menu

Voedingstips voor een stralende huid

Een stralende huid dat heb je, of dat heb je niet. Of zijn er misschien dingen die je kunt eten om een stralende huid te krijgen? We vroegen het voedingsdeskundige Suzan Tuinier die precies uitlegt welke vitamines je kunt nemen voor het beste resultaat.

Je huid heeft het hele jaar door veel te verduren. Kou, regen, hitte. Belangrijk dus dat je je huid in goede conditie houdt. En vitamines kunnen daarbij inderdaad helpen. Vitamine D is daarbij belangrijk. Maar wat veel mensen misschien niet weten is dat je huid een ware vitamine D fabriek is. Zeker nu tijdens de zomermaanden. Vitamine D is om meerdere redenen belangrijk en absoluut onmisbaar. Maar welke vitamines en mineralen heb je allemaal nog meer nodig?

Vitamine D

Je huid zet zonlicht om in vitamine D. Ongeveer tweederde van de hoeveelheid vitamine D die je per dag nodig hebt, maak je op deze manier aan. Belangrijk dus dat je iedere dag voldoende buiten komt. Een kwartier tot een half uur buiten zijn, het liefste tussen 11:00 uur en 15:00 uur, is al voldoende om vitamine D aan te maken.

KRIJG JE VOLDOENDE VITAMINES BINNEN?
Doe de 50-plus vitaminetest en kom er direct achter!

Stralende huid met deze vitamines

Naast vitamine D zijn de belangrijkste vitamines en mineralen voor een stralende huid: drie B-vitamines, vitamine C en A én de mineralen zink, koper en jodium. Dit zijn vitamines en mineralen die je wel via voeding binnen kunt krijgen. Maar waar zitten ze in?

Vitamine:

  • C zit in groenten, fruit en aardappelen
  • A zit in lever, margarine en halvarine. Het lichaam kan uit bètacaroteen zelf vitamine A aanmaken. Bètacaroteen vind je in groenten en fruit.
  • B2 zit in zuivel, eieren en groenten
  • B3 zit in vlees, vis, noten, graanproducten, groenten en fruit
  • B8 zit in noten, lever en melk

Mineralen:

  • Zink zit in vlees, vis, brood, peulvruchten en rijst
  • Koper zit in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten
  • Jodium zit in brood, jodiumhoudend zout en zeevis

Meer weten?

Wil je meer weten over gezonde voeding én of je wel voldoende vitamines binnen krijgt? Bezoek dan het blog van Suzan Tuinier en doe de vitaminetest voor 50-plussers.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten