Volg ons online

Geld & Regels

Is mijn zorgpolis nog wel up-to-date?

Is mijn zorgpolis nog wel toereikend? Het is weer de tijd van het jaar om je zorgverzekering te vergelijken en te besluiten of je overstapt of niet.

Gedeeld

op

Is mijn zorgpolis nog wel up to date

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met  In samenwerking met Independer artikel

Vanaf 19 november zijn de nieuwe zorgverzekeringspremies bekend en kun je weer gaan vergelijken. Tijd dus om jezelf de vraag te stellen: is mijn zorgpolis nog wel up-to-date of moet ik overstappen? Of dit laatste nu is omdat je minder wilt betalen, of omdat je juist zaken mist die je denkt hard nodig te zullen hebben. Jij bent de komende tijd zelf aan zet om een keuze te maken.

Independer helpt

Ieder jaar stappen ruim 1 miljoen mensen over van zorgverzekering. Toch zegt zo’n 20% van de Nederlanders dat ze niet goed weten waar ze nu eigenlijk voor kiezen. Polisvoorwaarden, eigen risico, eigen bijdrage, aanvullende verzekeringen. Het is vaak niet zo gek dat we de weg kwijtraken met alle keuzemogelijkheden die er zijn. Daarom willen wij bij NED7, samen met Independer, alle informatie eens overzichtelijk voor je op een rijtje zetten. De informatie die jij nodig hebt om zelf een weloverwogen keuze te kunnen maken voor 2016.

Is mijn zorgpolis nog up-to-date?

Het eerste wat je waarschijnlijk gaat doen is kijken naar je huidige zorgpolis. Is die nog wel up-to-date? Ben je tevreden of juist ontevreden met wat je nu hebt? Stel, je bent tevreden, gelden dan voor volgend jaar nog wel dezelfde polisvoorwaarden of heeft je verzekeraar die aangepast? Mocht dat nodig zijn, kun je dan met je huidige zorgpolis volgend jaar nog wel naar de dokter of naar het ziekenhuis van je keuze? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om hopelijk straks tot een goede keuze te kunnen komen.

Independer artikel banner

Waar moet ik op letten?

Om na te gaan of jouw huidige zorgpolis nog wel écht up-to-date is, hebben wij wat belangrijke vragen voor je op een rijtje gezet.

1. Je eigen wensen

We zeiden het net al even. De belangrijkste vraag waarmee je zou moeten beginnen is: ben ik eigenlijk nog wel tevreden? Hoe simpel die vraag ook lijkt, hij is heel belangrijk. Want, waarom zou je bij dezelfde verzekeraar blijven als je toch al ontevreden bent? Of, waarom zou je overstappen als je juist tevreden bent? Stel jezelf dus die vraag en neem ook even de tijd om rustig het antwoord te verwoorden. Waarom ben ik ontevreden of juist tevreden? En waar ben ik dan tevreden over?

2. Wat verandert er bij je huidige verzekeraar?

Ook deze stipten wij net al even aan. Mocht je nu tevreden zijn bij je verzekeraar, blijven de polisvoorwaarden nog wel hetzelfde of gaat er iets veranderen? En als er iets verandert, wat dan precies? Als je de antwoorden voor jezelf op een rijtje zet krijg je meteen een overzicht van wat er allemaal gaat veranderen en wat dat mogelijk voor invloed heeft op jouw situatie. Want, ook al verandert er iets, dat hoeft nog niet te betekenen dat je daar altijd slechter van wordt.

3. Hoe staat het met je gezondheid?

Ga eens heel eerlijk bij jezelf na hoe het staat met je gezondheid. Ben je gezond of heb je hier en daar toch wat klachten? En wat voor klachten zijn dat dan? Zijn ze ernstig of stellen ze bijna niets voor en zijn ze van voorbijgaande aard? Kijkend naar je gezondheidsoverzicht, probeer een inschatting te maken hoe het in 2016 zou kunnen gaan met je gezondheid. Misschien is het tijd om een aanvullende verzekering te overwegen of die juist te schrappen.

4. Wat is jouw situatie?

Niet onbelangrijk is het om te kijken naar je persoonlijke situatie. En hierbij hebben we het niet meer over je gezondheid. Er kunnen namelijk ook andere zaken zijn die een rol gaan spelen of waarvan je dat verwacht. Is er misschien een kind op komst? Of gaat er juist een kind het nest verlaten? Ben je de liefde van je leven tegengekomen en gaan jullie samenwonen? Of blijkt juist dat die liefde toch een houdbaarheidsdatum heeft en ga je scheiden? Er zijn zoveel verschillende factoren die van invloed kunnen zijn en die meegewogen kunnen worden in jouw keuze.

