menu

50-plussers aan het werk!

De 50-plussers willen wel, maar nu de werkgevers nog. Dat dachten het UWV en MKB Nederland ook. Dus startte zij de campagne: ‘Open voor 50-plus’. 50-plussers introduceren bij werkgevers in het MKB en laten zien dat een bedrijf juist baat kan hebben bij wat meer ervaring op de werkvloer.

Weinig kansen

Veel 50-plussers die op straat zijn komen te staan hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt. Veel gehoorde argumenten zijn: te duur, te veeleisend of niet flexibel genoeg. En dus krijgen 50-plussers vaak al direct bij de sollicitatieprocedure geen kans. Zodra een werkgever ziet dat iemand over de 50 is houdt het al op. Terwijl er juist ook kansen liggen voor bedrijven. Daarom richt de campagne ‘Open voor 50-plus’ zich op het in contact brengen van 50-plussers met werkgevers en ze letterlijk uit te dagen om deze ervaren werknemers mee te nemen in de sollicitatieprocedure. Geschikte kandidaten kunnen zo de kans krijgen eindelijk te laten zien dat zij heel veel sterke punten, kwaliteiten en capaciteiten hebben, die jonge werknemers gewoon niet hebben door gebrek aan ervaring.

Vooroordelen vaak onterecht

Er wordt vaak op verschillende wijze gekeken naar werknemers van diverse leeftijden. Zo blijkt uit onderzoek van het Nidi (het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut) dat werknemers tot 35 jaar gewaardeerd worden voor hun opleidingsbereidheid, hun fysieke capaciteiten en hun creativiteit en flexibiliteit. Terwijl ouderen meer gewaardeerd worden voor hun sociale vaardigheden, hun loyaliteit en hun betrouwbaarheid.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen volgens de meeste managers van waarde kunnen zijn op de werkvloer. En dat 50-plussers gelijkwaardig zouden moeten worden behandeld vinden de meeste managers ook. Toch is de praktijk vaak anders. Volgens het Nidi zijn het vooral stereotypen die worden gehanteerd. De meeste managers geven aan het moeilijk te vinden mensen op leeftijd te beoordelen, maar in de praktijk blijken hier wel vaak vooroordelen over te bestaan.

Al ruim 1.000 werkgevers

Toch merkten de onderzoekers dat het beeld van de “oudere” werknemer ten opzichte van 3 jaar geleden al een stuk is verbeterd. En hopelijk draagt de nieuwe campagne ‘Open voor 50-plus’ daaraan bij. Radio DJ en zanger Henk Westbroek is in ieder geval al enthousiast. Hij leent zijn stem en gezicht graag aan de campagne om mensen weer aan een baan te helpen. “Je moet kijken naar de kwaliteiten van mensen en wat ze kunnen toevoegen in je bedrijf. Ik moet er zelf niet aan denken om te stoppen met werken. Ik ben nu 63 en zoek trouwens ook nog een baan voor één dag in de week. Dat is best lastig. Ik zou wel voor de klas willen staan, als docent maatschappijleer. Dus als iemand iets weet…”.

50-plussers aan het werk!

Volgens Betsie Gerrits van het UWV is op dit moment bijna de helft van alle WW’ers in ons land 50-plus. “Terwijl de arbeidsmarkt voorzichtig aantrekt, blijft deze groep duidelijk achter. Met deze actie willen we de 50-plussers letterlijk een stem geven”, aldus Betsie. De campagne lijkt wat dat betreft al een groot succes. Onlangs werd op het Week van de Ondernemer event in Amsterdam de 1.000ste werkgever ingeschreven die beloofde minimaal één 50-plusser uit te nodigen om bij hun bedrijf te komen solliciteren.

En de bus met Henk Westbroek? Die stopt niet alleen in Utrecht. Inmiddels is de bus ook al in Deventer gespot!

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.