menu

Zo gezond als een vis dankzij vitamine D

Dit bericht is gemaakt in samenwerking met
Startpagina logo 150x30

Eindelijk: het voorjaar breekt aan. Tijd om de tuin in te gaan, een lange wandeling te maken of op je terras te genieten van de lentezon. Dat is niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Want zonlicht betekent vitamine D. Maar waarom is die wondervitamine eigenlijk zo belangrijk? En zijn er ook andere manieren om er voldoende van binnen te krijgen?

Vitamine D is één van de oudste vitamines uit de evolutie en heeft veel belangrijke functies in ons lichaam. De bekendste is het tegengaan van botontkalking: je hebt het nodig om calcium (kalk) uit voeding op te nemen. Maar studies tonen aan dat het ook de kans op borstkanker, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en hoge bloeddruk verkleint. Zorg dus dat je genoeg binnenkrijgt. Maar hoe?

Zoek de zon op

De allerbelangrijkste bron van vitamine D is de zon. Dus ga de deur uit! Ook als de zon niet schijnt. Midden op de dag een kwartiertje is al genoeg om een voorraadje vitamine D aan te maken. Let op: gebruik geen zonnebrand en ga niet achter glas zitten. Dat vermindert het effect van de uv-straling. Als je lang buiten blijft moet je je huid natuurlijk wel beschermen. Trouwens: ook op bewolkte dagen gaat de aanmaak van vitamine D gewoon door.

Startpagina-banner

Help de natuur een handje

Helaas zijn de zonnestralen in Nederland alleen van maart tot november sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Daarom adviseert de Gezondheidsraad senioren om per dag 10 microgram vitamine D in te nemen. Het hele jaar door. Andere landen adviseren zelfs 15 microgram. Let op: multivitamines alleen bevatten niet genoeg vitamine D. Soms staat op de verpakking geen microgram maar IE: 400 IE komt overeen met 10 microgram (mcg).

Zo gezond als een vis

Het is bijna niet mogelijk om uitsluitend via je voeding voldoende vitamine D binnen te krijgen. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten geen vitamine D. Vlees en eieren bevatten kleine hoeveelheden maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Het helpt wel om vis te eten. En dan vooral vette vis zoals haring, paling, makreel, sardientjes en zalm. Is dat even boffen!

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten