Eten & Drinken

Voeding voor het brein

Het brein heeft ook voeding nodig. Toch denken we hier vaak niet aan bij wat we eten en drinken. De hoogste tijd dus om dat te veranderen.

Voeding voor het brein

Het brein heeft continue energie nodig, maar bij eten denken we meestal niet aan onze hersenen. Vanaf nu wordt dat anders. Het blog Voeding in de Zorg heeft daarom wat tips waar je het beste op kunt letten als het om voeding voor het brein gaat. 

Onze hersenen hebben veel energie en voedingsstoffen nodig om hun werk goed te kunnen doen. Vet, koolhydraten (glucose), vitamines en mineralen…onze hersenen zijn er dol op! Welke voedingsstoffen het precies zijn en hoe bewoners ze voldoende binnenkrijgen leggen we graag aan je uit.

Vetten

Ze zijn onderdeel van de wand van hersencellen en zorgen ervoor dat de hersencellen boodschappen aan elkaar door kunnen geven. Tip: Zet tenminste één keer per week vette vis zoals zalm, makreel of haring op het menu van je bewoners. En niet alleen bij het warm eten is vis lekker, het is ook een ook lekker bij de boterham!

Koolhydraten

Koolhydraten spelen ook een rol als het gaat om instandhouding van een  normale hersenenfunctie. Ons lichaam zet koolhydraten om in glucose en dat is de belangrijkste brandstof voor onze hersenen. Tip: Goede bronnen zijn vooral volkoren graanproducten zoals volkorenbrood en volkorenpasta, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Kies vooral voor volkoren varianten, die zijn gezonder en beter voor de stoelgang.

Vitamines

Vitamine B12 en vitamine C dragen ook bij aan de instandhouding van normale hersenfunctie. Ze zijn onderdeel van het vetlaagje dat om zenuwcellen zit en zorgen mede voor de aanmaak van stoffen die informatie overdragen van de ene hersencel naar de andere. Vitamine B12 bijvoorbeeld zit van nature in vlees, zuivel  en graanproducten. Vitamine C in fruit en groenten, zoals kiwi, sinaasappel en paprika. Tip: maak voor je bewoners eens een ‘shake’ met yoghurt, groenten en fruit! Een verrassend en lekker tussendoortje.

Mineralen

Je hebt maar heel weinig mineralen op een dag nodig, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Want jodium draagt bijvoorbeeld bij aan de hersenfunctie.  Best belangrijk toch? Vlees, vis en bevatten van nature zink. Jodium en magnesium zitten vooral in groenten en volkoren producten. Tip: Medicijnen zoals bloeddrukverlagers of ‘plaspillen’ kunnen effect hebben op de opname van mineralen. Let er altijd op dat de bewoners gevarieerd en voldoende eten om genoeg mineralen binnen te krijgen.

Vetten, en dan gaat het specifiek om vetzuur DHA draagt bij aan de instandhouding van de normale hersenfunctie.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezonde voeding? Neem dan eens een kijkje op het blog van Voeding in de Zorg.

Ook interessant

Scroll to top blauw