Volg ons online

Geld & Regels

Minder wanbetalers tijdens economische crisis

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat er tijdens de economische crisis minder wanbetalers waren in Nederland.

Gedeeld

op

Minder wanbetalers

Wanbetalers zijn van alle tijden, maar uit onderzoek van Motivaction en kenniscentrum Nibud, in opdracht van incasso organisatie GGN, blijkt dat tijdens de afgelopen economische crisis er minder mensen slechte betaalgewoontes op na hielden.

Goed nieuws, maar ook opvallend, want je zou denken dat tijdens slechte tijden er juist meer mensen zijn die moeite hebben met het betalen van hun rekeningen. Niets is minder waar. Hoe kan dat?

Geld lenen kost geld

Belangrijkste reden is mogelijk het invoeren van maatregelen zoals de Wet Financieel Toezicht in 2009. Hierin werden destijds gedragsregels voor financieel dienstverleners vastgelegd. Ook de wel bekende reclames van kredietverstrekkers zijn flink ingeperkt. Daarbij komt ook dat deze reclames melding moeten maken van de slogan: ‘geld lenen kost geld’. En kennelijk heeft dit z’n vruchten afgeworpen.

Ernstige betalingsachterstanden

Onderzoeksbureau Motivaction maakte een analyse van 10 jaar data van incasso organisatie GGN. Deze data liet een duidelijke trend zien. Wij Nederlanders zijn beter geworden met geld en het aantal wanbetalers daalde zelfs tijdens de crisisjaren. Belangrijkste reden voor een betalingsachterstand was voorheen het ‘vergeten’ van rekeningen. Tegenwoordig is dit anders. De hoogte van de zorgkosten en andere vaste lasten wordt nu aangevoerd als reden om te laat of niet te betalen. En ondanks dat er minder wanbetalers zijn, is de ernst van de betalingsachterstanden wel toegenomen. Vooral inkomensdaling is hier debet aan. Met het aantrekken van de economie is dit gelukkig weer aan het veranderen.

Wanbetalers zorgpremie

Bij zorgpremies wordt iemand als wanbetaler aangemerkt zodra zes maanden lang geen premie voor de basisverzekering is afgedragen. Dit aantal is de laatste jaren licht gestegen. Het zijn hierbij vooral chronisch zieken en gehandicapten die moeite hebben om de hogere zorgkosten te betalen. Onder jongeren tot 25 jaar is het aantal wanbetalers juist afgenomen wat een goede ontwikkeling is. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een groeiend besef bij deze groep dat je verplicht bent om een zorgverzekering af te sluiten. Daarnaast is er voor deze groep een groeiend aanbod goedkopere opties op de markt gekomen.

Meer weten?

Wil je meer weten over onderzoeken van Motivaction of opvallende trends in onze maatschappij? Bezoek dan de nieuwspagina van het onderzoeksbureau.

Marcel Voorn is Senior researchmanager bij onderzoekbureau Motivaction en richt zich met name op zorg.

Advertentie

Geld & Regels

Vrouwen en pensioen, de taboes

Vrouwen en pensioen. Nog steeds bestaan er taboes rond dit onderwerp die vrouwen tegenhouden alles goed te regelen.

Gedeeld

op

vrouwen en pensioen

Vrouwen hebben het zelden over hun pensioen als ze gaan scheiden. Vrouwen zijn vaak niet goed geïnformeerd over dit onderwerp of gaan er te gemakkelijk mee om. Zo denkt maar liefst 45 procent van de gescheiden vrouwen ten onrechte dat een scheiding geen invloed heeft op hun pensioen. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Mijnpensioenoverzicht.nl

Zij heeft geen idee

Een scheiding heeft gevolgen voor het opgebouwde pensioen van beide partners. Een derde van de vrouwen is er niet van op de hoogte dat ze daar bij een scheiding iets over zouden moeten vastleggen. Verder blijkt dat een kwart van de ondervraagde vrouwen niet weet of zij tijdens hun huwelijk ¨überhaupt iets van pensioen hebben opgebouwd.

Vrouwen en pensioen

Josine Westerbeek-Huitink van Mijnpensioenoverzicht.nl noemt de onderzoeksresultaten zeer verontrustend, “Meestal worden er bij een scheiding wel duidelijke afspraken gemaakt over alimentatie, kinderen, huis en bezittingen. Maar pensioen is ook een heel belangrijk onderwerp dat veel te vaak vergeten wordt.”

Binnen 2 jaar

Als je niet binnen 2 jaar aan de pensioenuitvoerder meldt dat er gescheiden is, verloopt de uitbetaling niet meer automatisch via die instantie. Het recht het pensioendeel vervalt echter niet. Maar wie na nog er nog aanspraak op wil maken, moet de ex-partner vragen het pensioen op de ingangsdatum uit te betalen. “Dat contact kan onprettig zijn. Deze procedure verloopt bovendien regelmatig via de kantonrechter”, aldus Josine Westerbeek-Huitink.

Convenant

Volgens de wet heeft een voormalige partner bij een scheiding (in geval van gemeenschap der goederen) recht op de helft van het tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap opgebouwde pensioen van de ex-partner. Overigens is het voor scheidende stellen mogelijk om afwijkende afspraken te maken in een echtscheidingsconvenant. Ze kunnen bijvoorbeeld een andere verdeling kiezen of afstand doen van het recht op pensioen van de ex-partner.

Register

Stichting Pensioenregister, de organisatie achter Mijnpensioenoverzicht.nl, is een initiatief van Nederlandse pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Lees verder

Geld & Regels

Zorg voor transparante kosten in de zorg!

Transparante kosten in de zorg. Waarom krijgen we dat als consument niet? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar de behoefte hiernaar en kwam tot de conclusie dat wij met z’n allen heel graag willen weten wat het allemaal kost.

