Volg ons online

Eten & Drinken

Vitamines voor onze hersenen

Deze vitamines zijn goed voor onze hersenen. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier legt uit welke je het beste kunt nemen.

Gedeeld

op

Vitamines voor onze hersenen

Vitamine, je verwacht het in eerste instantie misschien niet, maar spelen weldegelijk een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen. Ze zijn goed voor het geheugen, onze concentratie, dragen bij aan leerprestaties en ze spelen een rol bij onze gemoedstoestand. Interessante eigenschappen om eens wat dieper op in te gaan. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, legt het uit.

B-vitamines

B-vitamines spelen een belangrijke rol bij onze energiestofwisseling. En dat is weer belangrijk voor onze hersenen. De hersenen verbruiken namelijk 20 procent van onze energie en hebben voldoende brandstoffen en bouwstoffen nodig om goed te kunnen weken. Daarnaast dragen B-vitamines bij aan de vorming van Myeline, een vetachtige stof die onze zenuwcellen beschermt en ervoor zorgt dat ze signalen door kunnen geven aan onze hersenen.

Alzheimer

Homocysteïne is een bouwsteen van eiwit. Een tekort aan vitamine B6, B12 of foliumzuur kunnen het gehalte aan homocysteïne in het bloed verhogen. Een verhoogd homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.  Of het slikken van extra vitamine B-supplementen effect heeft op een verbetering van het geheugen is niet duidelijk. B-vitamines spelen op verschillende manieren dus een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen.

Vitamine C

Ook vitamine C is betrokken bij het overbrengen van signalen in zenuwcellen en onze hersenen. Het werkt bovendien als een antioxidant in de hersenen. Antioxidanten maken schadelijke stoffen, de zogenaamde vrije radicalen, onschadelijk. Vitamine C is ook nodig voor de aanmaak bindweefsel. Mede hierdoor helpt vitamine C bloedvaten gezond en elastisch te houden. Bij mensen met de ziekte van Alzheimer of dementie worden vaker vaataandoening gezien. Er is echter meer wetenschappelijk onderzoek nodig om na te gaan wat de rol is van vitamine C bij bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer.

Vitaminetest banner

Mineralen

Magnesium, ijzer, jodium en zink dragen ook hun steentje bij aan een goede mentale gezondheid. Zink, ijzer en jodium zijn betrokken in de vroege ontwikkeling betrokken bij de vorming van zenuwcellen en de vorming van myeline en magnesium speelt een rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwen. Magnesium wordt vanwege zijn werking ook in verband gebracht met de behandeling van depressies.

Gezondheidsclaims en vitamines

Een gezondheidsclaim is een bewering die zegt dat een voedingsmiddel of -stof gunstig is voor de gezondheid. Fabrikanten mogen dit soort claims niet zomaar gebruiken op verpakkingen. De Europese voedsel- en warenautoriteit beoordeelt op basis van wetenschappelijk bewijs of een bepaalde claim wel of niet mag. Ook voor vitamines en mineralen gelden deze regels. Voorbeelden van claims met betrekking tot ons brein zijn:

  • Draagt bij aan normale concentratie (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Goed voor het geheugen (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Gunstig voor de geestelijke balans (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium)
  • Goed voor leerprestaties (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, ijzer)
  • Ondersteunt in stressvolle situaties (B5, zink)

Gezonde voeding om te onthouden

Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt voor je gezondheid. Oók die vitamines en mineralen die bijdragen aan een goede mentale gezondheid. Zorg daarom dagelijks voor voldoende groente, fruit, (volkoren) graanproducten, zuivel, en vlees (vervangers) of vis. Red je dat niet dan kan een multivitamine met een normale dosering (100-300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)) een zinvolle aanvulling zijn.

Bronnen

  • Hersenstichting: hersenstichting.nl
  • Stichting KOAG en Stichting KAG: koagkag.nl
  • Dong-Mei et al. (2017). Efficacy of vitamin B supplementation on cognition in elderly patients with cognitive-related diseases: a systematic review and meta-analysis. Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology 30 (I): 50-59
  • Harrison et al (2014). Ascorbic Acid and the Brain: Rationale for the Use against Cognitive Decline. Nutrients 6: 1752-1781
  • Lang et al. (2015). Nutritional Aspects of Depression. Cell Physiol Biochem 37: 1029-1043

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en geeft advies over gezond eten en koken.

