Volg ons online

Eten & Drinken

Weg met die vetrollen

NED7 foodblogger Wendy Walrabenstein geeft 5 makkelijke tips om van die vervelende vetrollen om ons middel af te komen.

Gedeeld

op

Weg met die vetrollen

Wie kent het niet: die vervelende ‘vetrollen’ rondom je middel. Nu klinkt vetrollen natuurlijk heel naar en groot, maar het zijn ook die zogenaamde ‘zwembandjes’, ‘love handles’, ‘muffin tops’, noem het maar op. Als er voor een probleem zoveel benamingen zijn dan kan het niet anders dan dat dit een grote ergernis is waar veel mensen mee te maken hebben. Weg met die vetrollen dus! Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Niet dik en toch vet

Vetrollen hebben op zichzelf niets of maar heel weinig te maken met hoe zwaar je bent. Sommige mensen lijken van buiten ‘graatmager’ en toch kunnen ze van binnen vet zijn. Het gaat dus niet zozeer om ons lichaamsgewicht, maar eerder om de samenstelling van ons lichaam. We willen graag allemaal wat kilo’s verliezen en hebben dan bij die laatste kilo’s verschrikkelijk veel moeite om ze er echt vanaf te krijgen. We verbijten ons over het feit dat ze er maar niet af willen, lezen tal van artikelen hoe anderen dat wel succesvol hebben gedaan (meestal met pure wilskracht natuurlijk om het ons nog moeilijker te maken) en raken gefrustreerd waarom het ons dan niet lukt. Als je jezelf vraagt wat je echt wil is het meestal gewoon: écht gezond en energiek voelen, weer kleding aan kunnen trekken die normale maten heeft en met veel tevredenheid in de spiegel kunnen kijken. Het gaat dus niet om het aantal kilo’s, het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid vet in ons lichaam.

Gezond vetpercentage

Iedereen heeft een andere samenstelling en zo kan iemand 80 kilo wegen met een vetpercentage van 25%, terwijl een ander 80 kilo weegt met een vetpercentage van 40%. We weten allemaal wat gezonder is…toch? Maar wat is dan een gezond vetpercentage? Voor vrouwen ligt dat percentage tussen de 20 a 35%, terwijl het voor mannen tussen de 10 a 25% ligt.

Buikomvang

In de sportschool of bij de diëtist zijn er speciale apparaten die het vetpercentage kunnen meten, maar wat als je dat niet hebt in huis? Geen probleem. Iedereen kan de buikomvang zelf meten en daarmee een goede indicatie krijgen van hoe je ervoor staat. Kijk dus niet alleen naar je gewicht, maar meet vooral ook je buikomvang. Het kan namelijk zijn dat je hartstikke goed bezig bent met eten en bewegen en toch val je geen grammetje af. Daar zijn verschillende redenen voor zoals het vasthouden van vocht, of het feit dat spieren zwaarder zijn dan vet. Wat dan dus een goede indicatie is van je vooruitgang is het feit dat de buikomvang afneemt. En het enige dat je daar voor nodig hebt is een meetlint wat de meeste mensen standaard in de kast hebben liggen. En heb je het niet dan is het misschien wel de beste investering die je zult doen de komende tijd.

5 tips om de vetrollen te lijf te gaan

Nu we weten dat het vetpercentage belangrijker is dan de kilo’s en we goed op de buikomvang moeten letten, omdat dat een betere indicatie is dan de weegschaal, is het natuurlijk ook belangrijk om de juiste stappen te zetten. Daarom heb ik 5 tips om de vetrollen te lijf te gaan. En let op…iedereen kan het!

1. Mediteren

Veel mensen denken bij mediteren dat het zweverig begint te worden, maar dat is absoluut niet het geval. Sterker nog, mediteren, ontspannen, ontstressen (hoe je het ook wilt noemen) is van groot belang. En de reden is heel simpel. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met veel vet rondom de buik het stress hormoon Cortisol aanmaken. Veel stress leidt dus tot veel cortisol. Dan spreekt het voor zich dat je die stress te lijf moet gaan om het probleem aan te pakken. Dagelijks mediteren, zelfs als het maar 5 minuten is, helpt. En geloof me mediteren is niet ingewikkeld.