Gedeeld

op

door

Transparante kosten

De zorgkosten worden steeds maar meer. Wij als burger moeten ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft. Eigenlijk is het heel vreemd dat je als patiënt niet precies weet hoeveel kosten er gemaakt worden. Wij willen meer transparantie over de kosten in de zorg, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, want je wil niet voor verrassingen komen te staan. Toch?

Gebrekkig geïnformeerd

De burger wordt bij het debat over de kosten van de zorg niet betrokken. Daar waar er sprake is van een overdosis aan informatie als het gaat om de kosten van de maandelijkse verzekeringspremie, wordt hij zeer gebrekkig geïnformeerd over de kosten die de bezoekjes aan de dokter, de verrichtingen in het ziekenhuis of de medicijnen kosten. En daarmee is de kostendiscussie een verhaal geworden dat vooral over de hoofden van de burgers heen gaat in plaats van een gesprek mét burgers. Hier lijkt de zorgsector een kans te laten liggen.

Transparante kosten

Uit een grootschalig onderzoek, dat de afgelopen maanden door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd, blijkt dat 80 procent van de patiënten graag wil weten wat de kosten voor zorg zijn. Slechts 5 procent zegt hier helemaal niet mee bezig te zijn. Het maakt de meeste patiënten daarbij niet uit of ze de zorg wel of niet zelf moeten betalen, zij willen hoe dan ook weten hoeveel een medische ingreep heeft gekost.

Schroefje

Een treffend voorbeeld hiervan was onlangs in het NRC te lezen. Mevrouw Ten Bokkel Huinink kreeg voor de bevestiging van een zogeheten ‘botverankerd gehoorapparaat’ bij uitzondering de rekening van haar behandeling onder ogen. En ze schrok van de €16.943,36 die het schroefje (want meer was het niet) moest kosten. Ze houdt er, zoals ze zelf zegt, een schuldgevoel aan over: “Als ik van te voren had geweten dat het zo duur was, weet ik niet of ik het had laten doen.” Dit voorbeeld toont aan dat transparantie over de kosten die medische ingrepen met zich mee brengen, consumenten aan het denken kan zetten over de ingreep. Daarbij gaat het hier niet om de vraag of de ingreep noodzakelijk was of niet. Daar gaat de arts over. Het gaat wel over bewustwording die een zorgvuldiger gebruik van de zorg kan stimuleren.

De patiënt eerst informeren

Steun voor het beter informeren komt ook van de hand van de zojuist aangestelde hoogleraar Organization and Financing in the Healthcare Sector aan de Economische faculteit van de Universiteit van Tilburg. Gedurende zijn inauguratie stelde prof. Mikkers dat de gezondheidszorg verder verbeterd kan worden als consumenten meer inzicht hebben in de kwaliteit van de geleverde zorg. Door geen zicht te hebben op kosten en kwaliteit van de geleverde zorg, zou het voor burgers onmogelijk zijn om (goede) keuzes te maken. En daarmee houden consumenten ongemerkt en ongewild het dure zorgsysteem in stand.

Marktconforme tarieven

Het is niet in het belang van de samenleving om deze financiële informatie bij de consument weg te houden. Juist door transparante kosten zijn burgers in staat daadwerkelijk keuzes te maken en zo aanbieders van de zorg te stimuleren om tegen marktconforme tarieven goede zorg te leveren. Op basis van veel sociaal wetenschappelijk onderzoek is bekend dat het leveren van informatie gedragsveranderingen onder burgers kan stimuleren. Het wordt tijd dat deze kennis ook in de zorg wordt ingezet.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of op de hoogte blijven van de onderzoeken van Motivaction? Bezoek dan de homepage van Motivaction.

Lees verder

Geld & Regels

Komen ouderen onvoldoende aan het werk?

Komen ouderen in Nederland nog onvoldoende aan het werk? Uit de cijfers van het CBS is dit inderdaad het geval. Maar waar liggen de kansen voor deze groep?

Gedeeld

op

door

Aan het werk

Het aantal mensen met een bijstandsuitkering daalt sinds het begin van de crisis. Het is de eerste keer dat dat weer gebeurt. Maar geldt dat voor iedereen? Dus ook voor ouderen? Het antwoord is…nee!

Als je goed kijkt naar de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dan blijkt dat vooral 55-plussers in de bijstand blijven hangen. En vaak al meer dan 5 jaar. Dat is zorgelijk.

Langdurig werkloze ouderen

Sinds 2017 is het aantal ouderen dat langdurig van de bijstand moet leven zelfs iets opgelopen. In september 2017 waren het er meer dan 64.000. “Het is een notoir lastige groep om aan het werk te krijgen”, zegt CBS-econoom Floris Jansen. “Langdurig werkloze ouderen profiteren als laatste van de opleving op de arbeidsmarkt.” Jongeren zijn veel meer in trek. Maar ook mensen met recente werkervaring. Daar wordt bij het zoeken naar werknemers als eerste naar gekeken. Ouderen missen daarbij vaak de boot.

Ouderen aan het werk

Het wil niet zeggen dat dit zo blijft. Het zijn de dertigers en veertigers die als eerste profiteren van de verbeterde arbeidsmarkt. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het feit dat het aantal bijstandsuitkeringen daalt sinds het begin van de crisis. Laten we dus hopen dat de arbeidsmarkt nog verder aantrekt de komende tijd zodat ook ouderen sneller op het vizier komen van werkgevers. In de ouderenzorg zijn er de komende jaren tal van nieuwe banen beschikbaar. Wellicht dat hier juist kansen liggen voor deze groep.

Lees verder

Meest gelezen