Volg ons online

Geld & Regels

Gemeente communiceert niet goed

De gemeente communiceert niet goed volgens de Consumentenbond dat inwoners geld kunnen krijgen voor extra huishoudelijke hulp.

Gedeeld

op

Gemeente communiceert niet over huishoudelijke hulp toelage

Via gemeenten kunnen mensen extra geld krijgen voor de inhuur van een huishoudelijke hulp. Maar informatie rond deze Huishoudelijke Hulp Toelage, zoals de ‘subsidie’ heet, is volgens de Consumentenbond één grote warboel.

En bovendien zijn heel veel mensen er niet van op de hoogte omdat de informatie nergens te vinden is. Dit moet volgens de Consumentenbond veranderen en snel ook, want de regeling is niet alleen goed voor mensen die, door wat voor reden dan ook, niet meer in staat zijn zelf het huishouden te doen. De regeling is ook goed voor medewerkers die als huishoudelijke hulp werken en dreigen hun baan te verliezen door bezuinigingen.

Informatie onvindbaar

Veel gemeenten hebben tot nu toe niet duidelijk gecommuniceerd dat inwoners via de Huishoudelijke Hulp Toelage geholpen kunnen worden. Dit blijkt ook nog eens uit onderzoek dat de Consumentenbond uitvoerde in 12 provinciehoofdsteden en 24 andere grote gemeenten, die ieder meer dan € 1 miljoen euro aan geld van de Rijksoverheid ontvangen hiervoor. Informatie over de toelage is op websites van de gemeenten moeilijk te vinden en bij 7 gemeenten zelfs helemaal onvindbaar. Bovendien wordt het geld op uiteenlopende manieren door de gemeenten besteed.

partner content

Hoe krijg je extra geld?

Wist je dat je financiële steun van de gemeente kunt krijgen voor het inhuren van extra huishoudelijke hulp in huis? Tot het einde van 2016 kun je extra financiële ondersteuning krijgen om het huis schoon te houden als je dit zelf niet meer kunt doen. Je kunt hiervoor terecht bij het Wmo-loket van je gemeente. Klik hier om te ontdekken hoe je hierover in contact komt met de gemeente.

Wildgroei aan regels

“Het is goed dat dit vangnet voor huishoudelijke hulp er is, maar dan moet de regeling wél bekend zijn bij de mensen die hem kunnen gebruiken”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. “De gemeenten moeten op de websites hun inwoners beter informeren.” De Consumentenbond heeft de staatssecretaris en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten inmiddels aangeschreven. Gevraagd is om samen met gemeenten te kijken hoe de informatie verstrekking kan worden verbeterd én hoe bovendien de ‘wildgroei’ aan uitvoeringsregels kan worden tegengegaan.

Gemeente communiceert niet

Naast dat de Huishoudelijke Hulp Toelage voor inwoners van een gemeente voordeel oplevert, is de regeling ook goed voor werknemers van thuiszorgorganisaties. Omdat met behulp van de regeling meer uren huishoudelijke hulp kan worden ingekocht, blijven er ook meer mensen aan het werk. Voorheen kwamen veel medewerkers op straat te staan doordat gemeenten bezuinigden op de uren huishoudelijke hulp. Gemeenten bieden nu, met geld van de overheid, bepaalde inwoners korting op de huishoudelijke hulp. Deze moeten de inwoners dat wel zelf inkopen bij thuiszorgorganisaties.

Overigens staat dit weer los van de hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) waarbij een eigen bijdrage wordt geïnd. Combée: “Dat is verwarrend en daarom moeten gemeenten inwoners daarover goed informeren. Dat blijkt dus niet te gebeuren.”

advertentie

Handige schoonmaaktips van Marja Middeldorp

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Geld & Regels

Een consumentenkoop: wat zijn je rechten als koper?

Je hebt iets gekocht maar bij het uitpakken blijkt dat het beschadigd is? Wat zijn dan je rechten? Advocaat Ruud van Domselaar legt uit hoe dit zit bij een consumentenkoop.

Gedeeld

op

Consumentenkoop

Wat als je een gebrekkig product ontvangt, het verkeerde product geleverd krijgt of zelfs helemaal niets ontvangt?

Johan en Wil hebben beiden bij een fietsenwinkel een elektrische fiets gekocht. De zogenoemde e-bikes worden door Bert, de eigenaar van de fietsenwinkel, niet direct geleverd. Bert bestelt de e-bikes bij de leverancier en maakt deze eerst rijklaar, voordat de e-bikes aan de klant worden geleverd. Om te voorkomen dat de koper opnieuw naar de winkel moet, biedt Bert aan om de e-bikes thuis te laten bezorgen tegen een verzendprijs van € 20,- per fiets.