2. Toegevoegde suiker

Suikers zijn niet goed voor je en het is belangrijk suikers te beperken. Het zit ‘m met name in fructose. Fructose zit ook in fruit en een veel gehoorde conclusie is dan vaak dat veel fruit eten dus ook slecht is voor je. Iedereen kent ook wel de vergelijkingen tussen cola en fruit of noem maar op. De hoeveelheden fructose in fruit zijn beperkt en bovendien bevat fruit heel veel belangrijke voedingsstoffen die goed voor je zijn. Het gaat hier dus om de fructose in toegevoegde suikers, zoals in frisdrank, koek, snoepjes, pakjes en zakjes. Dat zijn de suikers die je moet beperken of helemaal moet proberen te elimineren. Het is lastig, want heel veel etenswaren in de supermarkt bevatten tegenwoordig toegevoegde suiker, maar daarom is het belangrijk dat je kijkt naar de lijst met ingrediënten.

3. Verzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn vetten die te vinden zijn in boter, kaas en (rood) vlees. Deze verzadigde vetten dragen bij aan een grotere buikomvang. Dit zijn dus producten die je beperkt kunt eten als je die extra buikomvang kwijt wil raken.

4. Matig met alcohol

Alcohol leidt tot meer buikvet. Je kent het wel, het bekende ‘bierbuikje’ en deze heet niet voor niets zo. Het matigen van je alcohol inname kan dus al wonderen doen voor je buikomvang.

5. Bewegen

Bewegen is heel belangrijk bij afvallen. Niet alleen omdat je meer energie verbruikt, maar vooral ook omdat afvallen zonder bewegen betekent dat je inteert op je spiermassa. En dit is nu juist wat je niet wilt! Daarom is het dus belangrijk dat je aan beweging doet, liefst met wat krachttraining erbij.

Bestellen

Het kookboek van ‘Forks over Knives’, bekend van de gelijknamige documentaire, staat vol met heerlijke vegetarische en gezonde recepten.

Koop bij bol.com

Forks over Knives boekomslag

Wendy Walrabenstein is voedingsdeskundige die schrijft over vegetarische voeding en gezondheid.

Lees verder
Advertentie

Eten & Drinken

10 tips om gezonder te eten

Met deze 10 tips om gezonder te eten wordt het makkelijker om iedere dag weer de juiste keuze te maken als je het even niet weet.

Gedeeld

op

Tips om gezonder te eten

Deze tips om gezonder te eten zijn heel makkelijk dagelijks toe te passen. Iedereen wil best een gezondere optie kiezen, maar hoe zet je iets makkelijks op tafel en maak je het ook nog lekker? Dat is niet moeilijk. Met deze 10 tips kom je al heel ver.

1. Ontbijt of lunch

Een boterham bij het ontbijt of de lunch, Hollandser kan het bijna niet. Kies hierbij voor de volkoren variant. Zo krijg je meer vezels binnen, wat goed is voor de stoelgang, én het is voedzamer. Wit brood bevat helemaal niets meer aan vezels en ook alle vitamines en mineralen zitten er niet meer in.

2. Zuivel

Zuivel bevat veel eiwit, iets wat heel goed is voor ouderen. Het is ideaal als tussendoortje. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met fruit. Zo sla je twee vliegen in één klap: eiwitten én vitamines. Het is nog lekker ook!

3. Verse kruiden

Gebruik zo min mogelijk of geen pakjes en zakjes als smaakmaker. Verse kruiden zijn lekkerder én het bevat geen zout zoals de pakjes. Bij het gebruik van kant-en-klare spullen krijg je vaak ongemerkt te veel zout binnen.

4. Verse groente

Verse groente is lekker en gezond. Kook de groenten niet te lang. Tijdens het koken verlies je vitamines en mineralen. Dus hoe langer je ze kookt hoe meer je verliest. De meeste groenten hoeven ook helemaal niet lang gekookt te worden. Op de website van de het Voedingscentrum staat een heel handig overzicht van de verschillende kooktijden.

