Volg ons online

Geld & Regels

Gemeente communiceert niet goed

De gemeente communiceert niet goed volgens de Consumentenbond dat inwoners geld kunnen krijgen voor extra huishoudelijke hulp.

Gedeeld

op

Gemeente communiceert niet over huishoudelijke hulp toelage

Via gemeenten kunnen mensen extra geld krijgen voor de inhuur van een huishoudelijke hulp. Maar informatie rond deze Huishoudelijke Hulp Toelage, zoals de ‘subsidie’ heet, is volgens de Consumentenbond één grote warboel.

En bovendien zijn heel veel mensen er niet van op de hoogte omdat de informatie nergens te vinden is. Dit moet volgens de Consumentenbond veranderen en snel ook, want de regeling is niet alleen goed voor mensen die, door wat voor reden dan ook, niet meer in staat zijn zelf het huishouden te doen. De regeling is ook goed voor medewerkers die als huishoudelijke hulp werken en dreigen hun baan te verliezen door bezuinigingen.

Informatie onvindbaar

Veel gemeenten hebben tot nu toe niet duidelijk gecommuniceerd dat inwoners via de Huishoudelijke Hulp Toelage geholpen kunnen worden. Dit blijkt ook nog eens uit onderzoek dat de Consumentenbond uitvoerde in 12 provinciehoofdsteden en 24 andere grote gemeenten, die ieder meer dan € 1 miljoen euro aan geld van de Rijksoverheid ontvangen hiervoor. Informatie over de toelage is op websites van de gemeenten moeilijk te vinden en bij 7 gemeenten zelfs helemaal onvindbaar. Bovendien wordt het geld op uiteenlopende manieren door de gemeenten besteed.

partner content

Hoe krijg je extra geld?

Wist je dat je financiële steun van de gemeente kunt krijgen voor het inhuren van extra huishoudelijke hulp in huis? Tot het einde van 2016 kun je extra financiële ondersteuning krijgen om het huis schoon te houden als je dit zelf niet meer kunt doen. Je kunt hiervoor terecht bij het Wmo-loket van je gemeente. Klik hier om te ontdekken hoe je hierover in contact komt met de gemeente.

Wildgroei aan regels

“Het is goed dat dit vangnet voor huishoudelijke hulp er is, maar dan moet de regeling wél bekend zijn bij de mensen die hem kunnen gebruiken”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. “De gemeenten moeten op de websites hun inwoners beter informeren.” De Consumentenbond heeft de staatssecretaris en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten inmiddels aangeschreven. Gevraagd is om samen met gemeenten te kijken hoe de informatie verstrekking kan worden verbeterd én hoe bovendien de ‘wildgroei’ aan uitvoeringsregels kan worden tegengegaan.

Gemeente communiceert niet

Naast dat de Huishoudelijke Hulp Toelage voor inwoners van een gemeente voordeel oplevert, is de regeling ook goed voor werknemers van thuiszorgorganisaties. Omdat met behulp van de regeling meer uren huishoudelijke hulp kan worden ingekocht, blijven er ook meer mensen aan het werk. Voorheen kwamen veel medewerkers op straat te staan doordat gemeenten bezuinigden op de uren huishoudelijke hulp. Gemeenten bieden nu, met geld van de overheid, bepaalde inwoners korting op de huishoudelijke hulp. Deze moeten de inwoners dat wel zelf inkopen bij thuiszorgorganisaties.

Overigens staat dit weer los van de hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) waarbij een eigen bijdrage wordt geïnd. Combée: “Dat is verwarrend en daarom moeten gemeenten inwoners daarover goed informeren. Dat blijkt dus niet te gebeuren.”

advertentie

Handige schoonmaaktips van Marja Middeldorp

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Geld & Regels

Overstappen van zorgverzekeraar: tips en aandachtspunten

Overstappen van zorgverzekeraar? Het kan vanaf nu. Maar waar moet je op letten? En, is het wel verstandig?

