Volg ons online

Geld & Regels

5 tips tegen internetfraude

Niet alleen in ons dagelijks leven zijn fraudeurs actief, ook online! Daarom hebben we 5 tips tegen internetfraude.

Gedeeld

op

Tips tegen internetfraude omslagfoto

Statistieken laten zien dat er 34% meer kans is dat iemand van 65 jaar of ouder te maken krijgt met oplichting via het internet. Dat betekent natuurlijk niet dat je zo snel mogelijk de stekker uit je computer moet trekken of dat je alleen nog via ouderwetse post kunt communiceren. Ook ten tijde van de brief, de vaste telefoon of andere ouderwetse communicatiemiddelen, bestonden er manieren waarop oplichters probeerden geld te verdienen.

Maar op je hoede zijn en goed opletten wat je doet online is absoluut belangrijk. Daarom hebben we op de redactie van NED7 5 tips tegen internetfraude opgezocht, die kunnen helpen om goed voorbereid en veilig gebruik te maken van alle communicatiemiddelen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben.

Makkelijke tips tegen internetfraude

Het belangrijkste is om vooral altijd te communiceren met je familie of vrienden die je vertrouwt. Het klinkt misschien heel erg voor de hand liggend, maar geloof ons generaties onderling vinden het in de meeste gevallen moeilijk om elkaar om hulp te vragen of om hulp aan te bieden. En dit is niet aan leeftijd gebonden. Het aloude principe: er bestaan geen domme vragen, is misschien de sleutel tot het voorkomen van veel problemen!

 

1. Overlijdensberichten

Het is bijna niet te geloven, maar één van de de manieren om toegang te krijgen tot je computer is een nep overlijdensbericht. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de nep berichten die worden verstuurd uit naam van banken. Fact of life is dat je boven de 65 jaar onherroepelijk te maken krijgt met meer berichten over mensen in je omgeving die overlijden. En dan is het logisch dat je ook sneller geneigd bent een overlijdensbericht te openen. Je krijgt vervolgens een link waar je op moet klikken om erachter te komen wie het is. En voor je het in de gaten hebt wordt er malware op je computer geïnstalleerd die toegang verschaft tot al je informatie.

Oplossing

Overlijdensberichten worden in de meeste gevallen toch nog steeds verstuurd via de ouderwetse post, net als belangrijke informatie van een bank. Open dus nooit zomaar een bericht over iemand’s overlijden. Check het e-mail adres of de link die achter het e-mail adres zit. Als dit een e-mail adres is dat onherkenbaar is, is de kans groot dat het om internetfraude gaat en moet je direct het bericht verwijderen.

 

2. Loterij winnen!

Tja, wie wil er niet de loterij winnen?! Wij zouden er zeker geen problemen mee hebben. Maar ja, iedereen weet dat de kans dat je het ook echt wint nogal klein is. En de kans dat je een loterij in Spanje, Duitsland of andere Europese landen wint, misschien nog wel kleiner. Toch worden we regelmatig benaderd door online loterijen waar de prijzen de pan uit rijzen. Of het nu berichten zijn om mee te doen, of dat het berichten zijn dat je iets hebt gewonnen. Deze e-mails nodigen je ook weer uit op een link te klikken om erachter te komen of je in de prijzen bent gevallen. Maar wat je ermee binnenhaalt is opnieuw malware die je computer zo lek als een mandje maakt.

Oplossing

Als je echt met een loterij mee wilt doen maak dan gebruik van erkende loterijen, zoals de Staatsloterij. Ondanks dat de kans nog steeds heel klein is dat je wint, is de loterij wel erkend én beschermd. Bovendien is de loterij ook bereikbaar als er problemen zijn. En dat is wel anders als je moet gaan bellen met b.v. Spanje. Markeer loterij e-mails dus als spam en verwijder ze zodra je ze tegenkomt.

