menu

Hoge bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk verlagen. Veel ouderen, maar tegenwoordig ook jongeren zoeken antwoord op deze vraag. In Nederland hebben maar liefst 1 op de 3 mensen last van een te hoge bloeddruk. En van alle 60-plussers in ons land heeft zelfs de helft er last van of slikt medicijnen om de bloeddruk te verlagen.

En ondanks dat we allemaal weten dat een hoge bloeddruk niet goed voor je is, is niet duidelijk hoever de bloeddruk moet dalen om op een goed niveau te komen. Om de bloeddruk te laten dalen worden veelal medicijnen gebruikt. Deze medicijnen zorgen ervoor dat de bovendruk, ofwel systolische druk, op 140 of daaronder uitkomt. Maar is een bovendruk van 140 wel goed genoeg?

Schokkende resultaten

Onlangs werden er resultaten van een onderzoek bekend waarbij de deelnemers aan het onderzoek verdeeld werden in twee groepen: een groep kreeg medicijnen tegen een te hoge bloeddruk, met als doel deze te verlagen naar 140. De andere groep kreeg net iets meer medicatie met als doel de bloeddruk verder te verlagen naar 120. De resultaten van dit onderzoek waren ronduit schokkend te noemen. De mensen uit de tweede groep bleken zo’n 25% lager risico op overlijden te hebben, vergeleken met de eerste groep. Het risico op cardiovasculaire aandoeningen, zoals een hartaanval of beroerte, bleek zelfs een derde lager te zijn bij de tweede groep.

GERELATEERD BERICHT:
Eet je hersenen 7,5 jaar jonger

Hoe krijg je een hoge bloeddruk?

Maar hoe kom je eigenlijk aan een te hoge bloeddruk? Sommige mensen hebben een genetische aanleg hiervoor, maar dit is maar een heel klein percentage. Veruit de belangrijkste redenen zijn overgewicht, roken, ouderdom, alcoholisme, stress, té weinig of geen beweging en ongezonde voeding. Overigens is het verstandig om af en toe je bloeddruk te laten controleren. Een hoge bloeddruk gaat namelijk vrijwel nooit gepaard met klachten. Een absolute sluipmoordenaar dus!

Belangrijkste reden voor overlijden

De belangrijkste reden dat mensen komen te overlijden is een te hoge bloeddruk. Meer pillen slikken kan dit risico verlagen, maar dan neem je dus wel extra pillen. Vraag is: is dat wenselijk? De bijwerkingen van pillen zijn niet prettig. Plaspillen bijvoorbeeld kunnen gepaard gaan met een verslechtering van het cholesterol, waarvoor je vervolgens weer cholesterolverlagers voorgeschreven krijgt. Bètablokkers (hiervan gaat het hart langzamer kloppen) gaan gepaard met benauwdheid, vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, oogproblemen en impotentie. En dan heb je nog ACE-remmers (werken bloedvat verwijdend). Deze pillen hebben als bijwerkingen: misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, diarree, huiduitslag en hardnekkige prikkelhoest. Kortom, pillen zijn niet onschuldig. Maar kan het ook zonder?

Hoge bloeddruk verlagen

In sommige gevallen is een pil gewoon niet te voorkomen, maar in alle gevallen hebben mensen met een hoge bloeddruk baat bij een gezonde leefstijl. Stoppen met roken dus, minder alcohol drinken, meer bewegen, afvallen, het verminderen van stress én natuurlijk gezonder eten.  DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) is een internationaal erkend voedingsadvies wat hierbij kan helpen. Het voedingspatroon is rijk aan kalium, calcium, magnesium, vezels én een hoge bloeddruk verlagen.

GERELATEERD BERICHT:
Koel blijven, zo doe je dat!

Minder zout eten

Minder zout eten helpt ook de hoge bloeddruk verlagen. En terwijl veel mensen dit advies goed lijken op te volgen, blijkt dit niet voldoende te werken. Zo’n 10 tot 20% van onze zoutinname komt namelijk via de zoutpot. In de rest van ons eten zit het overige percentage zout verborgen. Het zit in brood, kaas en tal van bewerkte voedingsproducten. Oplossing is dus minder pakjes en zakjes gebruiken om te koken en vooral verse spullen nemen.

Terughoudend met…

Naast het verminderen van zout is het ook belangrijk terughoudend te zijn met verzadigde vetten, zoete producten, alcohol en cafeïne. Neem vooral ook geen drop of andere snoepwaren met glycyrrhizinezuur uit zoethout. En het eten van vezels blijkt overigens essentieel bij het verlagen van een hoge bloeddruk. Kies dus altijd van alle granen en graanproducten zoals brood, rijst, pasta en ontbijtgranen de volkoren variant! Verder kun je stellen dat hoe meer groenten en fruit we eten, des te lager de bloeddruk is. Vooral nitraatrijke groenten, zoals bijvoorbeeld bietjes, blijken een aanzienlijk bloeddrukverlagend effect te hebben. Neem dus gerust dagelijks een glas bietensap of een groene smoothie.

En eet tot slot iedere dag een paar noten. Vooral pistachenoten (zonder zout uiteraard) helpen een te hoge bloeddruk verlagen.

NED7 Leestip

Lees Wendy’s boek Food Body Mind

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.