menu

5 gewoontes voor een gezond leven

Iedereen wil, als het even kan, gezonder leven. Maar wat houdt je eigenlijk tegen? Onze food en health blogger Wendy Walrabenstein heeft 5 eenvoudige gewoontes voor een gezond leven, die iedereen – en wij bedoelen echt iedereen – direct kan toepassen in hun eigen dagelijkse routine.

1. Realistisch zijn

We hebben allemaal de neiging onhaalbare doelen te stellen. Alsof we in één klap opeens superman of supervrouw kunnen zijn en kunnen vliegen! Kijkend naar ons eigen verleden weten we dat dat niet het geval is, anders had je het namelijk al gedaan. Dat is dus ook de reden waarom onze voornemens vaak al op dag 1 stranden.

Het stellen van onhaalbare doelen zorgt er voor dat een gewoonte, van hardlopen tot beter eten, altijd maar voor een korte periode is vol te houden. Een paar weken houden we het misschien vol en dan knapt er iets. Een leven lang geen suiker meer eten? Of iedere dag je helemaal in het zweet trainen? Tuurlijk niet, dat kunnen misschien een paar ‘professionals’, maar wij normale mensen moeten af en toe ook gewoon lekker, zonder enig schuldgevoel, kunnen zondigen. Anders raak je alleen maar meer teleurgesteld in jezelf en is een gewoonte niet lang vol te houden.

Wees dus eerlijk naar jezelf en vooral realistisch. Geloof me, dat is heel bevrijdend! Kijk naar wat je op de lange termijn vol kunt houden.

Wendy Walrabenstein artikelbanner

2. Meer groente eten

Ik heb het al vaker gezegd, maar meer groente eten is altijd goed. Hoeveel groente eet je nu? En hoeveel meer zou je kunnen eten? Je kunt vaak heel makkelijk meer groente tot je nemen. Neem bijvoorbeeld eens een lekkere groene smoothie in de ochtend als je gaat ontbijten. Neem tijdens de lunch een salade in plaats van boterhammen met beleg. Maak die salade dan wel zelf, want een kant-en-klare salade uit het koelvak van je supermarkt zit bomvol suiker en toevoegingen! En het klinkt misschien als een té simpele oplossing, maar schep gewoon standaard ook eens een extra opscheplepel groente op bij het avondeten. Iedere dag een extra lepel is op de lange termijn heel veel extra groente!

3. Een vaste ochtend routine

We herkennen het waarschijnlijk allemaal, maar de ochtend is voor een gemiddeld huishouden een ware veldslag. Snel, snel, snel je bed uit. Ook snel een kop koffie drinken. De helft van je spullen vergeten en nog net op tijd of te laat op je werk komen. De ochtend is zo’n belangrijk moment en vaak bepalend voor de rest van de dag. Neem dus gewoon wat meer tijd. Ontbijt rustig, bereid je lunch voor, overdenk wat je die dag allemaal moet doen. Je zult zien dit maakt een enorm verschil!

4. Beweging is belangrijk

Ik ga vanaf nu iedere dag sporten. En ik ga het volhouden! Hoor je jezelf praten? Ik heb het mezelf ook heel vaak voorgehouden en uiteindelijk komt er niets van terecht. Natuurlijk is het goed als je een paar keer per week of regelmatig sport. Maar nog beter is het, voor velen van ons, om beweging gewoon onderdeel uit te laten maken van onze dagelijkse routine. En dan heb ik het niet over joggen, sporten of enorm uitputtende gewoontes. Nee, gewoon bewegen. Laat de auto staan en pak de fiets, neem de trap in plaats van de lift. Maak zelf schoon in huis, want schoonmaken is heel inspannend werk. Er zijn tal van mogelijkheden om iedere dag gewoon meer te bewegen. En laten we eerlijk zijn: we weten allemaal wel hoe.

5. Ontspannen voor een gezond leven

Bewegen is belangrijk, maar ontspannen ook. En ontspannen kan op verschillende manieren. Gezelligheid is bijvoorbeeld een vorm van ontspanning. Gewoon lekker lachen met elkaar. Hartstikke gezond! Mediteren is ontspanning. En nu niet direct denken: mediteren is heel moeilijk. Zelfs 5 minuten ‘mediteren’ kan al een enorm verschil maken. Echt!

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.