 

3. Online apotheken

Het gemak van online medicijnen bestellen en thuis afgeleverd krijgen is natuurlijk heerlijk. Vooral als het moeite kost om deze medicijnen zelf bij de apotheek op te halen. En juist daarom wordt door fraudeurs online gretig gebruik gemaakt van deze behoefte. De online apotheken schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Maar let op. Voor je het weet heb je online producten besteld en worden ze nooit afgeleverd.

Oplossing

Maak dus gebruik van erkende én bekende bronnen of vraag hulp van vrienden of familie. Er zijn misschien mensen in je omgeving die het helemaal niet erg vinden om even een boodschap mee te nemen als ze zelf al boodschappen gaan doen.

4. Goede doelen

Je wilt graag wat terug doen voor een ander en daar is helemaal niets mis mee. Maar ook dat is niet meer heilig voor internet fraudeurs. Gebruik maken van iemand’s goedheid is heel lucratief. Let dus op of goede doelen geregistreerd staan en onder toezicht van de juiste instanties.

Oplossing

Check eerst, misschien zelfs via de telefoon, of het klopt dat ze online mensen benaderen voor een project. Je wilt uiteindelijk dat het geld dat je geeft ook goed terecht komt bij de mensen die het nodig hebben! En helemaal belangrijk is het dat een goed doel een erkend keurmerk heeft zoals een CBF keurmerk of een ANBI status.

5. Online aankopen

Markplaats is de ideale plek om iets te verkopen of aan te kopen. Maar ook Marktplaats is tegenwoordig niet veilig meer. Ook Marktplaats zelf doet er alles aan om gebruikers te helpen veilig te handelen. Maar je moet nog steeds zelf goed opletten.

Oplossing

Gebruik je gezonde verstand. Als iets té mooi is om waar te zijn, dan is dat ook vaak echt het geval. Check iemand’s geschiedenis én controleer wat anderen over de verkoper zeggen. Google ook naar de verkoper. Er is veel informatie te vinden online. En soms kan het toch ook weer helpen om vrienden of familie te vragen om even mee te kijken. Twee paar ogen zien als het goed is toch meer dan één.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Geld & Regels

Onderzoeksplicht bij aankoop, laat je niet verrassen!

Laat je niet verrassen bij een aankoop. NIet alleen verkopers hebben plichten, ook consumenten zelf hebben een onderzoeksplicht. Maar wanneer is hier aan voldaan? Advocaat Ruud van Domselaar legt het uit.

Gedeeld

op

Onderzoeksplicht bij aankoop

U herkent het vast: u koopt een nieuw product en na een paar dagen komt u erachter dat het product niet de eigenschappen bezit die u voorafgaand aan de koop had verwacht. De vraag is vervolgens of de verkoper u had moeten attenderen op het feit dat het product deze eigenschap niet bezit óf had uzelf onderzoek moeten doen naar de (on)mogelijkheden van het betreffende product?

Dit wordt de zogenoemde “mededelingsplicht” en “onderzoeksplicht” genoemd. In deze bijdrage zal ik – aan de hand van een voorbeeld – enkele handvatten geven hoe in juridisch opzicht met deze problematiek wordt omgegaan.

De elektrische steps van Anton en Ria

Anton en Ria besluiten om hun auto te verkopen en twee elektrische steps aan te schaffen. Zij gebruiken hun auto nauwelijks en denken aan de elektrische steps, die speciaal zijn ontworpen voor ouderen, meer plezier te beleven. Anton ziet op marktplaats twee robuuste steps staan, die volgens de beschrijving zes maanden oud zijn en een snelheid halen van 20 kilometer per uur. De steps worden aangeboden door Evert-Jan.