5. Pap eten

Veel mensen worden niet goed bij de gedachte. Maar pap is hartstikke gezond! En vooral ouderen vinden pap toch echt heel lekker. Net als vroeger. Havermout is bijvoorbeeld heel erg gezond. En je kunt er eindeloos mee variëren.

6. Vette vis

Vette vis is hartstikke gezond. Een oer Hollands harinkje of heerlijke gerookte makreel. In een salade of op een boterham. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Dus kies in ieder geval één keer per week voor een lekkere vis.

7. Ingeblikte groente

Wist je dat groente in glas of blik vrijwel evenveel vitamines en mineralen bevat als verse groente? Als je dus weinig tijd hebt en je wil toch iets gezonds op tafel zetten dan kun je best eens kiezen voor een snellere optie in blik. Let er alleen wel op dat er zo min mogelijk zout of suiker aan is toegevoegd.

8. Stomen, koken of bakken?

Veel mensen vragen altijd, wat is beter? Stomen, koken of bakken? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar stomen is over het algemeen wel lekkerder en gezonder. Vaak heb je minder tijd nodig en het verlies aan vitamines en mineralen is minder. Overigens kun je vlees en vis ook stomen.

9. Soep

Soep is gezond. Maak voor de lunch bijvoorbeeld eens wat anders. Bruine bonensoep is in deze tijd van het jaar heerlijk. En wat extra peulvruchten is voor iedereen goed.

10. Zondigen!

Je kunt proberen 100% gezond te doen, maar bij de tips om gezonder te eten hoort ook: zondigen! Soms even zondigen is namelijk helemaal niet slecht voor je. En jezelf belonen met wat “slechts” zorgt er voor dat je het gezonder eten makkelijker volhoudt. Geen zorgen dus!

Meer tips om gezonder te eten?

Wil je meer tips om gezonder te eten? Of wil je inspiratie opdoen met lekkere recepten of andere handige tips? Bezoek dan eens het blog Voeding in de Zorg of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees verder

Eten & Drinken

Gezonde maaltijd bestellen in het ziekenhuis

Een gezonde maaltijd bestellen als je in het ziekenhuis ligt. bij Tergooi ziekenhuizen kan het vanaf nu met de lekkerste dingen.

Gedeeld

op

door

Gezonde maaltijd bestellen

Een gezonde maaltijd bestellen in het ziekenhuis. Het klinkt als de normaalste zaak van de wereld, maar dat is het niet. Iedereen weet hoe het eten is dat je krijgt in een ziekenhuis. Vaak niet beter dan een maaltijd in een vliegtuig. Maar bij het Tergooi ziekenhuis doen ze het vanaf nu anders.

Sinds deze maand kunnen patiënten van Tergooi ziekenhuizen op 6 momenten van de dag een gezonde maaltijd bestellen. ‘Harten6 momenten’ heet het en patiënten kunnen zelf kiezen wat ze lekker vinden. Of waar ze zin in hebben natuurlijk.

Sneller herstel

De gedachte erachter is eigenlijk heel eenvoudig. Als patiënten gezonde en lekkere voeding krijgen voelen ze zich beter en herstellen ze sneller. Dit betekent in de praktijk een korter verblijf in het ziekenhuis. En daar wordt iedereen beter van. Vandaar dat het Tergooi ziekenhuis hier serieus werk van maakt met een ‘Gezond ontbijt’, een ‘Versterkende lunch’, een ‘Voedzaam diner’ en driemaal een ‘Goed en Lekker tussendoortje’. De patiënten mogen zelf kiezen wat hun voorkeur heeft, de keuken houdt rekening met de speciale dieetwensen of voorschriften van de arts. Want uiteindelijk zijn alle patiënten anders en hebben ze verschillende gezondheidseisen.

Gezonde maaltijd bestellen

Er is hard gewerkt om alles mogelijk te maken. Het brood voor ontbijt en lunch wordt vers gebakken in de huisbakkerij van het ziekenhuis. Er wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van producten met biologische oorsprong én er wordt rekening gehouden met het seizoen. Ook wordt gekeken naar de diverse voorkeuren van iedereen. Is iemand vegetarisch dan is dit geen probleem. Houdt iemand van Oosterse smaken, dan kan ook daar rekening mee gehouden worden. En heeft iemand zin in stamppot, dan hebben ze geluk. Ook deze zijn volop aanwezig. Zeker nu het winter wordt.

