menu

Herfstgroenten van eigen bodem

Na een warme start van de herfst zet het echte gure herfstweer nu toch door. Het is kouder, natter én vroeger donker. Maar de herfst heeft ook zo z’n voordelen! Echte herfstgroenten van eigen bodem zijn weer volop te krijgen. Wat dacht je van pompoen, kastanjes of ouderwets lekkere rode kool? Ze zijn gezond, bomvol vitaminen en mineralen en ik heb ze voor je op een rijtje gezet, zodat je deze herfst blakend van energie door kunt komen.

De top 10 beste herfstgroenten

Waar heb ik op gelet in mijn top 10 gezondste en lekkerste herfstgroenten? Natuurlijk naar wat erin zit. Betacaroteen (vitamine A), B vitamines, vitamine C, vitamine E en vitamine K. Maar ook mineralen, zoals ijzer, magnesium en zink. En dan zijn de uitkomsten van welke herfstgroenten het beste voor je zijn, best verrassend. Wist je bijvoorbeeld dat kastanjes echt barsten van de vitaminen en mineralen? Dat wordt dus poffen geblazen!

  1. Kastanjes

Kastanjes zitten vol met vitamine B1, foliumzuur, vitamine E, kalium en zink. Kastanjes zijn dus goed voor meer energie, want vitamine B1 helpt koolhydraten verbranden. Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot depressies, dus misschien dat juist daarom kastanjes in de herfst te krijgen zijn, zodat dat tekort weer aan kunnen vullen.

  1. Pastinaak

Pastinaak zit vol met B vitamines. Ook weer goed voor meer energie én tegen depressies. Maar pastinaak zit ook vol met foliumzuur, kalium en magnesium. Vooral kalium is goed voor het verlagen van je bloeddruk.

  1. Koolrabi

In koolrabi zit vitamine C en eigenlijk alle mineralen. Koolrabi is dus een absolute superfood als het gaat om mineralen. En die komt niet van een of ander Zuid-Amerikaans hooggebergte, maar gewoon van eigen bodem!

  1. Paksoi

Paksoi komt oorspronkelijk niet van eigen bodem, alhoewel het hier nu wel veel verbouwd wordt. Paksoi zit vol met betacaroteen, vitamine B6 en foliumzuur. We weten dat betacaroteen goed is voor de ogen, terwijl vitamine B6 goed is voor je weerstand en spijsvertering.

Vitamine Informatie Bureau artikel banner
  1. Wortels

Wortels zijn goed voor je ogen. En dat blijkt ook écht zo te zijn! Dat komt door de betacaroteen die erin zit. Verder zit in wortels foliumzuur en veel vitamine E.

  1. Pompoen

Een van mijn favorieten is de pompoen. Ze zijn nu volop te krijgen en eigenlijk heerlijk in allerlei gerechten. De pompoen zit vol met vitamine B1 en vitamine E. Wederom goed voor meer energie.

  1. Rode kool

Rode kool is heel erg gezond. Vol met vitamine B6 en vitamine C. En heerlijk gekookt met een appeltje.

  1. Venkel

Venkel is niet ieders favoriet. Dat komt misschien door de smaak van anijs die de groente heeft. Maar het kan wel helpen bij je spijsvertering omdat er vitamine B6 in zit.

  1. Rode biet

Gekookte rode bieten kunnen heerlijk zijn, alhoewel de kleur die het achterlaat vaak moeilijk ergens uit te halen is. Maar rode biet zit vol met vitamine B2, wat goed is voor je zenuwstelsel én je energiehuishouding. Bovendien ziet er ook zink in wat goed is voor meerdere zaken, waaronder je vruchtbaarheid.

  1. Paddenstoelen

Paddenstoelen mogen echt niet missen op het herfstmenu. Ze zitten vol met vitamine B1 en kalium, wat ook weer goed is voor je bloeddruk.

Eet gevarieerd

Dit is natuurlijk maar een greep uit wat er dit herfstseizoen te krijgen is. Opvallend is wel dat er veel B vitamines in herfstgroenten zitten. Maar dat is heel logisch vanwege de weersomstandigheden en veranderingen. Probeer deze herfst vooral weer gevarieerd te eten. We moeten van alles voldoende binnenkrijgen en dat lukt je natuurlijk niet met maar een paar ingrediënten. Daar heb je echt meerderen voor nodig. Geniet!

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.