Juridisch advies

Anton bezoekt Evert-Jan om de steps te bezichtigen. Anton geeft bij Evert-Jan aan dat de steps een bereik moeten hebben van minimaal 25 kilometer, zodat zij af en toe naar hun kleinkinderen op de step kunnen. De heren komen tot zaken en de steps wisselen voor een totaalbedrag van € 900,- van eigenaar. Lang plezier van hun aankoop hebben Anton en Ria niet: bij de eerste rit met de step naar hun kleinkinderen stellen zij vast dat de steps nog geen snelheid van 10 kilometer per uur halen en het bereik slechts 15 kilometer is. Na een lange wandeling met de steps aan de hand, wenden Anton en Ria zich tot mij als advocaat met de vraag of zij de koopovereenkomst kunnen vernietigen of ontbinden.

De verplichting van de koper

De elektrische steps dienen aan de overeenkomst te beantwoorden. Dat wil zeggen dat de steps de eigenschappen moeten bezitten die Anton en Ria op grond van de overeenkomst mochten verwachten. In elk geval moeten de steps de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn en van welke eigenschappen Anton en Ria de aanwezigheid niet behoefden te betwijfelen. Indien Anton en Ria twijfelen of de steps bepaalde eigenschappen bezitten, dienen zij hieromtrent vragen te stellen aan de verkoper of dienen zij zelf een onderzoek te verrichten.

Onderzoeksplicht bij aankoop

Op het moment dat de steps niet de eigenschappen bezitten die nodig zijn voor een normaal gebruik en waarvan Anton en Ria de aanwezigheid van die eigenschap niet behoefden te betwijfelen, is er sprake van non-conformiteit en kunnen zij het koopbedrag terugvorderen. Anton en Ria komen echter geen recht toe op non-conformiteit als zij niet aan hun eigen onderzoeksplicht hebben voldaan. Zoals wij hierna zullen zien heeft ook de verkoper in bepaalde gevallen een mededelingsplicht.

De verplichting van de verkoper

In het algemeen is sprake van een mededelingsplicht voor de verkoper indien hij een bepaalde eigenschap van het product kent (of behoorde te kennen) die niet bekend is bij de koper, terwijl de verkoper wist (of behoorde te weten) dat die eigenschap voor de koper van belang is. Als sprake is van een deskundige verkoper, wordt de mededelingsplicht eerder aangenomen.

Jurisprudentie

De mededelingsplicht van verkoper prevaleert op grond van vaste jurisprudentie boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de koper in zekere mate van de mededelingen van de verkoper mag uitgaan. Als een verkoper inlichtingen verschaft over een eigenschap van het gekochte, rust op de koper in principe geen plicht meer om hiernaar zelf onderzoek te doen.

Terug naar de casus van Anton en Ria

In de zaak van Anton en Ria staat vast dat de steps niet de eigenschappen bezitten welke zij ervan hadden verwacht. Het is echter de vraag of Anton en Ria zelf een onderzoek hadden moeten verrichten naar deze eigenschappen van de steps of dat Evert-Jan had dienen mede te delen dat deze steps een maximum snelheid hebben van slechts 10 kilometer per uur en een maximumbereik hebben van slechts 15 kilometer.

Verkoper verantwoordelijk?

Hiervoor is omschreven dat een koper een onderzoeksplicht heeft en – in bepaalde gevallen – de verkoper een mededelingsplicht heeft. Anton en Ria hebben zich echter op geen enkele wijze verdiept in de vraag of deze steps daadwerkelijk de eigenschappen bezitten die zij wensen. Om deze reden zal gekeken moeten worden of er feiten en omstandigheden aanwezig zijn die tot gevolg hebben dat Evert-Jan als verkoper hun over deze eigenschappen diende te informeren.

Dagvaarding

Uit de bespreking tussen mij en Anton en Ria kwam naar voren dat Evert-Jan een elektrische stephandelaar is, die jarenlange ervaring heeft in het vak. Bovendien wist Evert-Jan dat voornoemde eigenschappen een essentieel onderdeel was om de steps al dan niet te kopen. Ondanks het feit dat Evert-Jan niet expliciet heeft aangegeven dat de steps een afstandsbereik zouden hebben die door Anton en Ria worden gewenst, acht ik voldoende feiten en omstandigheden aanwezig om Evert-Jan – die ook na enkele sommatiebrieven op geen enkele manier bereid was om dit geschil gezamenlijk op te lossen – in rechte te betrekken. Na het uitbrengen van een dagvaarding, besloot Evert-Jan alsnog te willen zoeken naar een oplossing in der minne en hebben partijen de zaak uiteindelijk alsnog geschikt. Hierbij hebben Anton en Ria het volledige koopbedrag retour ontvangen en hebben zij de steps aan Evert-Jan terug geleverd.