Als het goed is heb je nu een goed inzicht in je persoonlijke situatie en weet je of je zorgpolis aan vervanging toe is. Zodra op 19 november de premies en de voorwaarden bekend zijn, is het mogelijk een definitieve vergelijking of afweging te maken. Ongeacht of je wel of niet tevreden bent, zijn er in ieder geval twee zaken waar je nu al rekening mee kunt houden. Om te beginnen gaat in het algemeen de premie omhoog én ook het verplichte eigen risico gaat omhoog naar € 385,-. De rest kun je nu makkelijk en overzichtelijk gaan vergelijken.

Verzekeringstip!

Heb je een hekel aan al dat papierwerk? Er zijn tegenwoordig ook internetverzekeraars waarbij alles digitaal gaat. Maar let wel op: alles gaat ook echt digitaal, zoals bijvoorbeeld declareren. En bij de meeste internetverzekeraars moet je ook naar een internetapotheek om je medicijnen te bestellen.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Geld & Regels

Onderzoeksplicht bij aankoop, laat je niet verrassen!

Laat je niet verrassen bij een aankoop. NIet alleen verkopers hebben plichten, ook consumenten zelf hebben een onderzoeksplicht. Maar wanneer is hier aan voldaan? Advocaat Ruud van Domselaar legt het uit.

Gedeeld

op

Onderzoeksplicht bij aankoop

U herkent het vast: u koopt een nieuw product en na een paar dagen komt u erachter dat het product niet de eigenschappen bezit die u voorafgaand aan de koop had verwacht. De vraag is vervolgens of de verkoper u had moeten attenderen op het feit dat het product deze eigenschap niet bezit óf had uzelf onderzoek moeten doen naar de (on)mogelijkheden van het betreffende product?

Dit wordt de zogenoemde “mededelingsplicht” en “onderzoeksplicht” genoemd. In deze bijdrage zal ik – aan de hand van een voorbeeld – enkele handvatten geven hoe in juridisch opzicht met deze problematiek wordt omgegaan.

De elektrische steps van Anton en Ria

Anton en Ria besluiten om hun auto te verkopen en twee elektrische steps aan te schaffen. Zij gebruiken hun auto nauwelijks en denken aan de elektrische steps, die speciaal zijn ontworpen voor ouderen, meer plezier te beleven. Anton ziet op marktplaats twee robuuste steps staan, die volgens de beschrijving zes maanden oud zijn en een snelheid halen van 20 kilometer per uur. De steps worden aangeboden door Evert-Jan.

Juridisch advies

Anton bezoekt Evert-Jan om de steps te bezichtigen. Anton geeft bij Evert-Jan aan dat de steps een bereik moeten hebben van minimaal 25 kilometer, zodat zij af en toe naar hun kleinkinderen op de step kunnen. De heren komen tot zaken en de steps wisselen voor een totaalbedrag van € 900,- van eigenaar. Lang plezier van hun aankoop hebben Anton en Ria niet: bij de eerste rit met de step naar hun kleinkinderen stellen zij vast dat de steps nog geen snelheid van 10 kilometer per uur halen en het bereik slechts 15 kilometer is. Na een lange wandeling met de steps aan de hand, wenden Anton en Ria zich tot mij als advocaat met de vraag of zij de koopovereenkomst kunnen vernietigen of ontbinden.

De verplichting van de koper

De elektrische steps dienen aan de overeenkomst te beantwoorden. Dat wil zeggen dat de steps de eigenschappen moeten bezitten die Anton en Ria op grond van de overeenkomst mochten verwachten. In elk geval moeten de steps de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn en van welke eigenschappen Anton en Ria de aanwezigheid niet behoefden te betwijfelen. Indien Anton en Ria twijfelen of de steps bepaalde eigenschappen bezitten, dienen zij hieromtrent vragen te stellen aan de verkoper of dienen zij zelf een onderzoek te verrichten.

Onderzoeksplicht bij aankoop

Op het moment dat de steps niet de eigenschappen bezitten die nodig zijn voor een normaal gebruik en waarvan Anton en Ria de aanwezigheid van die eigenschap niet behoefden te betwijfelen, is er sprake van non-conformiteit en kunnen zij het koopbedrag terugvorderen. Anton en Ria komen echter geen recht toe op non-conformiteit als zij niet aan hun eigen onderzoeksplicht hebben voldaan. Zoals wij hierna zullen zien heeft ook de verkoper in bepaalde gevallen een mededelingsplicht.

De verplichting van de verkoper

In het algemeen is sprake van een mededelingsplicht voor de verkoper indien hij een bepaalde eigenschap van het product kent (of behoorde te kennen) die niet bekend is bij de koper, terwijl de verkoper wist (of behoorde te weten) dat die eigenschap voor de koper van belang is. Als sprake is van een deskundige verkoper, wordt de mededelingsplicht eerder aangenomen.

