Volg ons online

Geld & Regels

Huishoudelijke hulp toelage

Met de inzet van de huishoudelijke hulp toelage van de overheid moeten 19.000 banen worden gered.

Gedeeld

op

Huishoudelijke hulp toelage voor ouderen

De huishoudelijke hulp toelage, ook wel HHT genoemd, is een hulpmiddel van de overheid om banen van de huishoudelijke hulp in de zorg te redden. Het hulpmiddel is bedoeld om, via de gemeente, de eigen bijdrage van mensen tot € 5,- te verlagen.

Hierdoor zou het financieel aantrekkelijker moeten worden om de huishoudelijke hulp voorlopig te behouden. Maar wordt er wel voldoende gebruik van gemaakt?

Eigen bijdrage

Met alle veranderingen in de zorg wordt van cliënten verwacht dat zij een eigen bijdrage leveren aan de kosten van de huishoudelijke hulp. Hierdoor dreigde een groot deel van de huishoudelijke hulpen in Nederland overbodig te worden, omdat het voor veel mensen té duur is. Maar staatssecretaris van Rijn heeft vorig jaar € 190 miljoen uitgetrokken voor een huishoudelijke hulp toelage. Cliënten kunnen via deze toelage een subsidie krijgen van € 12,50 om hiermee de eigen bijdrage te verlagen. Met behulp van de subsidie kunnen de gemiddelde loonkosten van € 17,50 per uur voor een huishoudelijke hulp verlaagd worden naar minimaal € 5,- per uur. De cliënt betaalt dus een eigen bijdrage van € 5,- in plaats van de voorgestelde € 10,- per uur.

Huishoudelijke Hulp Toelage artikelbanner

Huishoudelijke Hulp Toelage onbekend

Probleem is alleen dat de huishoudelijke hulp toelage voor veel mensen nog geheel onbekend is én dat de meeste gemeenten pas net zijn begonnen met de invoering ervan. Met de huishoudelijke hulp toelage, vaak ook omschreven als dienstencheque, zouden ongeveer 19.000 banen behouden moeten blijven. Maar volgens directeur Zion Jongstra van de grootste thuiszorg aanbieder van Nederland, TSN, is het nu nog moeilijk te zeggen of dat ook echt gebeurt. Van de 60.000 cliënten die TSN heeft gebruiken er nu nog slechts 210 mensen een toelage. Hopelijk gaat dit binnenkort veranderen met de brede inzet van informatie en communicatie door het Rijk, de gemeenten en branche organisaties ActiZ en BTN.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie
Reacties

Geld & Regels

Anoniem solliciteren komt naar Amsterdam

Anoniem solliciteren kan binnenkort ook in Amsterdam bij het Amerikaanse bedrijf Greyston Bakery, die dit al 35 jaar doen.

Gedeeld

op

door

Anoniem solliciteren

Anoniem solliciteren is al langer een punt van discussie. Maar in Amerika heeft het bedrijf Greyston Bakery er al 35 jaar ervaring mee. En met heel veel succes. Dit succes brengen ze binnenkort naar Amsterdam waar zo’n 100 Amsterdammers laagdrempelig aan werk zullen komen.

Bij Greyston Bakery hebben ze anoniem solliciteren een stapje verder doorgetrokken. Ze noemen dit het ‘open hiring-model’. Iedereen die graag een baan bij het bedrijf wil kan zijn of haar naam invullen op een lijst. Zodra er plek is wordt de eerst volgende op de lijst aangenomen. Geen vragen, geen CV’s, geen referenties en ook geen screenings. Extreem anoniem dus. En terwijl menig werkgever in Nederland hier al rillingen van krijgt, blijkt het in New York heel succesvol. Vooral voor oudere werknemers en mensen met een lage opleiding kan dit uitkomst bieden.

Extreem anoniem solliciteren

Greyston Bakery is inmiddels een heel bekende naam in het wereldje. Ze hebben door hun aanpak grote contracten weten te krijgen bij bijvoorbeeld ijsmakers Ben&Jerry’s, voor wie ze de brownies maken. Samen met de Start Foundation openen ze binnenkort dus een vestiging in Amsterdam, met hetzelfde aannamebeleid. Een locatie voor de bakkerij hebben ze trouwens nog niet, maar gedacht wordt aan Amsterdam West. “De locatie moet voldoen aan specifieke voorwaarden”, aldus Jos Verhoeven, directeur van de Start Foundation. “Mensen moeten er gemakkelijk kunnen komen en je hebt te maken met de strengere Europese wetgeving. Bijvoorbeeld voor (stank)overlast. In 2019 moet de bakkerij draaien.”