Tip!

Indien u een (duur) product koopt, is het verstandig om bij de verkoper duidelijk aan te geven voor welk doel u dit product gaat gebruiken. Stel daarnaast (bij voorkeur schriftelijk) voorafgaande aan de koop vragen aan de verkoper over de eigenschappen van het product. Indien de verkoper geen deskundige is, is het raadzaam om zelf een onderzoek te laten uitvoeren naar het product. Met name bij de koop van tweedehandsproducten van een ondeskundige verkoper rust een zwaardere onderzoeksplicht op de koper.

Meer weten?

Wilt u meer weten over uw rechten en plichten? Bezoek dan de website van Amice Advocaten waar advocaat Ruud van Domselaar partner bij is.

Lees verder

Geld & Regels

Vrouwen en pensioen, de taboes

Vrouwen en pensioen. Nog steeds bestaan er taboes rond dit onderwerp die vrouwen tegenhouden alles goed te regelen.

Gedeeld

op

vrouwen en pensioen

Vrouwen hebben het zelden over hun pensioen als ze gaan scheiden. Vrouwen zijn vaak niet goed geïnformeerd over dit onderwerp of gaan er te gemakkelijk mee om. Zo denkt maar liefst 45 procent van de gescheiden vrouwen ten onrechte dat een scheiding geen invloed heeft op hun pensioen. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Mijnpensioenoverzicht.nl

Zij heeft geen idee

Een scheiding heeft gevolgen voor het opgebouwde pensioen van beide partners. Een derde van de vrouwen is er niet van op de hoogte dat ze daar bij een scheiding iets over zouden moeten vastleggen. Verder blijkt dat een kwart van de ondervraagde vrouwen niet weet of zij tijdens hun huwelijk ¨überhaupt iets van pensioen hebben opgebouwd.

Vrouwen en pensioen

Josine Westerbeek-Huitink van Mijnpensioenoverzicht.nl noemt de onderzoeksresultaten zeer verontrustend, “Meestal worden er bij een scheiding wel duidelijke afspraken gemaakt over alimentatie, kinderen, huis en bezittingen. Maar pensioen is ook een heel belangrijk onderwerp dat veel te vaak vergeten wordt.”

Binnen 2 jaar

Als je niet binnen 2 jaar aan de pensioenuitvoerder meldt dat er gescheiden is, verloopt de uitbetaling niet meer automatisch via die instantie. Het recht het pensioendeel vervalt echter niet. Maar wie na nog er nog aanspraak op wil maken, moet de ex-partner vragen het pensioen op de ingangsdatum uit te betalen. “Dat contact kan onprettig zijn. Deze procedure verloopt bovendien regelmatig via de kantonrechter”, aldus Josine Westerbeek-Huitink.

Convenant

Volgens de wet heeft een voormalige partner bij een scheiding (in geval van gemeenschap der goederen) recht op de helft van het tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap opgebouwde pensioen van de ex-partner. Overigens is het voor scheidende stellen mogelijk om afwijkende afspraken te maken in een echtscheidingsconvenant. Ze kunnen bijvoorbeeld een andere verdeling kiezen of afstand doen van het recht op pensioen van de ex-partner.

Register

Stichting Pensioenregister, de organisatie achter Mijnpensioenoverzicht.nl, is een initiatief van Nederlandse pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Lees verder

Geld & Regels

Zorg voor transparante kosten in de zorg!

