menu

Vitamines voor extra energie

We hebben er allemaal wel eens last van. Dat moment waarop je gewoon geen energie meer hebt en je het liefste gewoon op de bank wilt liggen of je bed wilt induiken. Nou mooi niet dus! Tijd om je lichaam een flinke oppepper te geven met wat vitamines voor extra energie!

Vitamine B

Wil je direct extra energie dan is vitamine B belangrijk voor je. Er is niet één vitamine B, want er bestaan er meerderen. Maar alle B vitamines hebben één ding gemeen, ze zorgen vooral voor de verbranding van koolhydraten in ons eten en daar komt veel energie uit.

Vitamine C en ijzer

Heel belangrijk is het, als je vitamines voor extra energie wilt gebruiken, om vitamine C en ijzer te nemen. IJzer zit in ons bloed. Om precies te zijn in hemoglobine, de kleurstof die ons bloed rood maakt. Deze hemoglobine is verantwoordelijk voor het transport van zuurstof door ons lichaam. Dus heb je een tekort aan ijzer, dan wordt het lastiger om zuurstof te transporteren en ben je sneller vermoeid. Waarom is vitamine C dan ook belangrijk hierbij? Vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer sneller en beter wordt opgenomen uit onze voeding. Belangrijke combinatie dus.

Koper

Ook koper maakt deel uit van hemoglobine, net als ijzer. Belangrijk dus dat we ook voldoende koper tot ons nemen om ons energiek te blijven voelen.

Vitamine D

Ik heb het al vaker gezegd en het is echt een belangrijke, vooral bij ouderen. Vitamine D is, zeker in de herfst en in de winter, een heel belangrijke vitamine die wij voldoende binnen moeten krijgen. Nu het inderdaad weer langzaam winter begint te worden krijgen wij er te weinig van omdat we het nauwelijks aanmaken met zo weinig zonlicht. Dit is ook de reden waarom onze weerstand vaak hard achteruit gaat, of waarom mensen last krijgen van een zogenaamde winterdepressie.

Multivitamine

Er zijn er natuurlijk nog een aantal die belangrijk zijn voor extra energie (zie ook het overzichtje hieronder). Maar het lukt ons niet altijd om voldoende binnen te krijgen omdat we een druk leven hebben, weinig tijd, veel aan ons hoofd hebben. Noem maar op. In dat geval kan je altijd nog uitwijken naar een multivitamine om de nodige extra energie te krijgen. Maar pas op want de snelle kant-en-klare oplossing bestaat niet. Zeker niet hierbij. Het is verschrikkelijk belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, om voldoende slaap te krijgen en om regelmatig te bewegen. Dat is de enige manier om echt gezond te leven met voldoende extra energie om de dag goed door te komen.

Waar zitten de extra energie vitamines en mineralen in?

  • Vitamine B1: varkensvlees, volkoren brood, zilvervliesrijst
  • Vitamine B2: broccoli, melk, eieren
  • Vitamine B3: noten, varkensvlees, vis
  • Vitamine B5: rundvlees, aardappelen, melk
  • Vitamine B6: bananen, bruin brood, noten
  • Vitamine B8: noten, sojabonen, eieren
  • Vitamine C: kiwi, sinaasappel, rode paprika, aardappelen
  • Chroom: volkoren brood, groenten, vlees
  • IJzer: (rood) vlees, bruin brood, appelstroop
  • Koper: chocolade, lever, garnalen
  • Mangaan: granen, rijst, noten
  • Molybdeen: peulvruchten, granen, noten
  • Zink: vlees, vis, brood

Bestellen

Het kookboek van ‘Forks over Knives’, bekend van de gelijknamige documentaire, staat vol met heerlijke vegetarische en gezonde recepten.

Koop bij bol.com

Forks over Knives boekomslag

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.