Bezorgservice

Voor Johan en Wil is dit een uitkomst. Zij zijn wat slechter ter been en zien er tegenop om opnieuw naar de fietsenwinkel te moeten lopen, welke fietsenwinkel op circa 3 kilometer van hun woning is gelegen. Nadat Johan en Wil de e-bikes in de winkel van Bert hebben besteld, geven zij aan gebruik te willen maken van de bezorgservice van Bert. De aankoopprijs van de e-bikes en de verzendkosten betalen zij direct in de winkel.

Beschadigd

Het geduld van Johan en Wil wordt op de proef gesteld, maar uiteindelijk ontvangen zij na ruim drie weken de e-bikes. Bert heeft, om beschadigingen te voorkomen, de e-bikes in grote kartonnen dozen met piepschuim geplaatst. Tot grote schrik van Johan en Wil blijkt dat één van de twee dozen beschadigd is. Johan maakt een foto van de beschadigde doos en maakt vervolgens met de bezorger het pakket open. Het blijkt dat ook de e-bike beschadigd is; de voorlamp en een handrem hebben de reis niet overleefd. Zelfs de ketting is eraf en het frame bevat forse krassen. De bezorger geeft aan dat hij alleen zorgdraagt voor het vervoer van de fietsenwinkel naar Johan en Wil en hij laat het pakket en de twee e-bikes achter.

Des duivels!

Johan belt onmiddellijk met Bert en stuurt een foto van het beschadigde pakket. Hij geeft aan dat de e-bike dusdanig beschadigd is dat hij een nieuwe e-bike wenst te ontvangen. Bert geeft aan dat Johan de beschadigde e-bike naar zijn winkel moet brengen en dat hij dan een nieuwe e-bike krijgt. Johan en Wil zijn des duivels en zien het niet zitten om met de e-bike aan de hand naar de fietsenwinkel van Bert te wandelen. Zij vragen mr. Van Domselaar om raad.

Consumentenkoop

Vooropgesteld moet worden dat de koopovereenkomst tussen Johan / Wil en Bert betiteld kan worden als een “consumentenkoop”. Het gaat namelijk om een overeenkomst waarbij een professionele partij (Bert) een product verkoopt aan een natuurlijk persoon (Johan en Wil). Op deze overeenkomst is het consumentenrecht van toepassing. Het consumentenrecht is in het leven geroepen om de zwakkere partij (de consument) extra bescherming te bieden.

Wie is aansprakelijk?

Volgens het consumentenrecht zijn Johan en Wil verplicht om het pakket in ontvangst te nemen, omdat de postbezorger het pakket naar haar heeft vervoerd. Op het moment dat een medewerker van Bert (of Bert zelf) het pakket zou hebben gebracht, hadden Johan en Wil deze niet in ontvangst hoeven te nemen. Aangezien Bert degene is die de bezorger heeft aangewezen, gaat het risico van de zaaksbeschadiging pas op Johan en Wil over zodra zij dit pakket in ontvangst hebben genomen.

Schade tijdens transport

Indien Johan en Wil een bezorger zouden hebben aangewezen, gaat het risico op hun over zodra Bert het pakket overdraagt aan die vervoerder. In deze zaak komt de beschadiging aan de e-bike dan ook niet voor rekening van Bert, nu Bert de vervoer heeft aangewezen en de schade tijdens het transport is ontstaan. Bovendien geldt binnen het consumentenrecht dat – indien het gebrek zich binnen zes maanden openbaart – wordt vermoed dat de zaak reeds bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Aangezien Johan en Wil het product pas net in hun bezit hadden alvorens zij het gebrek constateerden, dient Bert bewijs te leveren dat de e-bike bij de aflevering aan de overeenkomst beantwoordt en de e-bike door toedoen van Johan en Wil kapot is gegaan. Gelukkig doet Bert niet moeilijk en is hij bereid om de kapotte e-bike terug te nemen.

Verplichtingen

Voorts zijn Johan en Wil niet verplicht om de kapotte e-bike naar Bert te brengen. Het consumentenrecht geeft aan dat de verkoper binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zijn verplichtingen moet nakomen. Bovendien geldt dat, wanneer Johan en Wil de kapotte e-bike via een bezorger naar Bert laat vervoeren, de hiermee gemoeide kosten voor rekening komen van Bert. Tot slot bepaalt het consumentenrecht dat de kosten in verband met de levering van de nieuwe e-bike eveneens voor rekening komen van Bert, omdat Johan en Wil al voor de eerste bezorging (waarbij het pakket is beschadigd) hebben betaald.

