteiten voor een ander product of dienst kunt inzetten.

Stel, je hebt ervaring als communicatie-medewerker(ster) in de zorg. De daar opgedane ervaring en kennis zou je dan ook kunnen gebruiken in de financiële sector. Net zoals in de zorg neemt het belang van betrouwbaarheid en transparantie daar steeds meer toe. Probeer je op opvallende wijze te onderscheiden van je concurrenten. Die komen misschien uit die financiële wereld en zijn (nog) niet gewend aan die manier van communiceren.

En bedenk: ‘NEE’ heb je, ‘JA’ kun je krijgen!

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.