Jurisprudentie

De mededelingsplicht van verkoper prevaleert op grond van vaste jurisprudentie boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de koper in zekere mate van de mededelingen van de verkoper mag uitgaan. Als een verkoper inlichtingen verschaft over een eigenschap van het gekochte, rust op de koper in principe geen plicht meer om hiernaar zelf onderzoek te doen.

Terug naar de casus van Anton en Ria

In de zaak van Anton en Ria staat vast dat de steps niet de eigenschappen bezitten welke zij ervan hadden verwacht. Het is echter de vraag of Anton en Ria zelf een onderzoek hadden moeten verrichten naar deze eigenschappen van de steps of dat Evert-Jan had dienen mede te delen dat deze steps een maximum snelheid hebben van slechts 10 kilometer per uur en een maximumbereik hebben van slechts 15 kilometer.

Verkoper verantwoordelijk?

Hiervoor is omschreven dat een koper een onderzoeksplicht heeft en – in bepaalde gevallen – de verkoper een mededelingsplicht heeft. Anton en Ria hebben zich echter op geen enkele wijze verdiept in de vraag of deze steps daadwerkelijk de eigenschappen bezitten die zij wensen. Om deze reden zal gekeken moeten worden of er feiten en omstandigheden aanwezig zijn die tot gevolg hebben dat Evert-Jan als verkoper hun over deze eigenschappen diende te informeren.

Dagvaarding

Uit de bespreking tussen mij en Anton en Ria kwam naar voren dat Evert-Jan een elektrische stephandelaar is, die jarenlange ervaring heeft in het vak. Bovendien wist Evert-Jan dat voornoemde eigenschappen een essentieel onderdeel was om de steps al dan niet te kopen. Ondanks het feit dat Evert-Jan niet expliciet heeft aangegeven dat de steps een afstandsbereik zouden hebben die door Anton en Ria worden gewenst, acht ik voldoende feiten en omstandigheden aanwezig om Evert-Jan – die ook na enkele sommatiebrieven op geen enkele manier bereid was om dit geschil gezamenlijk op te lossen – in rechte te betrekken. Na het uitbrengen van een dagvaarding, besloot Evert-Jan alsnog te willen zoeken naar een oplossing in der minne en hebben partijen de zaak uiteindelijk alsnog geschikt. Hierbij hebben Anton en Ria het volledige koopbedrag retour ontvangen en hebben zij de steps aan Evert-Jan terug geleverd.

Tip!

Indien u een (duur) product koopt, is het verstandig om bij de verkoper duidelijk aan te geven voor welk doel u dit product gaat gebruiken. Stel daarnaast (bij voorkeur schriftelijk) voorafgaande aan de koop vragen aan de verkoper over de eigenschappen van het product. Indien de verkoper geen deskundige is, is het raadzaam om zelf een onderzoek te laten uitvoeren naar het product. Met name bij de koop van tweedehandsproducten van een ondeskundige verkoper rust een zwaardere onderzoeksplicht op de koper.

Meer weten?

Wilt u meer weten over uw rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar advocaat Ruud van Domselaar partner bij is.

Lees verder

Geld & Regels

Vrouwen en pensioen, de taboes

Vrouwen en pensioen. Nog steeds bestaan er taboes rond dit onderwerp die vrouwen tegenhouden alles goed te regelen.

Gedeeld

op

vrouwen en pensioen

Vrouwen hebben het zelden over hun pensioen als ze gaan scheiden. Vrouwen zijn vaak niet goed geïnformeerd over dit onderwerp of gaan er te gemakkelijk mee om. Zo denkt maar liefst 45 procent van de gescheiden vrouwen ten onrechte dat een scheiding geen invloed heeft op hun pensioen. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Mijnpensioenoverzicht.nl

Zij heeft geen idee

Een scheiding heeft gevolgen voor het opgebouwde pensioen van beide partners. Een derde van de vrouwen is er niet van op de hoogte dat ze daar bij een scheiding iets over zouden moeten vastleggen. Verder blijkt dat een kwart van de ondervraagde vrouwen niet weet of zij tijdens hun huwelijk ¨überhaupt iets van pensioen hebben opgebouwd.

Vrouwen en pensioen

Josine Westerbeek-Huitink van Mijnpensioenoverzicht.nl noemt de onderzoeksresultaten zeer verontrustend, “Meestal worden er bij een scheiding wel duidelijke afspraken gemaakt over alimentatie, kinderen, huis en bezittingen. Maar pensioen is ook een heel belangrijk onderwerp dat veel te vaak vergeten wordt.”

Binnen 2 jaar

Als je niet binnen 2 jaar aan de pensioenuitvoerder meldt dat er gescheiden is, verloopt de uitbetaling niet meer automatisch via die instantie. Het recht het pensioendeel vervalt echter niet. Maar wie na nog er nog aanspraak op wil maken, moet de ex-partner vragen het pensioen op de ingangsdatum uit te betalen. “Dat contact kan onprettig zijn. Deze procedure verloopt bovendien regelmatig via de kantonrechter”, aldus Josine Westerbeek-Huitink.

