Volg ons online

Geld & Regels

Een consumentenkoop: wat zijn je rechten als koper?

Je hebt iets gekocht maar bij het uitpakken blijkt dat het beschadigd is? Wat zijn dan je rechten? Advocaat Ruud van Domselaar legt uit hoe dit zit bij een consumentenkoop.

Gedeeld

op

Consumentenkoop

Wat als je een gebrekkig product ontvangt, het verkeerde product geleverd krijgt of zelfs helemaal niets ontvangt?

Johan en Wil hebben beiden bij een fietsenwinkel een elektrische fiets gekocht. De zogenoemde e-bikes worden door Bert, de eigenaar van de fietsenwinkel, niet direct geleverd. Bert bestelt de e-bikes bij de leverancier en maakt deze eerst rijklaar, voordat de e-bikes aan de klant worden geleverd. Om te voorkomen dat de koper opnieuw naar de winkel moet, biedt Bert aan om de e-bikes thuis te laten bezorgen tegen een verzendprijs van € 20,- per fiets.

Bezorgservice

Voor Johan en Wil is dit een uitkomst. Zij zijn wat slechter ter been en zien er tegenop om opnieuw naar de fietsenwinkel te moeten lopen, welke fietsenwinkel op circa 3 kilometer van hun woning is gelegen. Nadat Johan en Wil de e-bikes in de winkel van Bert hebben besteld, geven zij aan gebruik te willen maken van de bezorgservice van Bert. De aankoopprijs van de e-bikes en de verzendkosten betalen zij direct in de winkel.

Beschadigd

Het geduld van Johan en Wil wordt op de proef gesteld, maar uiteindelijk ontvangen zij na ruim drie weken de e-bikes. Bert heeft, om beschadigingen te voorkomen, de e-bikes in grote kartonnen dozen met piepschuim geplaatst. Tot grote schrik van Johan en Wil blijkt dat één van de twee dozen beschadigd is. Johan maakt een foto van de beschadigde doos en maakt vervolgens met de bezorger het pakket open. Het blijkt dat ook de e-bike beschadigd is; de voorlamp en een handrem hebben de reis niet overleefd. Zelfs de ketting is eraf en het frame bevat forse krassen. De bezorger geeft aan dat hij alleen zorgdraagt voor het vervoer van de fietsenwinkel naar Johan en Wil en hij laat het pakket en de twee e-bikes achter.

Des duivels!

Johan belt onmiddellijk met Bert en stuurt een foto van het beschadigde pakket. Hij geeft aan dat de e-bike dusdanig beschadigd is dat hij een nieuwe e-bike wenst te ontvangen. Bert geeft aan dat Johan de beschadigde e-bike naar zijn winkel moet brengen en dat hij dan een nieuwe e-bike krijgt. Johan en Wil zijn des duivels en zien het niet zitten om met de e-bike aan de hand naar de fietsenwinkel van Bert te wandelen. Zij vragen mr. Van Domselaar om raad.

Consumentenkoop

Vooropgesteld moet worden dat de koopovereenkomst tussen Johan / Wil en Bert betiteld kan worden als een “consumentenkoop”. Het gaat namelijk om een overeenkomst waarbij een professionele partij (Bert) een product verkoopt aan een natuurlijk persoon (Johan en Wil). Op deze overeenkomst is het consumentenrecht van toepassing. Het consumentenrecht is in het leven geroepen om de zwakkere partij (de consument) extra bescherming te bieden.

Wie is aansprakelijk?

Volgens het consumentenrecht zijn Johan en Wil verplicht om het pakket in ontvangst te nemen, omdat de postbezorger het pakket naar haar heeft vervoerd. Op het moment dat een medewerker van Bert (of Bert zelf) het pakket zou hebben gebracht, hadden Johan en Wil deze niet in ontvangst hoeven te nemen. Aangezien Bert degene is die de bezorger heeft aangewezen, gaat het risico van de zaaksbeschadiging pas op Johan en Wil over zodra zij dit pakket in ontvangst hebben genomen.

Schade tijdens transport

Indien Johan en Wil een bezorger zouden hebben aangewezen, gaat het risico op hun over zodra Bert het pakket overdraagt aan die vervoerder. In deze zaak komt de beschadiging aan de e-bike dan ook niet voor rekening van Bert, nu Bert de vervoer heeft aangewezen en de schade tijdens het transport is ontstaan. Bovendien geldt binnen het consumentenrecht dat – indien het gebrek zich binnen zes maanden openbaart – wordt vermoed dat de zaak reeds bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Aangezien Johan en Wil het product pas net in hun bezit hadden alvorens zij het gebrek constateerden, dient Bert bewijs te leveren dat de e-bike bij de aflevering aan de overeenkomst beantwoordt en de e-bike door toedoen van Johan en Wil kapot is gegaan. Gelukkig doet Bert niet moeilijk en is hij bereid om de kapotte e-bike terug te nemen.

