menu

Tips voor een gezonde BBQ

Het is jammer maar waar, de zomer is bijna over. En als je dan nog net voor het einde van die zomer lekker wil BBQ-en, dan heeft onze voedingsdeskundige Suzan Tuinier nog wat handige en vooral verstandige tips voor een gezonde BBQ!

1. Een gezonde BBQ is een groene BBQ

Bij een BBQ denken we natuurlijk direct aan grote lappen vlees of vis. Maar ook groente is hartstikke lekker op een BBQ. En ook nog eens een stuk gezonder. Groenten zijn rijk aan vitamines en mineralen. Maak dus naast het vlees ook lekkere groentespiesen met stukjes paprika, ui, courgette en cherrytomaatjes. Maar je kunt bijvoorbeeld ook lange repen van de courgette snijden, invetten met wat olijfolie of knoflookolie, bestrooien met wat peper en zout en zo op de grill.

2. Vitamines halen uit vlees

Vitamine B en ijzer haal je uit vlees. Zo is varkensvlees bijvoorbeeld rijk aan vitamine B1. Deze vitamine helpt je om de energie die je uit je voeding haalt optimaal te benutten. Ik maak altijd een lekkere saté van varkenshaas of een gegrild varkensfiletlapje. Marineer het met wat lichte sojasaus, wat vers geraspte gember en wat knoflook.

3. Geen vlees maar vis

Vette vissen, zoals makreel of zalm, zijn perfect voor een gezonde BBQ. Deze vissen zijn, los van de gezonde omega 3 vetten ook rijk aan vitamine D. En vitamine D, weten we allemaal inmiddels, is belangrijk voor gezonde botten, sterke spieren en een goede weerstand.

4. Vitamines in een verse zelfgemaakte salsa

Bij een BBQ hoort een sausje. En ook sausjes kunnen bomvol vitamines zitten. Natuurlijk niet als je ze in een potje koopt, maar wel als je ze gewoon zelf maakt. Wat dacht je van een heerlijke tomatensalsa met wat fijngesneden tomaat, ui, knoflook, citroenrasp en -sap, lekker veel verse koriander en een paar druppeltjes tabasco. Tomaten zijn niet alleen rijk aan vitamine C, maar ook aan kalium. Een mineraal dat je helpt je bloeddruk op een gezond peil te houden.

5. Een portie extra vitamines

Salades zijn een ideale bron van extra vitamines, die ook nog eens in een handomdraai zijn klaar te maken. Laat dus de kant-en-klare huzarensalade staan en maak zelf een lekkere zomerse, groene salade met bijvoorbeeld verse spinazie, mango, geitenkaas en noten. Spinazie en mango zitten bomvol bètacaroteen, een vitamine die onmisbaar is voor de weerstand én het gezichtsvermogen. Noten zitten vol met vitamine E, een vitamine die ook belangrijk is voor onze weerstand. Oh ja en we mogen brood natuurlijk niet vergeten. Een BBQ zonder stokbrood? Ja hoor, laat dat witte stokbrood staan en serveer lekker stevig en rustiek volkorenbrood. Bevat niet alleen veel vezels, maar ook vitamine B en ijzer.

6. Een vitamine pakketje

Waarom pak je het eten op de BBQ niet eens lekker in? Gewoon een pakketje van aluminiumfolie met groente en vis of vlees. Zo stomen de ingrediënten klaar in het afgesloten pakketje en is het niet alleen heel slank, maar blijven de vitamines ook optimaal behouden.

7. Toetje van heerlijk zomerfruit

En nu het nog kan is het heerlijk om deze gezonde BBQ te eindigen met een toetje van sappig zomerfruit. Aardbeien, bramen, meloen en perzik. Het is rijk aan vitamine C, maar bevat ook foliumzuur en weer bètacaroteen.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.