menu

Probiotica, goed of slecht?

Probiotica zijn populair! Kleine flesjes zuivel, yoghurts en tal van supplementen zeggen goed te zijn voor je gezondheid omdat ze je darmflora verbeteren. Maar is dat wel zo? Is het goed om Yakult, Vifit of probioticapillen te nemen? Of is het juist slecht voor je gezondheid?

Wildgroei aan slechte bacteriën

Ja, het is waar dat goede bacteriën in je darmen onmisbaar zijn. Ze zijn nodig voor de verwerking van vezels, zetten stoffen om in vitamines of andere voedingsstoffen én ze beschermen tegen een wildgroei aan slecht bacteriën. Ook is de darmflora belangrijk bij een goede werking van je immuunsysteem, je hormoonhuishouding én zelfs je geestelijke gezondheid! Goede bacteriën spelen namelijk een rol bij de signalen die onze zenuwcellen heen en weer sturen tussen de darmen de hersenen.

Wendy Walrabenstein artikelbanner

Veranderingen in de darmflora

Maar hoe weet je of je darmflora wel op orde is? Hier kan je achter komen aan de hand van een onderzoek van de ontlasting. Heb je klachten dan kan met behulp van een ontlastingsmonster het aantal goede en slechte bacteriën gemeten worden. Onderzoek wijst uit dat veel ziektes gepaard gaan met veranderingen in de darmflora. Uit de ontlasting van patiënten met darmkanker, reuma, diabetes mellitus type 2 en obesitas, blijkt bijvoorbeeld dat de samenstelling van hun darmflora heel anders is dan bij “gezonde” mensen. Zij hebben minder verschillende soorten bacteriën.

Probiotica bij klachten

Ook medicijnen hebben een sterke invloed op de darmflora. Mensen die medicijnen nemen hebben ook minder variatie aan bacteriën. Antibiotica bijvoorbeeld zorgen er voor dat de slechte bacteriën worden aangepakt, maar ook veel goede bacteriën zijn hier tegelijkertijd het slachtoffer van. Probiotica kunnen mensen met bepaalde klachten dus wel degelijk helpen. Maar heb je geen klachten en ben je gezond, dan doet een probioticum weinig voor je. Ik weet dat uit eigen ervaring. Tijdens mijn studie Voeding & Diëtetiek gebruikte ik weleens een maand lang probiotica, maar zonder effect. En ook uit recent Deens onderzoek blijkt dat probiotica in melkproducten en supplementen geen enkele invloed hebben op de darmflora van gezonde mensen.

Obesitas of medicatie

Ondanks dat adviseer ik mensen in mijn praktijk toch regelmatig probiotica te gebruiken, bijvoorbeeld bij obesitas of bij kinderen die ooit antibiotica hebben geslikt. Mensen die geen klachten hebben adviseer ik vooral gezond te eten. Veel groenten, fruit en volkoren producten. De goede bacteriën zijn gek op deze vezelrijke voeding! Dat houdt ze bezig én het houdt jou gezond.

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.