menu

Vitale ouderen willen voeding op maat

Vitale ouderen. Wij zien dan direct breed lachende gezichten en top fitte senioren met hoofdbanden en trainingspakken in pasteltinten. Maar ja, vitaal zijn bestaat uit zoveel verschillende zaken. Voeding is daarbij wel altijd een belangrijke. En als er ergens maar weinig onderzoek naar is gedaan dan is het hoe ouderen voedsel ‘ervaren’, zo blijkt uit een groot literatuuronderzoek door Wageningen UR Food & Biobased Research.

Voeding op maat voor vitale ouderen

Een van de dingen die uit dit onderzoek naar voren komt is zogenaamde vitale ouderen tussen de 55 en 70 jaar grote verschillen laten zien in de wijze waarop ze voedsel waarnemen, waarderen en innemen. Om de kwaliteit en de kwantiteit van de voedselinname voor deze doelgroep te verbeteren is, volgens deze studie, voeding op maat nodig.

Beperkt reukvermogen

Dat gezonde voeding bijdraagt aan gezond ouder worden mag inmiddels wel bekend zijn. Er zijn een aantal factoren die daarbij van invloed zijn. Bij veel ouderen neemt bijvoorbeeld het reukvermogen af en daarmee ook de smaakbeleving. Dit kan het eetpatroon negatief beïnvloeden. Toch geven veel ouderen met een beperkt reukvermogen aan dat ze bepaalde voedingsmiddelen vaak ongeveer even lekker vinden als ouderen met een normaal reukvermogen. Ook willen ze geen producten met een versterkte smaak.

Geen smaakversterking

Er moet volgens de makers van het rapport meer onderzoek gedaan worden onder consumenten naar de effecten van productverbeteringen die rekening houden met de smaak, de textuur en het uiterlijk van het voedingsmiddel. Helaas worden bij onderzoek vaak alleen de producten met smaakversterking onderzocht. Voor de invloed van andere aspecten is weinig aandacht.

Emoties rond voeding

De mate waarin ouderen hun voedsel waarderen verschilt niet veel van die van jongeren. Maar leeftijd speelt wel een rol bij de beleving van het product. Er is echter weinig bekend over de factoren die daarbij een rol spelen. Bij sommige producten komen herinneringen boven over de tijd, de plaats en het gezelschap van het moment waarop het product ooit genuttigd werd. De verpakking zorgt ook voor een bepaalde beleving door al dan niet gebruiksvriendelijk te zijn.

Een hapje of hele portie?

Esmée Doets, onderzoeker Consument en Gedrag bij Wageningen UR Food & Biobased Research zegt: “Als je iemand vraagt hoe lekker hij een product vindt, dan kan het antwoord na het proeven van een hapje anders zijn dan na het consumeren van een hele portie. Stel je dezelfde vraag een paar uur later, dan kan dat ook weer andere resultaten opleveren. Dergelijk onderzoek is onder ouderen nog maar zelden uitgevoerd, terwijl zulke studies wellicht goed voorspellen of ze het product een volgende keer opnieuw kiezen.”

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.