menu

Alles wat je moet weten over vitamine C

Misschien wel de populairste vitamine van allemaal: vitamine C. Zodra we een griep of verkoudheid voelen opkomen grijpen we automatisch naar extra hiervan om onze weerstand te verhogen. Maar deze vitamine kan nog veel meer dan dat. Het is misschien wel de meest veelzijdige vitamine van alle vitamines!

1. Meer energie

Als je minder moe wil zijn dan kan vitamine C daar voor zorgen. Uit onderzoek in 2012 is gebleken dat mensen met overgewicht, die zowel een dieet volgde als meer gingen sporten, baat hadden bij extra van deze vitamine. Zij voelden zich minder vermoeid en uitgeput. Ook zorgt vitamine C ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen. Hemoglobine is de kleurstof die ons bloed rood maakt. In hemoglobine zit ijzer. En het is deze hemoglobine die zorgt voor de transport van zuurstof door ons lichaam.

2. Stevigheid

Als je een stevige huid, maar ook stevige bloedvaten, botten, kraakbeen, tandvlees én tanden wil, dan is vitamine C heel belangrijk. Het helpt namelijk bij de aanmaak van collageen, de stof die hiervoor kan zorgen.

3. Het zenuwstelsel

Vitamine C is onmisbaar voor bepaalde onderdelen van ons zenuwstelsel. Zo speelt de vitamine een belangrijke rol bij de aanmaak van neurotransmitters en neurotransmitterreceptoren. Dit zijn stoffen die ervoor zorgen dat een zenuwprikkel doorgegeven wordt.

4. Psychologische functies

Het goed functioneren van onze psychologische functies wordt ook ondersteund door vitamine C. Een tekort zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn van depressie en een slecht humeur. Althans, dit suggereert Japans onderzoek uit 2009. Het is absoluut noodzakelijk hier meer onderzoek naar te doen, voordat we ook echt kunnen vaststellen dat dit zo is.

Vitamine Informatie Bureau artikelbanner

Waar zit vitamine C in?

Belangrijke bronnen van vitamine C zijn groente, fruit en aardappelen. Maar in Nederland is de belangrijkste bron voor alsnog frisdrank en sap met toegevoegde vitamine C. En dat is opvallend want wij denken natuurlijk direct aan groente en fruit. Toch is het ook weer niet zo opvallend omdat wij in ons land blijkbaar veel te weinig groente en fruit eten!

Griep en verkoudheid

Wat is de rol van vitamine C bij griep en verkoudheid? Volgens de EFSA, de Europese voedsel- en Warenautoriteit, zijn er verschillende wetenschappelijk bewezen functies. Om te beginnen zorgt deze vitamine voor een goed werkend immuunsysteem door de aanmaak van witte bloedcellen. Topsporters of andere mensen die vatbaarder zijn voor verkoudheid, hebben aantoonbaar voordeel van het innemen van extra vitamine C. Het kan het risico op een verkoudheid zelfs met 50% verlagen. Overigens kan extra vitamine er wel degelijk voor zorgen dat je verkoudheid korter duurt en dat de bijkomende klachten minder heftig zijn.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.