Proeflocaties

Sollicitanten kunnen zich trouwens al eerder aanmelden. Dit kan al over enkele maanden. De mensen gaan dan aan het werk bij proeflocaties. Verhoeven: “Mensen mogen vier tot zes weken bij de proefbedrijven komen werken. Ze krijgen netjes betaald en daarna wordt pas met ze gezeten om hun verhaal te horen.”

Bron: Telegraaf

Lees verder

Geld & Regels

Minder wanbetalers tijdens economische crisis

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat er tijdens de economische crisis minder wanbetalers waren in Nederland.

Gedeeld

op

Minder wanbetalers

Wanbetalers zijn van alle tijden, maar uit onderzoek van Motivaction en kenniscentrum Nibud, in opdracht van incasso organisatie GGN, blijkt dat tijdens de afgelopen economische crisis er minder mensen slechte betaalgewoontes op na hielden.

Goed nieuws, maar ook opvallend, want je zou denken dat tijdens slechte tijden er juist meer mensen zijn die moeite hebben met het betalen van hun rekeningen. Niets is minder waar. Hoe kan dat?

Geld lenen kost geld

Belangrijkste reden is mogelijk het invoeren van maatregelen zoals de Wet Financieel Toezicht in 2009. Hierin werden destijds gedragsregels voor financieel dienstverleners vastgelegd. Ook de wel bekende reclames van kredietverstrekkers zijn flink ingeperkt. Daarbij komt ook dat deze reclames melding moeten maken van de slogan: ‘geld lenen kost geld’. En kennelijk heeft dit z’n vruchten afgeworpen.

Ernstige betalingsachterstanden

Onderzoeksbureau Motivaction maakte een analyse van 10 jaar data van incasso organisatie GGN. Deze data liet een duidelijke trend zien. Wij Nederlanders zijn beter geworden met geld en het aantal wanbetalers daalde zelfs tijdens de crisisjaren. Belangrijkste reden voor een betalingsachterstand was voorheen het ‘vergeten’ van rekeningen. Tegenwoordig is dit anders. De hoogte van de zorgkosten en andere vaste lasten wordt nu aangevoerd als reden om te laat of niet te betalen. En ondanks dat er minder wanbetalers zijn, is de ernst van de betalingsachterstanden wel toegenomen. Vooral inkomensdaling is hier debet aan. Met het aantrekken van de economie is dit gelukkig weer aan het veranderen.

Wanbetalers zorgpremie

Bij zorgpremies wordt iemand als wanbetaler aangemerkt zodra zes maanden lang geen premie voor de basisverzekering is afgedragen. Dit aantal is de laatste jaren licht gestegen. Het zijn hierbij vooral chronisch zieken en gehandicapten die moeite hebben om de hogere zorgkosten te betalen. Onder jongeren tot 25 jaar is het aantal wanbetalers juist afgenomen wat een goede ontwikkeling is. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een groeiend besef bij deze groep dat je verplicht bent om een zorgverzekering af te sluiten. Daarnaast is er voor deze groep een groeiend aanbod goedkopere opties op de markt gekomen.

Meer weten?

Wil je meer weten over onderzoeken van Motivaction of opvallende trends in onze maatschappij? Bezoek dan de nieuwspagina van het onderzoeksbureau.

Lees verder

Geld & Regels

Rechten en plichten bij het verkopen van je huis

Wat zijn je rechten en plichten bij het verkopen van je huis? Advocaat Ruud van Domselaar legt uit waar je op moet letten.

Gedeeld

op

Rechten en plichten bij verkoop huis

Rechten en plichten, we hebben ze allemaal. En bij het verkopen van je huis rust op jouw de plicht om eventuele gebreken mede te delen aan de potentiële koper. In dit blog zal ik, aan de hand van een voorbeeld, ingaan op deze mededelingsplicht en wat dit voor jou als verkopende partij betekent.  

Annie en Bertus wonen al bijna 60 jaar in een mooi oud pand in een dorpje in Friesland. Bertus is nog goed ter been, maar helaas geldt dit niet voor Annie. Zij heeft na een heupoperatie een lange tijd moeten revalideren en zal nooit meer de oude worden. Op advies van de dokter hebben Annie en Bertus, met veel pijn in het hart, besloten om hun woning te verkopen en zich in te schrijven in een verzorgingshuis.