Advertentie

Eten & Drinken

Een kroket met extra vitamines

Een kroket met extra vitamines, zou het echt kunnen? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier neemt misleidende voedingstermen onder de loep. Is het echt zo erg als we denken?

Gedeeld

op

Extra vitamines kroket

Kerst is voorbij en we richten onze blik op het nieuwe jaar. En met tal van goede voornemens op zak gaan we het komend jaar natuurlijk veel beter doen. We gaan afvallen, extra vitamines nemen tegen de weerstand én we gaan alleen maar gezonde dingen in huis halen als we boodschappen doen. Maar wat als onze boodschappen vol zitten met verborgen suikers en misleidende termen zoals extra vezels? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier geeft haar mening over dit fenomeen.

Word ik misleid?

Ik ben in de supermarkt, heb weinig tijd en een jengelend kind aan mijn hand. Opeens bedenk ik me dat de ontbijtgranen op zijn. ‘Nu met extra vitamine D’, staat er op het pak. Ik werp een kritische blik op het etiket. Naast vitamine D is een heel scala aan vitamines in dit product gestopt, maar het bevat ook veel suiker en vet en weinig vezels. Ben ik misleid?

Op de goede weg

Foodwatch vindt van wel en voert actie: aan ongezonde producten worden vaak vitamines toegevoegd om een vitamineclaim op de verpakking te kunnen zetten. Nou vind ik dat de voedingsmiddelenindustrie op de goede weg is en steeds vaker gezondere producten op de markt brengt. Maar in dit geval ben ik het helemaal eens met Foodwatch. Vitamines zijn onmisbaar voor allerlei processen in het lichaam. Daar mag in reclame geen misbruik van worden gemaakt.

Kroket met extra vitamines

Want het is nu al ontzettend moeilijk om de juiste keuze te maken als het om gezonde voeding gaat. Laten we dan niet nóg moeilijker maken door ongezonde producten te ‘vermommen’. Als je een kroket insmeert met vitamines blijft het een kroket. Bovendien hebben de echt gezonde pure basisvoedingsmiddelen, vol vitamines, vaak geen etiket en kunnen ze dus ook niet pronken met een vitamineclaim.

Sterke botten

Even terug naar de vitamine D, die zorgt voor sterke botten en spieren. Ga je voldoende naar buiten, dan maak je al tweederde van de hoeveelheid vitamine D die je op een dag nodig hebt aan. Eet je goed, met in ieder geval één keer per week vette vis op het menu, dan ben je al een heel eind. Toch hebben veel mensen daarnaast nog extra vitamine D nodig. Dat kan met allerlei verrijkte producten. Maar ik ben veel meer voor gewoon gezond en puur eten, en een supplement als je iets tekortkomt. Je weet dan tenminste precies hoeveel je binnenkrijgt.

Meer weten?

Meer weten over gezonde voeding en de keuzes die je moet maken om bijvoorbeeld af te vallen? Bezoek dan eens het Vitamine Informatie Bureau en doe de 50-plus Vitaminetest.

Lees verder

Eten & Drinken

Blij worden, 12 makkelijke tips voor extra aandacht

Dit kun je doen om bewoners in een verpleeghuis deze maand extra aandacht te geven, want blij worden is het mooiste dat er is.

Gedeeld

op

Blij worden 12 tips

Blij worden van kleine dingen. Veel bewoners in verpleeghuizen kunnen deze decembermaand best wel wat extra aandacht gebruiken. De website Voeding in de Zorg heeft daar 12 handige tips voor die direct zijn toe te passen. En die ook direct zichtbaar resultaat opleveren!

Natuurlijk probeer je het de bewoners iedere dag naar de zin te maken. Maar hoe kun je iets extra’s doen zodat ouderen in een verpleeghuis blij worden en die lach op hun gezicht krijgen? Met deze 12 tips wordt het een fluitje van een cent. En daar is maar weinig voor nodig.