Verplichtingen

Voorts zijn Johan en Wil niet verplicht om de kapotte e-bike naar Bert te brengen. Het consumentenrecht geeft aan dat de verkoper binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zijn verplichtingen moet nakomen. Bovendien geldt dat, wanneer Johan en Wil de kapotte e-bike via een bezorger naar Bert laat vervoeren, de hiermee gemoeide kosten voor rekening komen van Bert. Tot slot bepaalt het consumentenrecht dat de kosten in verband met de levering van de nieuwe e-bike eveneens voor rekening komen van Bert, omdat Johan en Wil al voor de eerste bezorging (waarbij het pakket is beschadigd) hebben betaald.

Meer weten?

Uit deze casus blijkt maar weer eens dat een consument extra wordt beschermd en dat de verkoper continu op zijn hoede moet zijn om aansprakelijkheid te voorkomen. Wil je meer weten over je rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar advocaat Ruud van Domselaar partner bij is.

Advocaat Ruud van Domselaar, van Amice Advocaten, is gespecialiseerd in vastgoedrecht en aansprakelijkheidsrecht.

Advertentie

Geld & Regels

Vrouwen en pensioen, de taboes

Vrouwen en pensioen. Nog steeds bestaan er taboes rond dit onderwerp die vrouwen tegenhouden alles goed te regelen.

Gedeeld

op

vrouwen en pensioen

Vrouwen hebben het zelden over hun pensioen als ze gaan scheiden. Vrouwen zijn vaak niet goed geïnformeerd over dit onderwerp of gaan er te gemakkelijk mee om. Zo denkt maar liefst 45 procent van de gescheiden vrouwen ten onrechte dat een scheiding geen invloed heeft op hun pensioen. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Mijnpensioenoverzicht.nl

Zij heeft geen idee

Een scheiding heeft gevolgen voor het opgebouwde pensioen van beide partners. Een derde van de vrouwen is er niet van op de hoogte dat ze daar bij een scheiding iets over zouden moeten vastleggen. Verder blijkt dat een kwart van de ondervraagde vrouwen niet weet of zij tijdens hun huwelijk ¨überhaupt iets van pensioen hebben opgebouwd.

Vrouwen en pensioen

Josine Westerbeek-Huitink van Mijnpensioenoverzicht.nl noemt de onderzoeksresultaten zeer verontrustend, “Meestal worden er bij een scheiding wel duidelijke afspraken gemaakt over alimentatie, kinderen, huis en bezittingen. Maar pensioen is ook een heel belangrijk onderwerp dat veel te vaak vergeten wordt.”

Binnen 2 jaar

Als je niet binnen 2 jaar aan de pensioenuitvoerder meldt dat er gescheiden is, verloopt de uitbetaling niet meer automatisch via die instantie. Het recht het pensioendeel vervalt echter niet. Maar wie na nog er nog aanspraak op wil maken, moet de ex-partner vragen het pensioen op de ingangsdatum uit te betalen. “Dat contact kan onprettig zijn. Deze procedure verloopt bovendien regelmatig via de kantonrechter”, aldus Josine Westerbeek-Huitink.

Convenant

Volgens de wet heeft een voormalige partner bij een scheiding (in geval van gemeenschap der goederen) recht op de helft van het tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap opgebouwde pensioen van de ex-partner. Overigens is het voor scheidende stellen mogelijk om afwijkende afspraken te maken in een echtscheidingsconvenant. Ze kunnen bijvoorbeeld een andere verdeling kiezen of afstand doen van het recht op pensioen van de ex-partner.

Register

Stichting Pensioenregister, de organisatie achter Mijnpensioenoverzicht.nl, is een initiatief van Nederlandse pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Lees verder

Geld & Regels

Zorg voor transparante kosten in de zorg!

Transparante kosten in de zorg. Waarom krijgen we dat als consument niet? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar de behoefte hiernaar en kwam tot de conclusie dat wij met z’n allen heel graag willen weten wat het allemaal kost.

Gedeeld

op

door

Transparante kosten

De zorgkosten worden steeds maar meer. Wij als burger moeten ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft. Eigenlijk is het heel vreemd dat je als patiënt niet precies weet hoeveel kosten er gemaakt worden. Wij willen meer transparantie over de kosten in de zorg, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, want je wil niet voor verrassingen komen te staan. Toch?

Gebrekkig geïnformeerd

De burger wordt bij het debat over de kosten van de zorg niet betrokken. Daar waar er sprake is van een overdosis aan informatie als het gaat om de kosten van de maandelijkse verzekeringspremie, wordt hij zeer gebrekkig geïnformeerd over de kosten die de bezoekjes aan de dokter, de verrichtingen in het ziekenhuis of de medicijnen kosten. En daarmee is de kostendiscussie een verhaal geworden dat vooral over de hoofden van de burgers heen gaat in plaats van een gesprek mét burgers. Hier lijkt de zorgsector een kans te laten liggen.