Gedeeld

op

door

Overstappen van zorgverzekeraar

Dit blog is gemaakt in samenwerking met Startpagina.nl

Overstappen van zorgverzekeraar, het is ieder jaar zo rond eind november hetzelfde liedje: “Should i stay or should i go?” Het overstappen zelf is niet moeilijk. Of het ook loont? Dat hangt helemaal af van je persoonlijke situatie. In ieder geval is dit hét moment om je verzekeringen eens onder de loep te nemen. Een paar tips en aandachtspunten.

Bespaar op je premie met collectieve of online verzekering

Het basispakket en wat hieruit vergoed wordt, is bij iedere verzekeraar hetzelfde. Toch verschillen de premies, omdat deze zijn opgebouwd uit verschillende componenten zoals risico-opslag, opbouw van reserves of opslag voor niet-inbare premies. De ene verzekeraar maakt hogere kosten voor huisvesting dan de andere. Een zorgverzekering afsluiten bij een online verzekeraar scheelt dus vrijwel altijd geld. Ook loont het de moeite om te kijken of je je kunt aansluiten bij een collectieve verzekering. Dat kan vaak via een werkgever, maar bijvoorbeeld ook middels een lidmaatschap van (consumenten)organisaties.

Kies je aanvullende verzekering zorgvuldig

Aanvullende verzekeringen zijn er in vele soorten en maten. Welke je kiest hangt af van je situatie en wensen. Fysiotherapie, alternatieve therapie, een bril of contactlenzen. Zorg dat je verzekering aansluit op je wensen en behoeftes. De makkelijkste manier om verzekeringen te vergelijken is met een zorgvergelijker. Die vind je hier op Startpagina.

Voorkom verrassingen: betaal eigen risico vooraf

Het eigen risico bedraagt ook in 2017 € 385,-. Sommige verzekeraars geven de mogelijkheid dit bedrag (al dan niet in termijnen) vooruit te betalen. Hiermee voorkom je een verrassing aan het eind van het jaar. Wat je niet gebruikt, krijg je aan het eind van het jaar gewoon weer terug.

Belangrijke data om te onthouden

  • 12 november: vanaf nu kun je overstappen of wijzigingen in je pakket doorgeven. Je oude verzekering wordt bij een overstap automatisch opgezegd.
  • 31 december: laatste mogelijkheid om je oude verzekering op te zeggen of wijzigingen door te geven.
  • 1 januari – 31 januari: een nieuwe verzekering kiezen kan nog steeds, maar je oude verzekering moet voor 31 december opgezegd zijn.
  • 31 januari: einde van de overstapperiode.

Meer weten over overstappen van zorgverzekeraar?

Wil je meer weten over of je wel of niet moet overstappen van zorgverzekeraar? Maak eenvoudig een vergelijking via Startpagina en ontdek wat voor jou het voordeligst is.

Lees verder

Geld & Regels

Anoniem solliciteren komt naar Amsterdam

Anoniem solliciteren kan binnenkort ook in Amsterdam bij het Amerikaanse bedrijf Greyston Bakery, die dit al 35 jaar doen.

Gedeeld

op

door

Anoniem solliciteren

Anoniem solliciteren is al langer een punt van discussie. Maar in Amerika heeft het bedrijf Greyston Bakery er al 35 jaar ervaring mee. En met heel veel succes. Dit succes brengen ze binnenkort naar Amsterdam waar zo’n 100 Amsterdammers laagdrempelig aan werk zullen komen.

Bij Greyston Bakery hebben ze anoniem solliciteren een stapje verder doorgetrokken. Ze noemen dit het ‘open hiring-model’. Iedereen die graag een baan bij het bedrijf wil kan zijn of haar naam invullen op een lijst. Zodra er plek is wordt de eerst volgende op de lijst aangenomen. Geen vragen, geen CV’s, geen referenties en ook geen screenings. Extreem anoniem dus. En terwijl menig werkgever in Nederland hier al rillingen van krijgt, blijkt het in New York heel succesvol. Vooral voor oudere werknemers en mensen met een lage opleiding kan dit uitkomst bieden.