Meer weten?

Uit deze casus blijkt maar weer eens dat een consument extra wordt beschermd en dat de verkoper continu op zijn hoede moet zijn om aansprakelijkheid te voorkomen. Wil je meer weten over je rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar advocaat Ruud van Domselaar partner bij is.

Lees verder

Geld & Regels

Erfenis zuiver aanvaarden, pas op met wat je doet

Een erfenis zuiver aanvaarden, er zitten risico’s aan vast. NED7 huisadvocaat Ruud van Domselaar legt uit waarom.

Gedeeld

op

Erfenis zuiver aanvaarden

Thea Reinders is na een kort ziekbed op 83-jarige leeftijd overleden. De kinderen (tevens erfgenamen) van Thea gaan op de dag van haar overlijden gezamenlijk eten in restaurant “De Koperen Pan”. Eén van de kinderen heeft de rekening van dat etentje (€ 119,-) voldaan door middel van betaling met de creditcard van Thea, welke creditcard was gekoppeld aan een rekening waarvan Thea rekeninghouder was.

De nalatenschap van Thea blijkt meer schulden dan bezittingen te bevatten. De kinderen willen de nalatenschap dan ook niet aanvaarden. De kinderen gaan ervan uit dat zij door het verwerpen van de nalatenschap hun dagelijks leven weer kunnen oppakken. Niets blijkt minder waar!

Overleden echtgenoot

Jolanda, die gehuwd is geweest met een in 2.000 overleden zoon van Thea heeft een vordering op de boedel van ruim € 11.000,-. Deze vordering betreft het erfdeel van haar overleden echtgenoot uit de nalatenschap van Thea. Volgens Jolanda hebben de kinderen de nalatenschap zuiver aanvaard door het etentje af te rekenen met de creditcard van Thea. Ondanks dat Thea geen vermogen achterlaat, kan Jolanda haar vordering verhalen op het privévermogen van de kinderen indien zij de erfenis zouden hebben aanvaard.

Kantonrechter

Het lukt partijen niet om tot een gezamenlijke oplossing te komen, waarna Jolanda de gang naar de rechter maakt. De kantonrechter oordeelt dat uit het handelen van de kinderen niet afgeleid kan worden dat zij de nalatenschap hebben aanvaard. Het Gerechtshof oordeelt anders en kent de vordering van Jolanda wel toe: “Hoe gering het bedrag ook in hun ogen is, zij hebben gelden van de nalatenschap echter wel verbruikt ten eigen behoeve en er aldus als heer en meester over beschikt (…) Naar het oordeel van het hof hebben geïntimeerden de nalatenschap van erflaatster door hun gedragingen zuiver aanvaard.”

Hoge Raad

De kinderen laten het er niet bij zitten en stappen naar de Hoge Raad. Volgens de kinderen hebben zij slechts het geld van de bankrekening van hun moeder gebruikt in verband met het regelen van de begrafenis. Om deze reden heeft één van de kinderen de kosten van de maaltijd als executeur voldaan. Dit zou onder meer blijken uit het feit dat de kinderen op de sterfdag van hun moeder vanuit haar huis in Delft haar begrafenis en uitvaart hebben geregeld, dat er geen eten of drinken in het huis van de moeder was en dat de kinderen in verband met het regelen van de begrafenis te ver van huis waren om thuis te eten. Bovendien zou één van de kinderen van Thea niet eens geweten hebben dat de betaling van de bankrekening van de nalatenschap is verricht.

Passende uitvaart

De Hoge Raad overweegt dat handelingen die erop zijn gericht de erflater een passende uitvaart te bezorgen, onvoldoende zijn om ervan uit te gaan dat de erfgenamen de nalatenschap hebben aanvaard. Volgens de Hoge Raad kan het betalen van een maaltijd op de sterfdag van Thea gezien worden als een handeling die gericht is op het verzorgen van een passende uitvaart. Het maken van redelijke kosten daarvoor ten laste van de nalatenschap kan dan ook niet aangemerkt worden als aanvaarding van de nalatenschap. De Hoge Raad stelt de kinderen van Thea dan ook in het gelijk en vernietigd de uitspraak van het Gerechtshof.