Houtrot in de vloer

Bertus heeft tot enkele jaren terug het onderhoud van de woning altijd goed bijgehouden. Als gevolg van de permanente zorgverlening aan Annie heeft Bertus de laatste jaren minder aandacht besteed aan de woning. Het is Bertus bekend dat een deel van de houten vloer van de bovenverdieping houtrot heeft. Daarnaast ondervinden zij enorm veel geluidsoverlast van de buren.

Interesse in de woning

Inmiddels hebben Janneke en Joost interesse getoond bij Annie en Bertus om de woning te kopen. Annie en Bertus twijfelen of zij het hiervoor genoemde gebrek en de geluidsoverlast van de buren zullen melden bij Janneke en Joost. Zij willen zo spoedig mogelijk hun woning verkopen en zijn bang dat Janneke en Joost afzien van de koop van de woning als zij hiervan op de hoogte zijn. Bovendien vindt Bertus dat Janneke en Joost zelf maar onderzoek moeten doen of de woning gebreken vertoont.

Mededelingsplicht van de verkoper

Op een verkoper rust een zogenoemde mededelingsplicht. Dit betekent dat Annie en Bertus de kopers zo volledig mogelijk behoren te informeren over eventuele gebreken. Indien de verkoper dit nalaat maakt hij zich schuldig aan onrechtmatig handelen en kan er sprake zijn van dwaling aan de kant van de koper. Een overeenkomst die tot stand gekomen is onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij of indien de wederpartij de dwalende had behoren in te lichten.

Koopovereenkomst vernietigen

Indien Annie en Bertus niet aan Janneke en Joost mededelen dat de houtenvloer houtrot bevat, en Janneke en Joost de koop niet gesloten zouden hebben als zij wél juist en volledig ingelicht waren, kunnen Janneke en Joost de koopovereenkomst in beginsel vernietigen. Janneke en Joost kunnen ook in plaats daarvan, de overeenkomst in stand laten en de rechter vragen om Annie en Bertus te veroordelen om de kosten van herstel van de vloer te vergoeden. Op grond van het bovenstaande kunnen Annie en Bertus dan ook maar beter aan Janneke en Joost mededelen dat de vloer houtrot bevat.

Rechten en plichten bij de verkoop

Maar hoe zit het met de geluidsoverlast van de buren? Het Gerechtshof in Amsterdam heeft hier enkele jaren geleden een uitspraak over gedaan. In deze zaak had de verkoper bij de kopers aangegeven dat de buren oudere mensen waren en de woning oud en gehorig was. De verkoper had hierbij niet medegedeeld dat dit ouder echtpaar dag en nacht voor geluidsoverlast zorgden. Het echtpaar had kennelijk al jarenlang huwelijksproblemen die gepaard gingen met veel geschreeuw en scheldpartijen. De kopers voerden bij het gerechtshof aan dat zij nooit de woning zouden hebben gekocht als zij dit allemaal hadden geweten.

Factoren die de koopprijs beïnvloeden

Het hof oordeelde dat niet alleen de fysieke eigenschappen van een woning van belang zijn, maar óók factoren die de woonomgeving en daarmee de koopprijs beïnvloeden. De aanwezigheid van luidruchtige buren die overlast bezorgen is dan ook een belangrijke aan een woning verbonden omstandigheid die bij het al dan niet kopen van een woning relevant is. Annie en Bertus zullen de kopers dus ook moeten informeren over de geluidsoverlast van de buren. Dit geldt temeer als de kopers hier specifiek naar informeren.

Onderzoeksplicht koper

Voor de volledigheid merk ik op dat de koper echter niet kan stilzitten. Als er reden tot twijfel is, dan moet ook de koper onderzoek doen. Dit geldt bijvoorbeeld als er zichtbare vochtplekken of scheurtjes zijn. Ook in het algemeen zal de koper de staat van de woning dienen te onderzoeken. Dit neemt echter niet weg dat de verkoper, wanneer hij op de hoogte is van gebreken die redelijkerwijs het normaal gebruik van de woning verhinderen, verplicht is deze te melden aan de koper.

Meer weten?

Meester Ruud van Domselaar is gespecialiseerd in vastgoedrecht en aansprakelijkheidsrecht. Wil je meer weten over je rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar Ruud partner is.

Lees verder

Meest gelezen