Extreem anoniem solliciteren

Greyston Bakery is inmiddels een heel bekende naam in het wereldje. Ze hebben door hun aanpak grote contracten weten te krijgen bij bijvoorbeeld ijsmakers Ben&Jerry’s, voor wie ze de brownies maken. Samen met de Start Foundation openen ze binnenkort dus een vestiging in Amsterdam, met hetzelfde aannamebeleid. Een locatie voor de bakkerij hebben ze trouwens nog niet, maar gedacht wordt aan Amsterdam West. “De locatie moet voldoen aan specifieke voorwaarden”, aldus Jos Verhoeven, directeur van de Start Foundation. “Mensen moeten er gemakkelijk kunnen komen en je hebt te maken met de strengere Europese wetgeving. Bijvoorbeeld voor (stank)overlast. In 2019 moet de bakkerij draaien.”

Proeflocaties

Sollicitanten kunnen zich trouwens al eerder aanmelden. Dit kan al over enkele maanden. De mensen gaan dan aan het werk bij proeflocaties. Verhoeven: “Mensen mogen vier tot zes weken bij de proefbedrijven komen werken. Ze krijgen netjes betaald en daarna wordt pas met ze gezeten om hun verhaal te horen.”

Bron: Telegraaf

Lees verder

Geld & Regels

Minder wanbetalers tijdens economische crisis

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat er tijdens de economische crisis minder wanbetalers waren in Nederland.

Gedeeld

op

Minder wanbetalers

Wanbetalers zijn van alle tijden, maar uit onderzoek van Motivaction en kenniscentrum Nibud, in opdracht van incasso organisatie GGN, blijkt dat tijdens de afgelopen economische crisis er minder mensen slechte betaalgewoontes op na hielden.

Goed nieuws, maar ook opvallend, want je zou denken dat tijdens slechte tijden er juist meer mensen zijn die moeite hebben met het betalen van hun rekeningen. Niets is minder waar. Hoe kan dat?

Geld lenen kost geld

Belangrijkste reden is mogelijk het invoeren van maatregelen zoals de Wet Financieel Toezicht in 2009. Hierin werden destijds gedragsregels voor financieel dienstverleners vastgelegd. Ook de wel bekende reclames van kredietverstrekkers zijn flink ingeperkt. Daarbij komt ook dat deze reclames melding moeten maken van de slogan: ‘geld lenen kost geld’. En kennelijk heeft dit z’n vruchten afgeworpen.

Ernstige betalingsachterstanden

Onderzoeksbureau Motivaction maakte een analyse van 10 jaar data van incasso organisatie GGN. Deze data liet een duidelijke trend zien. Wij Nederlanders zijn beter geworden met geld en het aantal wanbetalers daalde zelfs tijdens de crisisjaren. Belangrijkste reden voor een betalingsachterstand was voorheen het ‘vergeten’ van rekeningen. Tegenwoordig is dit anders. De hoogte van de zorgkosten en andere vaste lasten wordt nu aangevoerd als reden om te laat of niet te betalen. En ondanks dat er minder wanbetalers zijn, is de ernst van de betalingsachterstanden wel toegenomen. Vooral inkomensdaling is hier debet aan. Met het aantrekken van de economie is dit gelukkig weer aan het veranderen.

Wanbetalers zorgpremie

Bij zorgpremies wordt iemand als wanbetaler aangemerkt zodra zes maanden lang geen premie voor de basisverzekering is afgedragen. Dit aantal is de laatste jaren licht gestegen. Het zijn hierbij vooral chronisch zieken en gehandicapten die moeite hebben om de hogere zorgkosten te betalen. Onder jongeren tot 25 jaar is het aantal wanbetalers juist afgenomen wat een goede ontwikkeling is. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een groeiend besef bij deze groep dat je verplicht bent om een zorgverzekering af te sluiten. Daarnaast is er voor deze groep een groeiend aanbod goedkopere opties op de markt gekomen.

Meer weten?

Wil je meer weten over onderzoeken van Motivaction of opvallende trends in onze maatschappij? Bezoek dan de nieuwspagina van het onderzoeksbureau.

Lees verder

Meest gelezen