Transparante kosten in de zorg. Waarom krijgen we dat als consument niet? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar de behoefte hiernaar en kwam tot de conclusie dat wij met z’n allen heel graag willen weten wat het allemaal kost.

Gedeeld

op

door

Transparante kosten

De zorgkosten worden steeds maar meer. Wij als burger moeten ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft. Eigenlijk is het heel vreemd dat je als patiënt niet precies weet hoeveel kosten er gemaakt worden. Wij willen meer transparantie over de kosten in de zorg, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, want je wil niet voor verrassingen komen te staan. Toch?

Gebrekkig geïnformeerd

De burger wordt bij het debat over de kosten van de zorg niet betrokken. Daar waar er sprake is van een overdosis aan informatie als het gaat om de kosten van de maandelijkse verzekeringspremie, wordt hij zeer gebrekkig geïnformeerd over de kosten die de bezoekjes aan de dokter, de verrichtingen in het ziekenhuis of de medicijnen kosten. En daarmee is de kostendiscussie een verhaal geworden dat vooral over de hoofden van de burgers heen gaat in plaats van een gesprek mét burgers. Hier lijkt de zorgsector een kans te laten liggen.

Transparante kosten

Uit een grootschalig onderzoek, dat de afgelopen maanden door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd, blijkt dat 80 procent van de patiënten graag wil weten wat de kosten voor zorg zijn. Slechts 5 procent zegt hier helemaal niet mee bezig te zijn. Het maakt de meeste patiënten daarbij niet uit of ze de zorg wel of niet zelf moeten betalen, zij willen hoe dan ook weten hoeveel een medische ingreep heeft gekost.

Schroefje

Een treffend voorbeeld hiervan was onlangs in het NRC te lezen. Mevrouw Ten Bokkel Huinink kreeg voor de bevestiging van een zogeheten ‘botverankerd gehoorapparaat’ bij uitzondering de rekening van haar behandeling onder ogen. En ze schrok van de €16.943,36 die het schroefje (want meer was het niet) moest kosten. Ze houdt er, zoals ze zelf zegt, een schuldgevoel aan over: “Als ik van te voren had geweten dat het zo duur was, weet ik niet of ik het had laten doen.” Dit voorbeeld toont aan dat transparantie over de kosten die medische ingrepen met zich mee brengen, consumenten aan het denken kan zetten over de ingreep. Daarbij gaat het hier niet om de vraag of de ingreep noodzakelijk was of niet. Daar gaat de arts over. Het gaat wel over bewustwording die een zorgvuldiger gebruik van de zorg kan stimuleren.

De patiënt eerst informeren

Steun voor het beter informeren komt ook van de hand van de zojuist aangestelde hoogleraar Organization and Financing in the Healthcare Sector aan de Economische faculteit van de Universiteit van Tilburg. Gedurende zijn inauguratie stelde prof. Mikkers dat de gezondheidszorg verder verbeterd kan worden als consumenten meer inzicht hebben in de kwaliteit van de geleverde zorg. Door geen zicht te hebben op kosten en kwaliteit van de geleverde zorg, zou het voor burgers onmogelijk zijn om (goede) keuzes te maken. En daarmee houden consumenten ongemerkt en ongewild het dure zorgsysteem in stand.

Marktconforme tarieven

Het is niet in het belang van de samenleving om deze financiële informatie bij de consument weg te houden. Juist door transparante kosten zijn burgers in staat daadwerkelijk keuzes te maken en zo aanbieders van de zorg te stimuleren om tegen marktconforme tarieven goede zorg te leveren. Op basis van veel sociaal wetenschappelijk onderzoek is bekend dat het leveren van informatie gedragsveranderingen onder burgers kan stimuleren. Het wordt tijd dat deze kennis ook in de zorg wordt ingezet.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of op de hoogte blijven van de onderzoeken van Motivaction? Bezoek dan de homepage van Motivaction.

Bron: Motivaction

Lees verder

Meest gelezen