Consumentenkoop

Een consumentenkoop: wat zijn je rechten als koper?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Wat als je een gebrekkig product ontvangt, het verkeerde product geleverd krijgt of zelfs helemaal niets ontvangt?

Johan en Wil hebben beiden bij een fietsenwinkel een elektrische fiets gekocht. De zogenoemde e-bikes worden door Bert, de eigenaar van de fietsenwinkel, niet direct geleverd. Bert bestelt de e-bikes bij de leverancier en maakt deze eerst rijklaar, voordat de e-bikes aan de klant worden geleverd. Om te voorkomen dat de koper opnieuw naar de winkel moet, biedt Bert aan om de e-bikes thuis te laten bezorgen tegen een verzendprijs van € 20,- per fiets.

Bezorgservice

Voor Johan en Wil is dit een uitkomst. Zij zijn wat slechter ter been en zien er tegenop om opnieuw naar de fietsenwinkel te moeten lopen, welke fietsenwinkel op circa 3 kilometer van hun woning is gelegen. Nadat Johan en Wil de e-bikes in de winkel van Bert hebben besteld, geven zij aan gebruik te willen maken van de bezorgservice van Bert. De aankoopprijs van de e-bikes en de verzendkosten betalen zij direct in de winkel.

Beschadigd

Het geduld van Johan en Wil wordt op de proef gesteld, maar uiteindelijk ontvangen zij na ruim drie weken de e-bikes. Bert heeft, om beschadigingen te voorkomen, de e-bikes in grote kartonnen dozen met piepschuim geplaatst. Tot grote schrik van Johan en Wil blijkt dat één van de twee dozen beschadigd is. Johan maakt een foto van de beschadigde doos en maakt vervolgens met de bezorger het pakket open. Het blijkt dat ook de e-bike beschadigd is; de voorlamp en een handrem hebben de reis niet overleefd. Zelfs de ketting is eraf en het frame bevat forse krassen. De bezorger geeft aan dat hij alleen zorgdraagt voor het vervoer van de fietsenwinkel naar Johan en Wil en hij laat het pakket en de twee e-bikes achter.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

LEES OOK
Rechten en plichten bij het verkopen van je huis

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Des duivels!

Johan belt onmiddellijk met Bert en stuurt een foto van het beschadigde pakket. Hij geeft aan dat de e-bike dusdanig beschadigd is dat hij een nieuwe e-bike wenst te ontvangen. Bert geeft aan dat Johan de beschadigde e-bike naar zijn winkel moet brengen en dat hij dan een nieuwe e-bike krijgt. Johan en Wil zijn des duivels en zien het niet zitten om met de e-bike aan de hand naar de fietsenwinkel van Bert te wandelen. Zij vragen mr. Van Domselaar om raad.

Consumentenkoop

Vooropgesteld moet worden dat de koopovereenkomst tussen Johan / Wil en Bert betiteld kan worden als een “consumentenkoop”. Het gaat namelijk om een overeenkomst waarbij een professionele partij (Bert) een product verkoopt aan een natuurlijk persoon (Johan en Wil). Op deze overeenkomst is het consumentenrecht van toepassing. Het consumentenrecht is in het leven geroepen om de zwakkere partij (de consument) extra bescherming te bieden.

Wie is aansprakelijk?

Volgens het consumentenrecht zijn Johan en Wil verplicht om het pakket in ontvangst te nemen, omdat de postbezorger het pakket naar haar heeft vervoerd. Op het moment dat een medewerker van Bert (of Bert zelf) het pakket zou hebben gebracht, hadden Johan en Wil deze niet in ontvangst hoeven te nemen. Aangezien Bert degene is die de bezorger heeft aangewezen, gaat het risico van de zaaksbeschadiging pas op Johan en Wil over zodra zij dit pakket in ontvangst hebben genomen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

LEES OOK
Een haperende traplift, wat zijn je rechten?

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Schade tijdens transport

Indien Johan en Wil een bezorger zouden hebben aangewezen, gaat het risico op hun over zodra Bert het pakket overdraagt aan die vervoerder. In deze zaak komt de beschadiging aan de e-bike dan ook niet voor rekening van Bert, nu Bert de vervoer heeft aangewezen en de schade tijdens het transport is ontstaan. Bovendien geldt binnen het consumentenrecht dat – indien het gebrek zich binnen zes maanden openbaart – wordt vermoed dat de zaak reeds bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Aangezien Johan en Wil het product pas net in hun bezit hadden alvorens zij het gebrek constateerden, dient Bert bewijs te leveren dat de e-bike bij de aflevering aan de overeenkomst beantwoordt en de e-bike door toedoen van Johan en Wil kapot is gegaan. Gelukkig doet Bert niet moeilijk en is hij bereid om de kapotte e-bike terug te nemen.

Verplichtingen

Voorts zijn Johan en Wil niet verplicht om de kapotte e-bike naar Bert te brengen. Het consumentenrecht geeft aan dat de verkoper binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zijn verplichtingen moet nakomen. Bovendien geldt dat, wanneer Johan en Wil de kapotte e-bike via een bezorger naar Bert laat vervoeren, de hiermee gemoeide kosten voor rekening komen van Bert. Tot slot bepaalt het consumentenrecht dat de kosten in verband met de levering van de nieuwe e-bike eveneens voor rekening komen van Bert, omdat Johan en Wil al voor de eerste bezorging (waarbij het pakket is beschadigd) hebben betaald.

Meer weten?

Uit deze casus blijkt maar weer eens dat een consument extra wordt beschermd en dat de verkoper continu op zijn hoede moet zijn om aansprakelijkheid te voorkomen. Wil je meer weten over je rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar advocaat Ruud van Domselaar partner bij is.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Lees ook

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print