menu

Meer energie met extra vitamines

Het sportseizoen is weer in volle gang: EK voetbal, Tour de France, Wimbledon en natuurlijk nu het toppunt van sport de Olympische Spelen in Rio. En alleen al alles volgen kost enorm veel energie! Daarom heeft onze voedingsdeskundige Suzan Tuinier wat tips voor ons hoe we aan meer energie kunnen komen.

Met al die sportevenementen deze zomer krijg je zelf ook zin om meer te bewegen. Althans, dat hoop ik natuurlijk wel. Maar bewegen vraagt ook veel van je lichaam, dus we kunnen wel wat extra energie gebruiken. Maar krijg je die meer energie door vitamines tot je te nemen? Of hebben we andere dingen nodig hiervoor? Ik zocht het voor je uit en zette het op een rijtje.

Vitamine B voor meer energie

Met sport en beweging zet je je lichaam in ‘een hogere versnelling’. Daar is natuurlijk meer energie voor nodig en dus ook extra vitamine B. Vitamine B helpt je energie uit voeding te halen en vooral te gebruiken. Belangrijk hierbij zijn met name vitamine B1 en B3. Hoe meer calorieën je verbruikt, hoe onmisbaarder deze twee vitamines worden. En eet je veel eiwitten, dan heb je extra vitamine B6 nodig. Ten slotte zijn foliumzuur en vitamine B12 ook erg belangrijk voor onze rode bloedcellen die zorgen voor de transport van zuurstof door ons lichaam.

partner content

Doe de vitaminetest!

Naarmate we ouder worden verandert ons lichaam en daarmee ook onze voedingsbehoefte. Vitamines worden dan steeds belangrijker. Wil jij weten of je voldoende vitamines binnenkrijgt met jouw levensstijl? Doe dan de 50-plus vitaminetest en krijg gratis advies van onze eigen voedingsdeskundige Suzan Tuinier.

Vitamine D voor spierkracht

Bij het sporten heb je ook spieren nodig en dus is vitamine D belangrijk. Deze vitamine is van invloed op de grootte van je spieren en het aantal spiervezels die je nodig hebt bij snelle bewegingen. Sporters blijken tijdens de zomermaanden het best te presteren. Dat komt omdat tijdens de zomermaanden meer vitamine D wordt aangemaakt in onze huis onder invloed van de zon.

Extra ijzer tegen vermoeidheid

Ook mineralen zijn heel belangrijk voor ons. IJzer helpt bijvoorbeeld bij het transport van (meer) zuurstof in ons lichaam; iets wat onze cellen en spieren hard nodig hebben als je je inspant. Vermoeidheid is vaak een eerste indicator van een ijzertekort in ons lichaam. Ben je een jonge vrouwelijke sporter of een vegetarische sporter, dan moet je extra letten op de ijzerinname. Bij vegetariërs ligt de hoeveelheid ijzer die je dagelijks nodig hebt anderhalf keer hoger dan bij mensen die vlees eten.

Eet gevarieerd

Train je regelmatig heel intensief, dan verbruik je uiteraard meer energie. Het is dan belangrijk om vooral gezond en gevarieerd te eten. Zo krijg je alle vitamines binnen die je dagelijks nodig hebt. En, zo krijg je ook voldoende energie uit je voeding. Mocht dit even niet lukken door omstandigheden dan is het aan te raden om multivitaminen te nemen om het een en ander aan te vullen.

advertentie

Ontdek deze gezonde recepten bij Bol.com

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.