Convenant

Volgens de wet heeft een voormalige partner bij een scheiding (in geval van gemeenschap der goederen) recht op de helft van het tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap opgebouwde pensioen van de ex-partner. Overigens is het voor scheidende stellen mogelijk om afwijkende afspraken te maken in een echtscheidingsconvenant. Ze kunnen bijvoorbeeld een andere verdeling kiezen of afstand doen van het recht op pensioen van de ex-partner.

Register

Stichting Pensioenregister, de organisatie achter Mijnpensioenoverzicht.nl, is een initiatief van Nederlandse pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Lees verder

Geld & Regels

Zorg voor transparante kosten in de zorg!

Transparante kosten in de zorg. Waarom krijgen we dat als consument niet? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar de behoefte hiernaar en kwam tot de conclusie dat wij met z’n allen heel graag willen weten wat het allemaal kost.

Gedeeld

op

door

Transparante kosten

De zorgkosten worden steeds maar meer. Wij als burger moeten ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft. Eigenlijk is het heel vreemd dat je als patiënt niet precies weet hoeveel kosten er gemaakt worden. Wij willen meer transparantie over de kosten in de zorg, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, want je wil niet voor verrassingen komen te staan. Toch?

Gebrekkig geïnformeerd

De burger wordt bij het debat over de kosten van de zorg niet betrokken. Daar waar er sprake is van een overdosis aan informatie als het gaat om de kosten van de maandelijkse verzekeringspremie, wordt hij zeer gebrekkig geïnformeerd over de kosten die de bezoekjes aan de dokter, de verrichtingen in het ziekenhuis of de medicijnen kosten. En daarmee is de kostendiscussie een verhaal geworden dat vooral over de hoofden van de burgers heen gaat in plaats van een gesprek mét burgers. Hier lijkt de zorgsector een kans te laten liggen.

Transparante kosten

Uit een grootschalig onderzoek, dat de afgelopen maanden door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd, blijkt dat 80 procent van de patiënten graag wil weten wat de kosten voor zorg zijn. Slechts 5 procent zegt hier helemaal niet mee bezig te zijn. Het maakt de meeste patiënten daarbij niet uit of ze de zorg wel of niet zelf moeten betalen, zij willen hoe dan ook weten hoeveel een medische ingreep heeft gekost.

Schroefje

Een treffend voorbeeld hiervan was onlangs in het NRC te lezen. Mevrouw Ten Bokkel Huinink kreeg voor de bevestiging van een zogeheten ‘botverankerd gehoorapparaat’ bij uitzondering de rekening van haar behandeling onder ogen. En ze schrok van de €16.943,36 die het schroefje (want meer was het niet) moest kosten. Ze houdt er, zoals ze zelf zegt, een schuldgevoel aan over: “Als ik van te voren had geweten dat het zo duur was, weet ik niet of ik het had laten doen.” Dit voorbeeld toont aan dat transparantie over de kosten die medische ingrepen met zich mee brengen, consumenten aan het denken kan zetten over de ingreep. Daarbij gaat het hier niet om de vraag of de ingreep noodzakelijk was of niet. Daar gaat de arts over. Het gaat wel over bewustwording die een zorgvuldiger gebruik van de zorg kan stimuleren.

De patiënt eerst informeren

Steun voor het beter informeren komt ook van de hand van de zojuist aangestelde hoogleraar Organization and Financing in the Healthcare Sector aan de Economische faculteit van de Universiteit van Tilburg. Gedurende zijn inauguratie stelde prof. Mikkers dat de gezondheidszorg verder verbeterd kan worden als consumenten meer inzicht hebben in de kwaliteit van de geleverde zorg. Door geen zicht te hebben op kosten en kwaliteit van de geleverde zorg, zou het voor burgers onmogelijk zijn om (goede) keuzes te maken. En daarmee houden consumenten ongemerkt en ongewild het dure zorgsysteem in stand.

Marktconforme tarieven

Het is niet in het belang van de samenleving om deze financiële informatie bij de consument weg te houden. Juist door transparante kosten zijn burgers in staat daadwerkelijk keuzes te maken en zo aanbieders van de zorg te stimuleren om tegen marktconforme tarieven goede zorg te leveren. Op basis van veel sociaal wetenschappelijk onderzoek is bekend dat het leveren van informatie gedragsveranderingen onder burgers kan stimuleren. Het wordt tijd dat deze kennis ook in de zorg wordt ingezet.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of op de hoogte blijven van de onderzoeken van Motivaction? Bezoek dan de homepage van Motivaction.

Bron: Motivaction

Lees verder

Meest gelezen