menu

Vitamines voor onze hersenen

Vitamine, je verwacht het in eerste instantie misschien niet, maar spelen weldegelijk een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen. Ze zijn goed voor het geheugen, onze concentratie, dragen bij aan leerprestaties en ze spelen een rol bij onze gemoedstoestand. Interessante eigenschappen om eens wat dieper op in te gaan. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, legt het uit.

B-vitamines

B-vitamines spelen een belangrijke rol bij onze energiestofwisseling. En dat is weer belangrijk voor onze hersenen. De hersenen verbruiken namelijk 20 procent van onze energie en hebben voldoende brandstoffen en bouwstoffen nodig om goed te kunnen weken. Daarnaast dragen B-vitamines bij aan de vorming van Myeline, een vetachtige stof die onze zenuwcellen beschermt en ervoor zorgt dat ze signalen door kunnen geven aan onze hersenen.

Alzheimer

Homocysteïne is een bouwsteen van eiwit. Een tekort aan vitamine B6, B12 of foliumzuur kunnen het gehalte aan homocysteïne in het bloed verhogen. Een verhoogd homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.  Of het slikken van extra vitamine B-supplementen effect heeft op een verbetering van het geheugen is niet duidelijk. B-vitamines spelen op verschillende manieren dus een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen.

Vitamine C

Ook vitamine C is betrokken bij het overbrengen van signalen in zenuwcellen en onze hersenen. Het werkt bovendien als een antioxidant in de hersenen. Antioxidanten maken schadelijke stoffen, de zogenaamde vrije radicalen, onschadelijk. Vitamine C is ook nodig voor de aanmaak bindweefsel. Mede hierdoor helpt vitamine C bloedvaten gezond en elastisch te houden. Bij mensen met de ziekte van Alzheimer of dementie worden vaker vaataandoening gezien. Er is echter meer wetenschappelijk onderzoek nodig om na te gaan wat de rol is van vitamine C bij bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer.

Vitaminetest banner

Mineralen

Magnesium, ijzer, jodium en zink dragen ook hun steentje bij aan een goede mentale gezondheid. Zink, ijzer en jodium zijn betrokken in de vroege ontwikkeling betrokken bij de vorming van zenuwcellen en de vorming van myeline en magnesium speelt een rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwen. Magnesium wordt vanwege zijn werking ook in verband gebracht met de behandeling van depressies.

Gezondheidsclaims en vitamines

Een gezondheidsclaim is een bewering die zegt dat een voedingsmiddel of -stof gunstig is voor de gezondheid. Fabrikanten mogen dit soort claims niet zomaar gebruiken op verpakkingen. De Europese voedsel- en warenautoriteit beoordeelt op basis van wetenschappelijk bewijs of een bepaalde claim wel of niet mag. Ook voor vitamines en mineralen gelden deze regels. Voorbeelden van claims met betrekking tot ons brein zijn:

  • Draagt bij aan normale concentratie (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Goed voor het geheugen (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Gunstig voor de geestelijke balans (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium)
  • Goed voor leerprestaties (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, ijzer)
  • Ondersteunt in stressvolle situaties (B5, zink)

Gezonde voeding om te onthouden

Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt voor je gezondheid. Oók die vitamines en mineralen die bijdragen aan een goede mentale gezondheid. Zorg daarom dagelijks voor voldoende groente, fruit, (volkoren) graanproducten, zuivel, en vlees (vervangers) of vis. Red je dat niet dan kan een multivitamine met een normale dosering (100-300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)) een zinvolle aanvulling zijn.

Bronnen

  • Hersenstichting: hersenstichting.nl
  • Stichting KOAG en Stichting KAG: koagkag.nl
  • Dong-Mei et al. (2017). Efficacy of vitamin B supplementation on cognition in elderly patients with cognitive-related diseases: a systematic review and meta-analysis. Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology 30 (I): 50-59
  • Harrison et al (2014). Ascorbic Acid and the Brain: Rationale for the Use against Cognitive Decline. Nutrients 6: 1752-1781
  • Lang et al. (2015). Nutritional Aspects of Depression. Cell Physiol Biochem 37: 1029-1043

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten