menu

Verlaag het risico op overlijden

Als we aan gewichtsverlies denken, denken we ook meestal direct aan een koolhydraatarm dieet. Want koolhydraten maken dik en een ‘low carb’ dieet helpt dus juist gewicht verliezen, je bloeddruk verlagen en wellicht zelfs je cholesterolgehalte en bloedsuikerspiegel verbeteren.

Maar, we weten nog maar weinig over de lange termijn effecten van een koolhydraatarm dieet. Bij een dergelijk eetpatroon krijg je automatisch meer dierlijke eiwitten binnen. Tot nu is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de bijwerkingen van deze (dierlijke) eiwitrijke diëten.

Dierlijke eiwitten vs. plantaardige eiwitten

Dit is echter aan het veranderen. Onlangs verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA Internal Medicine, een artikel waarin onderzoekers in gaan op de relatie tussen dierlijke eiwitten, plantaardige eiwitten en het risico op overlijden. Dit onderzoek werd gedaan onder ruim 130.000 mensen die 14% van hun energie (het totaal aantal kilocalorieën) haalden uit dierlijke eiwitten (vlees, kip, vis, melk, yoghurt en eieren) en 4% uit plantaardige eiwitten (granen zoals in brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en peulvruchten en sojaproducten).

partner content

Wil jij een persoonlijk advies?

Wendy Walrabenstein is voedingsdeskundige en klinisch diëtist bij het VU medisch centrum. Maak een afspraak met haar en krijg advies over hoe je ook jouw gezondheid snel en makkelijk kunt verbeteren.

Hoger risico op overlijden

De onderzoekers keken naar de relatie tussen eiwitten en het zogenaamde ‘all cause mortality’, ofwel het algemene sterfterisico. Daarnaast keken ze ook naar het risico op overlijden als gevolg van hart- en vaatziekten en kanker. Conclusie? Bij de inname van meer dierlijke eiwitten bleek er een hoger risico op overlijden te zijn.

Plantaardige eiwitten vervangen door dierlijke

Om hier achter te komen hanteerden de onderzoekers het volgende uitgangspunt. Wat zou het risico op overlijden zijn als slechts 3% van de kilocalorieën uit plantaardige eiwitten vervangen zou worden door dierlijke eiwitten? Gerangschikt naar soort van dierlijk eiwit waren dit de conclusies (en vergeet niet, het gaat hier om het vervangen van slechts 3% plantaardige- door dierlijke eiwitten!).

  • Het algemeen risico op overlijden stijgt met 34% als plantaardige eiwitten vervangen worden door bewerkt rood vlees
  • Het risico stijgt met 12% als plantaardige eiwitten vervangen worden door onbewerkt rood vlees
  • Het risico stijgt met 6% als plantaardige eiwitten vervangen worden door kip of vis
  • Het risico stijgt met 19% als plantaardige eiwitten vervangen worden door eieren
  • En het risico stijgt met 8% als plantaardige eiwitten vervangen worden door zuivelproducten

advertentie

Lees Wendy’s boek Food Body Mind

Risico’s van meer planten eten

Wanneer er gesproken wordt over het eten van meer granen, peulvruchten en noten, wordt maar al te vaak gewezen op de hoeveelheid fytinezuren in dergelijke producten. Deze zouden kunnen leiden tot een verminderde opname van sommige mineralen. Dit bleek echter alleen het geval te zijn bij mensen die grote hoeveelheden fytinezuren combineerden met een hele lage inname van mineralen.

Naast het feit dat fytinezuren ook geassocieerd worden met een verlaagd risico op kanker, hebben zij wat mij betreft geen enkele relevantie als we kijken naar de risico’s waar we het hier om gaat: het risico op overlijden.

Risico op Alzheimer

En hoewel een eiwitrijk dieet geassocieerd wordt met gewichtsverlies en nog enkele andere gezondheidsvoordelen, blijkt dit op de langere termijn simpelweg niet het gewenste effect op te leveren. Plantaardige eiwitten vullen ook, kunnen leiden tot gewichtsverlies en bieden gedurende het langere leven ook nog eens voordelen. Denk aan verlaging van je bloeddruk, een verbeterd cholesterolgehalte, betere bloedsuikerwaarden, een lager risico op hart- en vaatziekten, een lager risico op diabetes type2, een lager risico op kanker én een lager risico op Alzheimer!

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.