Transparante kosten

Uit een grootschalig onderzoek, dat de afgelopen maanden door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd, blijkt dat 80 procent van de patiënten graag wil weten wat de kosten voor zorg zijn. Slechts 5 procent zegt hier helemaal niet mee bezig te zijn. Het maakt de meeste patiënten daarbij niet uit of ze de zorg wel of niet zelf moeten betalen, zij willen hoe dan ook weten hoeveel een medische ingreep heeft gekost.

Schroefje

Een treffend voorbeeld hiervan was onlangs in het NRC te lezen. Mevrouw Ten Bokkel Huinink kreeg voor de bevestiging van een zogeheten ‘botverankerd gehoorapparaat’ bij uitzondering de rekening van haar behandeling onder ogen. En ze schrok van de €16.943,36 die het schroefje (want meer was het niet) moest kosten. Ze houdt er, zoals ze zelf zegt, een schuldgevoel aan over: “Als ik van te voren had geweten dat het zo duur was, weet ik niet of ik het had laten doen.” Dit voorbeeld toont aan dat transparantie over de kosten die medische ingrepen met zich mee brengen, consumenten aan het denken kan zetten over de ingreep. Daarbij gaat het hier niet om de vraag of de ingreep noodzakelijk was of niet. Daar gaat de arts over. Het gaat wel over bewustwording die een zorgvuldiger gebruik van de zorg kan stimuleren.

De patiënt eerst informeren

Steun voor het beter informeren komt ook van de hand van de zojuist aangestelde hoogleraar Organization and Financing in the Healthcare Sector aan de Economische faculteit van de Universiteit van Tilburg. Gedurende zijn inauguratie stelde prof. Mikkers dat de gezondheidszorg verder verbeterd kan worden als consumenten meer inzicht hebben in de kwaliteit van de geleverde zorg. Door geen zicht te hebben op kosten en kwaliteit van de geleverde zorg, zou het voor burgers onmogelijk zijn om (goede) keuzes te maken. En daarmee houden consumenten ongemerkt en ongewild het dure zorgsysteem in stand.

Marktconforme tarieven

Het is niet in het belang van de samenleving om deze financiële informatie bij de consument weg te houden. Juist door transparante kosten zijn burgers in staat daadwerkelijk keuzes te maken en zo aanbieders van de zorg te stimuleren om tegen marktconforme tarieven goede zorg te leveren. Op basis van veel sociaal wetenschappelijk onderzoek is bekend dat het leveren van informatie gedragsveranderingen onder burgers kan stimuleren. Het wordt tijd dat deze kennis ook in de zorg wordt ingezet.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of op de hoogte blijven van de onderzoeken van Motivaction? Bezoek dan de homepage van Motivaction.

Lees verder

Geld & Regels

Komen ouderen onvoldoende aan het werk?

Komen ouderen in Nederland nog onvoldoende aan het werk? Uit de cijfers van het CBS is dit inderdaad het geval. Maar waar liggen de kansen voor deze groep?

Gedeeld

op

door

Aan het werk

Het aantal mensen met een bijstandsuitkering daalt sinds het begin van de crisis. Het is de eerste keer dat dat weer gebeurt. Maar geldt dat voor iedereen? Dus ook voor ouderen? Het antwoord is…nee!

Als je goed kijkt naar de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dan blijkt dat vooral 55-plussers in de bijstand blijven hangen. En vaak al meer dan 5 jaar. Dat is zorgelijk.

Langdurig werkloze ouderen

Sinds 2017 is het aantal ouderen dat langdurig van de bijstand moet leven zelfs iets opgelopen. In september 2017 waren het er meer dan 64.000. “Het is een notoir lastige groep om aan het werk te krijgen”, zegt CBS-econoom Floris Jansen. “Langdurig werkloze ouderen profiteren als laatste van de opleving op de arbeidsmarkt.” Jongeren zijn veel meer in trek. Maar ook mensen met recente werkervaring. Daar wordt bij het zoeken naar werknemers als eerste naar gekeken. Ouderen missen daarbij vaak de boot.

Ouderen aan het werk

Het wil niet zeggen dat dit zo blijft. Het zijn de dertigers en veertigers die als eerste profiteren van de verbeterde arbeidsmarkt. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het feit dat het aantal bijstandsuitkeringen daalt sinds het begin van de crisis. Laten we dus hopen dat de arbeidsmarkt nog verder aantrekt de komende tijd zodat ook ouderen sneller op het vizier komen van werkgevers. In de ouderenzorg zijn er de komende jaren tal van nieuwe banen beschikbaar. Wellicht dat hier juist kansen liggen voor deze groep.

Lees verder

Meest gelezen