menu

Voordelen van vegetarisch eten

De een moet er niet aan denken, de ander zweert erbij. Vegetarisch eten, waarom zou je? Al enige tijd is er een nieuwe trend te bespeuren als het gaat om voeding, vegetarisch eten wordt steeds populairder. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van een vegetarisch dieet? En is het echt wel nodig volledig over te gaan op groente? Op de redactie van NED7 hebben we 4 voordelen opgezocht van vegetarisch eten en dit zijn ze.

1. Energie

Om het voedsel dat je binnenkrijgt om te zetten in energie, heeft je lichaam enzymen nodig om alles te kunnen verteren. Ben je gezond dan maakt je lichaam voldoende van deze enzymen aan. Maar zodra je ouder wordt is het nodig dit proces wat te helpen. En dat kan je doen door meer groente en fruit te eten. Met name rauwe groente en fruit. Deze zitten namelijk bomvol enzymen die je lichaam kan gebruiken bij het onttrekken van energie aan je voeding. Het werk dat de enzymen verrichten in je lichaam kost energie en hoe harder er gewerkt moet worden hoe meer energie er nodig is. Rauw eten en groente is over het algemeen lichter verteerbaar en kost dus minder energie. Vlees daarentegen kost veel meer energie omdat het moeilijker verteerbaar is.

2. Energie zuinig

Een lichaam dat minder energie nodig heeft om eten te verteren, is een lichaam dat meer energie kan aanwenden voor andere processen. Meer vegetarisch eten zorgt er dus voor dat meer calorieën worden omgezet uit eten, wat weer gebruikt kan worden voor die andere processen in je lichaam.

3. Minder honger

Het is heel simpel. Bewerkt eten bestaat met name uit zogenaamde lege calorieën. Deze voegen helemaal niets toe aan je lichaam. Er zitten nauwelijks of geen voedingsstoffen in en bestaan voornamelijk uit slechte koolhydraten en suikers. Tijdens het verteren van dit eten is ook weer meer energie nodig, wat zorgt voor een onbevredigd gevoel. Je blijft achter met een sterk hongergevoel. Alleen is het consumeren van meer calorieën niet de oplossing. Bewerkt eten zorgt dus in de meeste gevallen niet voor gewichtsverlies, maar juist voor een toename van het gewicht.

Het gaat dus om wat voor soort calorieën je tot je neemt. Meer vegetarisch eten geeft meer goede calorieën en dus meer goede energie en dus meer voldoening. Ofwel minder honger. Het beste is dus om te stoppen met het tellen van calorieën en gewoon te kijken naar wat je tot je neemt.

4. Slapen

Wat heeft slapen te maken met vegetarisch eten? Heel veel eigenlijk. Mensen die meer vegetarisch eten hebben een verhoogde hoeveelheid Cortisol in hun lichaam. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dit zorgt voor minder stress en minder stress zorgt over het algemeen voor een beter slaappatroon. Voila! En mensen die beter slapen en minder stress hebben, hebben ook minder behoefte aan slechte koolhydraten en suiker en blijven makkelijker gezond.

Al met al 4 redenen om meer vegetarisch eten te verwerken in je dagelijkse eetpatroon. Wij zeggen niet dat je volledig vegetarisch moet gaan eten. Dat is uiteindelijk aan jou. Maar het kan zeker geen kwaad bewustere keuzes te maken waarbij groente en fruit een belangrijk onderdeel zijn.

 

meer informatie

 

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.