1. Geef een complimentje!

Het is leuk om complimentjes te krijgen, maar een complimentje geven is ook heel leuk. Waar het precies over gaat maakt eigenlijk niet uit. Iedereen wordt toch blij van een compliment? “Wat heeft u een mooie trui aan vandaag”, “Bent u naar de kapper geweest? Wat zit uw haar mooi”, “Die kleur staat u heel goed” en ga zo maar door. Een compliment is zo gemaakt. En de reactie is goud waard. Gegarandeerd.

2. Een bloemetje

Een mooi boeket bloemen op tafel is een eenvoudige manier om mensen direct op te fleuren. Dat effect krijg je zelfs al bij nep bloemen. Maar de ‘real deal’ is altijd beter. Blij worden mensen al van de geur van echte bloemen. Ongemerkt is dit van invloed op mensen. Dat blijkt vaak ook uit het zien van natuur. Zelfs als het om een afbeelding van natuur gaat.

3. Spelletjes spelen

De decembermaand is dé maand van de spelletjes. Weet je nog toen je als klein kind eindeloos spelletjes kon spelen terwijl het buiten verschrikkelijk weer was? Organiseer daarom een spelletjesmiddag. En ja, als je weinig tijd hebt om zelf mee te spelen kijk dan eens of je kleinkinderen kunt laten langskomen. Of misschien kun je afspraken maken met de naschoolse opvang in de buurt. Jong en oud werkt altijd heel goed. Daar worden veel ouderen ook actiever van.

4. Taart bakken

Blij worden van een vers gemaakte taart, het is een “zonde” die deze maand geen zonde is. Het mag. Een taart, een cake, appelflappen en straks natuurlijk oliebollen. Van de bakgeur alleen al wordt iedereen blij. En voor die mensen die willen meehelpen, het kan.

5. Verhalen vertellen

Herinneringen ophalen is iets waar ouderen op positieve manier gestimuleerd door worden. Vraag familie daarom eens een fotoboek mee te brengen. We durven te wedden dat veel mensen blij worden van het zien van foto’s van vroeger. En met een beetje gelukt komen hierdoor de mooiste verhalen naar boven.

6. Een frisse neus halen

Tja, de komende dagen is het misschien té koud en té guur, maar een frisse neus halen is heerlijk. De buitenlucht stimuleert iedereen, zelfs als iemand niet een natuurmens is. Al is het maar heel kort.

7. Goede boeken

Voorlezen is rustgevend. Een goed boek is zo gehaald in de bibliotheek. Maar er zijn tegenwoordig ook tal van goede luisterboeken. Veel verpleeghuizen maken tegenwoordig ook afspraken met een lokale school waarbij kinderen komen voorlezen.

8. Lekker eten

Lekker eten mag deze maand niet ontbreken. Blij worden mensen altijd van lekker eten. Vooral als het recepten zijn van vroeger. Hete bliksem is natuurlijk een bekende. En stoofpeertjes mag ook niet ontbreken. Maar ken je Arretjescake? Er zijn vast bewoners die dit wel nog kennen. Mooi onderwerp om meer van hun over te horen.

9. Dieren

Steeds vaker zijn er verpleeghuizen die de voordelen inzien van huisdieren. Blij worden mensen van een hond, een kat én zelfs een zogenaamde knuffelkip. Laat iemand langskomen met een huisdier. Mensen genieten zichtbaar van de aanwezigheid van een beest.

10. Kaartjes en andere post

Post is een absolute blijk van waardering. Een kaartje, een brief. Het laat zien dat er aan je wordt gedacht. Nodig daarom mensen uit om eens een kaartje te sturen. Het is een kleine moeite met enorme impact.

11. Spontane knuffel

Een simpele aanraking of knuffel doet wonderen. Mensen zie je direct blij worden als ze merken dat je aandacht voor ze hebt. Een knuffel zegt vaak meer dan 1.000 woorden. En het duurt misschien maar enkele seconden.

