menu

7 feiten en fabels over vitamines

Voeding is tegenwoordig, gelukkig, een populair onderwerp. Mensen zijn bewuster bezig met hun voeding, wat resulteert in tal van nieuwe trends. Of het nu superfoods zijn, of het fermenteren van voedsel, er is een hele lijst waar je inmiddels uit kunt putten. Maar hoe zit het met de vitamines bij deze trends? Speciaal voor de bezoekers van NED7 heb ik, in mijn eerste blog, 7 feiten en fabels over vitamines op een rijtje gezet.

1. Meer vitamines in superfoods

Overal zijn superfoods te vinden tegenwoordig. En over superfoods wordt gezegd dat ze ook SUPER gezond zijn omdat er meer voedingsstoffen in zouden zitten dan gewone voeding. Dat er veel voedingsstoffen in veel superfoods zitten dat is zeker. Zo zit er in 100 gram chiazaad grote hoeveelheden vitamine B3; ongeveer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Maar lijnzaad, wat redelijk vergelijkbaar is met chiazaad, bevat bijvoorbeeld weer veel meer vitamine B1. In 30 ml tarwegras zit niet net zoveel vitamine C als in 200 gram broccoli. En de hoeveelheid vitamine C van acaibessen is helemaal niet hoger dan de bekende en goedkopere blauwe bes.

Feit of fabel?

Het is dus absoluut een fabel dat superfoods meer vitamines en voedingsstoffen zouden bevatten dan de “gewone” alternatieven, die vaak een stuk goedkoper zijn.

2. Zuurkool bevat meer vitamine C

Fermenteren is heel populair tegenwoordig. Bij het fermenteren van voeding zorgen bacteriën, schimmels of gisten ervoor dat bepaalde stoffen in een voedingsmiddel worden omgezet. Hierdoor verandert de smaak, de geur en vaak ook het uiterlijk. Zuurkool is voor ons één van de bekendste voorbeelden van een gefermenteerd product, in dit geval witte kool. Maar bevat zuurkool nu echt meer vitamine C dan de gewone witte kool?

Feit of fabel?

Het is een fabel dat zuurkool meer vitaminen zou bevatten dan witte kool. Zuurkool bevat net zoveel vitaminen, wat je dus niet moet weerhouden om gewoon af en toe heerlijk zuurkool te eten!

3. Veel mensen hebben een vitamine D tekort

Vitamine D is een van de weinige vitaminen die in heel kleine hoeveelheden voorkomt in onze voeding. Ons lichaam maakt uit zichzelf vitamine D aan, maar heeft hier hulp van de zon voor nodig. En daar zit vaak het probleem.

Feit of fabel?

Het is dus absoluut een feit dat heel veel mensen wat extra vitamine D kunnen gebruiken. Velen van ons komen niet voldoende buiten in de zon (als er überhaupt zon is in ons landje!) en bedekken in veel gevallen ook nog hun huid. Verder hebben mensen met een donkere of getinte huid extra vitamine D nodig, net als vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar. Ook zwangere vrouwen en kinderen tot 4 jaar kunnen extra vitamine D gebruiken.

4. Sommige vitamines zijn geen vitamines

Vitamines zijn ontdekt rond 1906. De naam vitamine werd bedacht nadat werd ontdekt dat voeding bepaalde stoffen kan bevatten die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Het is een combinatie van het Latijnse vita, ofwel leven en amine, wat een stikstof-bevattende verbinding is. Pas later ontdekte men dat niet alle vitamines stikstof bevatten, maar ja, toen was het woord vitamine al algemeen geaccepteerd.

Feit of fabel?

Het is dus een feit dat niet alle vitamines ook daadwerkelijk vitamines zijn volgens de betekenis van het woord in Latijn. Wel nog net zo gezond als voorheen overigens.

5. Zit in een appel echt veel vitamines?

Algemeen bekend is dat er in fruit veel vitamines zitten. Maar bevat een appel echt zoveel vitamines als altijd wordt aangenomen door iedereen? Het Engelse gezegde zegt toch ook: “an apple a day, keeps the doctor away!”

Feit of fabel?

Het antwoord zal velen misschien verbazen. Helaas, hoe lekker en gezond een appel ook is (en blijf ze dus vooral ook eten!), er is fruit waar veel meer vitamines in zitten. Neem bijvoorbeeld een kiwi. Hier zit tot wel 10x meer vitamine C in dan in een appel. En in aardbeien zit zelfs 20x meer vitamine B11 (foliumzuur).

6. Natuurlijke vitamines beter dan synthetische

Zoveel mogelijk natuurlijke vitaminen binnen krijgen via gezonde en verse voeding is absoluut belangrijk. Maar wat is er waar van alle verhalen dat synthetische vitaminen niet goed voor je zouden zijn? Uit onderzoek is gebleken dat synthetische vitamine D, B5, B6, B11 en B12 beter door het lichaam worden opgenomen dan de natuurlijke varianten. Alleen vitamine E wordt beter opgenomen in natuurlijke vorm.

Feit of fabel?

Het is dus een fabel dat natuurlijke vitaminen beter zouden zijn dan synthetische. En voor ouderen is het vaak belangrijk van sommige vitaminen net wat meer binnen te krijgen, zoals vitamine D.

7. Haaruitval door tekort

Een gezonde hoofdhuid en gezonde haren zijn belangrijk en vaak een goede indicator of je voldoende gezonde voedingstoffen binnenkrijgt. Een tekort aan vitamines en mineralen kan dus leiden tot haaruitval, alhoewel niet alle haaruitval komt door voeding. Ook genen kunnen hier mee te maken hebben. Voor gezonde hoofdhuid en haren is vitamine B8 (Biotine), vitamine B5 (Pantotheenzuur) en ijzer essentieel.

Feit of fabel?

Het is dus zeker geen fabel maar een feit dat haaruitval te maken kan hebben met een tekort aan vitamines en mineralen.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.