Lokale producten

Het mooie van het concept is ook dat het ziekenhuis zoveel mogelijk ingrediënten koopt bij lokale en regionale leveranciers. Dit komt de kwaliteit ten goede omdat alles verser is én het stimuleert tegelijkertijd de lokale bijstand. Een win-win situatie dus. De producten voldoen verder aan alle keurmerken, want de gezondheid van de patiënt staat uiteindelijk voorop.

Meer weten?

Meer weten over gezonde maaltijden bestellen bij Tergooi? Bezoek eens de website van het ziekenhuis.

Lees verder

Eten & Drinken

Wat is gezond eten? 7 tips voor betere keuzes

Wat is gezond eten? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier heeft 7 handige tips om makkelijk gezondere keuzes te maken.

Gedeeld

op

Wat is gezond eten

Wat is gezond eten? Als je het lastig vindt om iedere dag weer de juiste keuzes te maken, dan ben je niet de enige. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat we met z’n allen in Nederland moeite hebben om volgens de principes van de Schijf van Vijf te eten.

Maar, dat betekent natuurlijk niet dat we het moeten opgeven! De juiste keuzes maken kost misschien net wat meer moeite. Het is het wel waard om gezonder te eten. Daarom heeft voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau 7 handige tips waarmee je heel makkelijk betere voedingskeuzes kunt maken.

Wat is gezond eten? Nou, dit dus!

Tja, wat is gezond eten nu echt? Het is eenvoudiger dan je denkt. Maar het begint bij variatie. Maak je geen zorgen als het niet 100% perfect is. Door betere keuzes te maken verandert er heel snel, heel veel. En het goede is, als je eenmaal gezonder eet wordt het ook steeds makkelijker om gezondere opties te vinden voor jezelf.

1. Snackgroenten als tussendoortje

Tegenwoordig zie je ze veel: snackgroenten. Kleine varianten in handige verpakkingen. Je kunt ze gemakkelijk meenemen en gedurende de dag van ‘snoepen’. Stiekem snoep je dan ook vitamine A, C en B.

2. Handje noten in yoghurt of kwark

Muesli wordt vaak toegevoegd aan yoghurt of kwark. Maar een extra handje noten is lekker en zorgt voor wat extra vitamine E.

3. Meer soep

Soep is een makkelijke manier om extra groenten te eten: tomaten, asperge, erwten, uien, pompoen. Variatie genoeg!

4. Kies voor vrijdag visdag

Vroeger was de vrijdag een vastendag voor katholieke mensen en stond er (goedkope) vis op het menu. Vandaar de uitdrukking ‘vrijdag visdag’. Maar katholiek of niet: zo’n vaste dag helpt om wekelijks tenminste één keer (vette) vis te eten. Goed voor de gezonde visvetzuren en vitamine D.

5. Groen, groen en nog eens groen

Meer groene groente is altijd goed. Spinazie is bijvoorbeeld een heerlijke groente voor in een smoothie. Lekker te combineren met fruit, zoals banaan of mango en rijk aan foliumzuur!

6. Meer buitenlucht

Je kunt het niet eten, maar zonlicht is wel ook heel belangrijk en goed voor je! Je wordt er niet alleen vrolijk van, maar het zorgt er ook voor dat je vitamine D aanmaakt in de huid.

7. Neem een multivitamine

Lukt het écht niet om te eten volgens de Schijf van Vijf? Geef niet op, je hebt elke dag een nieuwe kans. En als aanvulling op je voeding kun je een multivitamine nemen. Dan weet je zeker dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Meer weten over vitamines?

Wil je meer weten over gezonde voeding en vitamines? Kijk dan eens op het blog van het Vitamine Informatie Bureau en doe De Vitaminetest om te ontdekken hoe gezond je al leeft.

Lees verder

Meest gelezen