menu

Brood, daar zit wat in!

Moet je nu wel of geen brood eten? Tegenwoordig heb je ontbijtgranen, havermout, muesli, noem het maar op. Ons ontbijt en onze lunch ziet er heel anders uit dat dan tientallen jaren geleden. Maar toch kan een ouderwets sneetje brood gewoon hartstikke gezond zijn. Het is rijk aan vezels (als je althans volkorenbrood eet), maar ook aan vitamine B en mineralen zoals ijzer en jodium.

Jodium is gezond

Dat laatste mineraal is een belangrijke. Jodium is gezond voor ons. Het is nodig voor het aanmaken van schildklierhormonen die onmisbaar zijn voor onze groei en stofwisseling. Verder is jodium goed voor ons zenuwstelsel en maakt het ons fit. Zwangere vrouwen hebben extra baat bij jodium omdat een tekort eraan problemen kan veroorzaken bij de ontwikkeling van de hersenen van een ongeboren kind.

In brood zit extra jodium

De Gezondheidsraad adviseert bakkers zogenaamd ‘bakkerszout’ te laten gebruiken. Dit bakkerszout bevat extra jodium. Dit is dus ook de reden waarom onze overheid bakkers stimuleert toe te voegen aan het brood. Verder mag het in koekjes, cake en gebak gebruikt worden. Het gebruik is overigens niet verplicht. Zo wordt in biologisch brood ongejodeerd zout gebruikt en geen bakkerszout. En bak je zelf brood, zoals veel mensen tegenwoordig doen, dan is de kans groot dat je ook geen bakkerszout gebruikt.

Vitamine Informatie Bureau artikel banner

Waar zit het in?

Van nature komt jodium voor in zeewater, aarde en drinkwater. Op deze manier komt het in onze voeding terecht. En dat is niet alleen zeevis, maar ook groente. Zelfs melk- en zuivelproducten kunnen helpen bij de jodiuminname. In onze Warenwet is bepaald dat brood, broodvervangers, vleesproducten, keukenzout én keukenzoutvervangers, verrijkt mogen worden met jodium. Het moet alleen wel op het etiket staan, dus let daarop.

Hoeveel hebben we nodig?

Wij hebben per dag zo’n 150 microgram jodium nodig. Dit zijn ongeveer 6 sneetjes volkorenbrood waar bakkerszout in zit. Je hoeft natuurlijk niet nu direct je helemaal vol te stoppen met brood. Stel dat je 4 sneetjes eet, 2 glazen melk drinkt en ’s avonds misschien een biefstuk eet, dan kom je al een heel eind. En lukt het je niet om die dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen, dan kun je altijd overwegen om een supplement te nemen.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.