12. Lekker toetje

Een lekker toetje is niet te versmaden! Vla, slagroom, fruit. Het hoeft niet veel tijd te kosten om een dessert samen te stellen. Als je wat inspiratie zoekt dan hebben we hier enkele makkelijke recepten die je in een handomdraai kunt maken.

Blij worden van meer?

Wil je meer weten over gezonde voeding in de zorg? Bezoek dan eens de website of schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis updates.

Lees verder

Eten & Drinken

Je weerstand verbeteren doe je zo

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Suzan Tuinier heeft een handige Weerstandswaaier gemaakt waar alles in staat.

Gedeeld

op

Weerstand verbeteren

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Het is weer een stuk kouder geworden. En als het niet regent dan waait het wel heel hard. Tijd, dus om wat extra aandacht aan je weerstand te besteden. Anders lig je straks snotterend in bed en dat is wel het laatste dat we willen.

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau weet alles over vitamines en legt uit welke je precies nodig hebt om je weerstand te verbeteren. Lekker gezond en fit de winter in dus, dat doe je zo.

Extra steuntje in de rug

Tijdens de herfst wordt onze gezondheid weer flink op de proef gesteld. We moeten dus zorgen dat ziekteverwekkers vooral op afstand worden gehouden. Tijd om onze weerstand een extra steuntje in de rug te geven. Maar hoe doe je dat? Vitamines en mineralen doen iets voor je algehele weerstand. Welke heb je nodig? En wat doen ze precies voor je? Ik heb wat handige antwoorden op een rijtje gezet. Ze staan ook in de speciale Weerstandswaaier die ik heb gemaakt voor je. Deze is hier gratis te downloaden. Zo heb je altijd een makkelijk steuntje in de rug bij de hand.

Wat is weerstand?

Eerst maar eens een antwoord op de vraag: wat is weerstand eigenlijk? We bedoelen hier ons afweersysteem mee. Het beschermingsmechanisme van ons lichaam. Zodra een virus binnenkomt wil je dat witte bloedcellen direct aan de slag gaan om deze ongewenste indringer onschadelijk te maken. Daar heb je alleen wel een goede weerstand voor nodig. Deze verkleint de kans dat het virus ook echt ‘voet aan de grond’ krijgt.

Weerstand verbeteren

Hoe krijg je een goede weerstand? Het begint bij gezond en gevarieerd eten. Gevarieerde voeding geeft je de juiste vitamines en mineralen die je nodig hebt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Zorg dus voor voldoende groente en fruit. Maar vergeet niet ook voldoende vezels, vlees en zuivel te nemen. Te eenzijdig eten creëert tekorten. En dat kan je lichaam niet gebruiken.

Weerstandswaaier

Nu je weerstand verbeteren. Wat is er precies voor nodig? Wist je dat er 6 zogenaamde weerstandsvitamines en 4 weerstandsmineralen zijn? Allemaal leveren ze een bijdrage aan je weerstand. Dit doen ze op verschillende manieren, dus zorg dat ze allemaal voldoende voorkomen in je voeding. Speciaal voor jou heb ik de Weerstandswaaier gemaakt waar al deze vitamines en mineralen in staan. Download deze gratis hier, dan weet je precies wat je nodig hebt. Om met nog wat cijfers te gooien. Wist je dat er maar liefst 200 verschillende verkoudheidsvirussen bestaan? Ook hier lees je alles over in de waaier.

Multivitamine

Wanneer het nu niet lukt om dagelijks voldoende gezond te eten, is het gebruik van een multivitamine het overwegen waard. Kies je voor een dosering van rond de 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), dan is die aanvulling volstrekt veilig. Veel mensen doen dat dan ook. Uit onderzoek van het Vitamine Informatie Bureau uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 50% van de Nederlanders een multivitamine neemt om de weerstand te verhogen.

Meer weten?

Wil je meer weten over je weerstand verbeteren? Download dan hier de Weerstandswaaier of neem een kijkje op de website van het Vitamine Informatie Bureau van Suzan Tuinier.

Lees verder

Meest gelezen