menu

10 tips voor een gezonde leefstijl

Wist je dat één op de drie mensen tegenwoordig overlijdt aan de gevolgen van kanker? Dit risico kan met de helft worden teruggebracht door een gezonde leefstijl. Dit betekent overigens niet dat iemand met kanker dit automatisch had kunnen voorkomen door gezonder te leven. Maar, heeft het dan wel zin om gezond te leven? Voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein heeft 10 adviezen om de kans op kanker te minimaliseren.

Kan ik kanker voorkomen?

Is kanker te voorkomen door een gezonde leefstijl? Of is het domweg pech als je het krijgt en heb je er totaal geen invloed op? Er wordt eindeloos veel over dit onderwerp geschreven. Daarom besloten enkele vooraanstaande wetenschappers deze vraag te beantwoorden door te kijken naar de gegevens van maar liefst 135.000 mannen én vrouwen. In het tijdschrift JAMA Oncology schreven zij over hun bevindingen:

  • Vrouwen met een gezonde leefstijl hebben een 25% lager risico op kanker en een 48% lager risico op het overlijden als gevolg van kanker
  • Mannen met een gezonde leefstijl hebben een 33% lager risico op kanker en een 44% lager risico op het overlijden als gevolg van kanker
Wendy Walrabenstein artikelbanner

10 tips voor een gezonde leefstijl

Vraag is natuurlijk, wat is een gezonde leefstijl precies? Het World Cancer Research Fund legde deze vraag voor aan een groep specialisten. Zij kwamen met 10 aanbevelingen die absoluut de moeite waard zijn om te lezen.

1. Vetpercentage

Een gezond gewicht is heel belangrijk voor je gezondheid. Een normale BMI (Body Mass Index) ligt tussen de 19 en 25. Dus zorg ervoor dat jouw BMI rond de 21 tot 23 ligt. Nu zegt een gezonde BMI niet alles. Daarom is het tegelijkertijd heel belangrijk om je buikomvang in de gaten te houden. Voor mannen is een buikomvang van 102 cm een teken dat je in de gevarenzone zit. Voor vrouwen ligt deze omvang rond de 88 cm.

2. Beweging

Volgens recent onderzoek onder een grote groep mannen bleek dat gemiddeld zo’n 10 uur wandelen per week het risico op kanker in het spijsverteringskanaal laat afnemen met ruim 32%! Zitten is dus echt heel slecht voor je. Heb je een zittend beroep én zit je ’s avonds alleen maar voor de TV op de bank, dan doe je jezelf en vooral je lijf geen plezier. Tegelijkertijd is het niet nodig om je helemaal in het zweet te werken. Gewoon een uurtje wandelen, wat fietsen, tuinieren, het huis schoonmaken en yoga. Het zijn allemaal manieren om jezelf in conditie te houden.

3. Voedingsmiddelen en dranken

Beperk de inname van dranken en voedingsmiddelen met een hoge energiedichtheid. Mijn eigen vuistregel is altijd: eet zo min mogelijk of helemaal geen geraffineerde producten. Op het etiket kun je lezen hoeveel kilocalorieën er per 100 gram in een product zitten. Is deze hoeveelheid meer dan 225 kcal, denk dan even goed na voordat je het in je mond stopt. En laat vooral frisdranken inclusief vruchtensappen staan!

4. Planten eten

600 gram groente en fruit eten. Dit is wat het World Cancer Research Fund adviseert. Groente en fruit bevatten hoge hoeveelheden voedingsstoffen, vezels (belangrijk tegen darmkanker), lage energiedichtheid én het beschermt ons tegen overgewicht.

5. Minder dierlijke voeding

Het WCRF adviseert ook minder dierlijke voeding te eten. Zo’n 300 gram rood vlees per week (dit is overigens niet alleen biefstuk, maar ook varkensvlees, geitenvlees, schapenvlees inclusief het lam én runderen). Bewerkt vlees zoals vleeswaren is ook slecht voor ons. Dit komt vooral door de toegevoegde hoeveelheden zout, nitraat, nitriet, suiker en chemische conserveringsmiddelen. Mijn advies: stop helemaal met vlees. Maar voor die mensen die dat te ver vinden gaan zou ik zeggen: stop in ieder geval met rood vlees en vleeswaren.

6. Drink alcohol met mate

Eigenlijk is ieder glas alcohol een gevaar. Alcohol verhoogt het risico op kanker in het hoofd en hals gebied, de slokdarm, de lever, de darmen, de borst en de nieren. En dit geldt ook voor wijn! (Oeps, ja echt waar)

7. Conservering, bewerking en bereiding

Wat betreft conservering, bewerking en bereiding focust het WCRF zich op twee onderdelen:

  • Zout, en
  • Aflatoxine

Over het algemeen eten wij teveel zout. 75% van de hoeveelheid zout die wij binnen krijgen consumeren wij doormiddel van bewerkte producten. Minder zout op je eten strooien heeft dus niet zoveel zin als je veel bewerkte producten eet. Minder dus vooral met het kopen van pakjes en zakjes én brood, want ook daar zit veel zout in. Zout veroorzaakt maagkanker, dus zoveel mogelijk puur onbewerkt eten maakt een enorm verschil.

Aflatoxine dan. Dit is een giftige schimmel die veel voorkomt op granen en pinda’s. Dit is met name een zorgpunt in ontwikkelingslanden waar de vochtigheid hoog is wat de schimmelvorming stimuleert. Gelukkig wordt onze voeding in Europa goed gecontroleerd op aflatoxine. Dit wordt gedaan door de Voedsel- en Warenautoriteit. En, dit is maar goed ook, want aflatoxine veroorzaakt leverkanker.

8. Voedingssupplementen

Er zijn tal van goede redenen om voedingssupplementen te slikken. Vitamine D bijvoorbeeld, wat erg belangrijk is voor ons Nederlanders, omdat wij te weinig zon krijgen. Maar supplementen kunnen ook tegen je werken. Zo is gebleken dat het slikken van betacaroteen voor sommige mensen het risico op longkanker verhoogde. Het eten van veel groente daarentegen verlaagt het risico op kanker. Mijn advies is: slik nooit zomaar een supplement en als helemaal niet in grote hoeveelheden.

9. Borstvoeding

Vrouwen die borstvoeding geven hebben over het algemeen een veel lager risico op het krijgen van borstkanker. En kinderen die borstvoeding krijgen hebben een veel lager risico op overgewicht en obesitas.

10. Overlevenden van kanker

Alle adviezen van het WCRF gelden voor gezonde mensen, maar ook voor mensen die genezen zijn van kanker. Juist zij hebben baat bij een gezonde leefstijl.

Koop Wendy’s boek

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.