Jarenlang procederen

Deze casus is gebaseerd op een waargebeurde rechtszaak (Hoge Raad 22 mei 2015, zaaknummer ECLI:NL:HR:2015:1284). De erfgenamen zijn in die zaak door het oog van de naald gekropen en hebben na jarenlang procederen gelijk gekregen. Deze uitspraak van de Hoge Raad laat opnieuw zien welke risico’s de erfgenamen lopen wanneer zij beschikken over de erfenis waarvan de omvang en samenstelling nog onzeker is. Het is dan ook raadzaam om terughoudend te zijn bij het verrichten van handelingen die aangemerkt kunnen worden als zuivere aanvaarding van de erfenis. Bij twijfel over de status van de erfboedel kan het daarom soms verstandig zijn beneficiair te aanvaarden zodat u tijd heeft een ander uit te (laten) zoeken. Inmiddels is de Wet bescherming erfgenamen tegen schulden in werking getreden.

Erfenis zuiver aanvaarden

Met deze wet wordt beoogd erfgenamen beter te beschermen tegen onverwachte schulden van een nalatenschap. Het moet dan gaan om een schuld van de nalatenschap die deze erfgenaam bij het aanvaarden van de nalatenschap niet kende en ook niet behoorde te kennen. Op verzoek kan de erfgenaam in die situatie door de kantonrechter worden gemachtigd om de nalatenschap alsnog beneficiair te aanvaarden. Een dergelijk verzoek dient binnen drie maanden na de ontdekking van de schuld te worden gedaan. Van een erfgenaam wordt verwacht dat hij grondig onderzoekt waaruit de nalatenschap bestaat. Om deze reden zal niet in elk geval sprake zijn van een onverwachte schuld. Ga dan ook te allen tijde te rade bij uw notaris of juridisch adviseur!

Meer weten?

Meester Ruud van Domselaar is gespecialiseerd in vastgoedrecht en aansprakelijkheidsrecht. Wil je meer weten over je rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar Ruud partner is.

Lees verder

Geld & Regels

Overstappen van zorgverzekeraar: tips en aandachtspunten

Overstappen van zorgverzekeraar? Het kan vanaf nu. Maar waar moet je op letten? En, is het wel verstandig?

Gedeeld

op

door

Overstappen van zorgverzekeraar

Dit blog is gemaakt in samenwerking met Startpagina.nl

Overstappen van zorgverzekeraar, het is ieder jaar zo rond eind november hetzelfde liedje: “Should i stay or should i go?” Het overstappen zelf is niet moeilijk. Of het ook loont? Dat hangt helemaal af van je persoonlijke situatie. In ieder geval is dit hét moment om je verzekeringen eens onder de loep te nemen. Een paar tips en aandachtspunten.

Bespaar op je premie met collectieve of online verzekering

Het basispakket en wat hieruit vergoed wordt, is bij iedere verzekeraar hetzelfde. Toch verschillen de premies, omdat deze zijn opgebouwd uit verschillende componenten zoals risico-opslag, opbouw van reserves of opslag voor niet-inbare premies. De ene verzekeraar maakt hogere kosten voor huisvesting dan de andere. Een zorgverzekering afsluiten bij een online verzekeraar scheelt dus vrijwel altijd geld. Ook loont het de moeite om te kijken of je je kunt aansluiten bij een collectieve verzekering. Dat kan vaak via een werkgever, maar bijvoorbeeld ook middels een lidmaatschap van (consumenten)organisaties.

Kies je aanvullende verzekering zorgvuldig

Aanvullende verzekeringen zijn er in vele soorten en maten. Welke je kiest hangt af van je situatie en wensen. Fysiotherapie, alternatieve therapie, een bril of contactlenzen. Zorg dat je verzekering aansluit op je wensen en behoeftes. De makkelijkste manier om verzekeringen te vergelijken is met een zorgvergelijker. Die vind je hier op Startpagina.

Voorkom verrassingen: betaal eigen risico vooraf

Het eigen risico bedraagt ook in 2017 € 385,-. Sommige verzekeraars geven de mogelijkheid dit bedrag (al dan niet in termijnen) vooruit te betalen. Hiermee voorkom je een verrassing aan het eind van het jaar. Wat je niet gebruikt, krijg je aan het eind van het jaar gewoon weer terug.

Belangrijke data om te onthouden

  • 12 november: vanaf nu kun je overstappen of wijzigingen in je pakket doorgeven. Je oude verzekering wordt bij een overstap automatisch opgezegd.
  • 31 december: laatste mogelijkheid om je oude verzekering op te zeggen of wijzigingen door te geven.
  • 1 januari – 31 januari: een nieuwe verzekering kiezen kan nog steeds, maar je oude verzekering moet voor 31 december opgezegd zijn.
  • 31 januari: einde van de overstapperiode.

Meer weten over overstappen van zorgverzekeraar?

Wil je meer weten over of je wel of niet moet overstappen van zorgverzekeraar? Maak eenvoudig een vergelijking via Startpagina en ontdek wat voor jou het voordeligst is.

Lees verder

Meest gelezen