Volg ons online

Eten & Drinken

Vitamines voor onze hersenen

Deze vitamines zijn goed voor onze hersenen. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier legt uit welke je het beste kunt nemen.

Gedeeld

op

Vitamines voor onze hersenen

Vitamine, je verwacht het in eerste instantie misschien niet, maar spelen weldegelijk een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen. Ze zijn goed voor het geheugen, onze concentratie, dragen bij aan leerprestaties en ze spelen een rol bij onze gemoedstoestand. Interessante eigenschappen om eens wat dieper op in te gaan. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, legt het uit.

B-vitamines

B-vitamines spelen een belangrijke rol bij onze energiestofwisseling. En dat is weer belangrijk voor onze hersenen. De hersenen verbruiken namelijk 20 procent van onze energie en hebben voldoende brandstoffen en bouwstoffen nodig om goed te kunnen weken. Daarnaast dragen B-vitamines bij aan de vorming van Myeline, een vetachtige stof die onze zenuwcellen beschermt en ervoor zorgt dat ze signalen door kunnen geven aan onze hersenen.

Alzheimer

Homocysteïne is een bouwsteen van eiwit. Een tekort aan vitamine B6, B12 of foliumzuur kunnen het gehalte aan homocysteïne in het bloed verhogen. Een verhoogd homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.  Of het slikken van extra vitamine B-supplementen effect heeft op een verbetering van het geheugen is niet duidelijk. B-vitamines spelen op verschillende manieren dus een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen.

Vitamine C

Ook vitamine C is betrokken bij het overbrengen van signalen in zenuwcellen en onze hersenen. Het werkt bovendien als een antioxidant in de hersenen. Antioxidanten maken schadelijke stoffen, de zogenaamde vrije radicalen, onschadelijk. Vitamine C is ook nodig voor de aanmaak bindweefsel. Mede hierdoor helpt vitamine C bloedvaten gezond en elastisch te houden. Bij mensen met de ziekte van Alzheimer of dementie worden vaker vaataandoening gezien. Er is echter meer wetenschappelijk onderzoek nodig om na te gaan wat de rol is van vitamine C bij bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer.

Vitaminetest banner

Mineralen

Magnesium, ijzer, jodium en zink dragen ook hun steentje bij aan een goede mentale gezondheid. Zink, ijzer en jodium zijn betrokken in de vroege ontwikkeling betrokken bij de vorming van zenuwcellen en de vorming van myeline en magnesium speelt een rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwen. Magnesium wordt vanwege zijn werking ook in verband gebracht met de behandeling van depressies.

Gezondheidsclaims en vitamines

Een gezondheidsclaim is een bewering die zegt dat een voedingsmiddel of -stof gunstig is voor de gezondheid. Fabrikanten mogen dit soort claims niet zomaar gebruiken op verpakkingen. De Europese voedsel- en warenautoriteit beoordeelt op basis van wetenschappelijk bewijs of een bepaalde claim wel of niet mag. Ook voor vitamines en mineralen gelden deze regels. Voorbeelden van claims met betrekking tot ons brein zijn:

  • Draagt bij aan normale concentratie (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Goed voor het geheugen (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, zink, jodium, ijzer)
  • Gunstig voor de geestelijke balans (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium)
  • Goed voor leerprestaties (B1, B3, B6, B8, foliumzuur, B12, C, magnesium, ijzer)
  • Ondersteunt in stressvolle situaties (B5, zink)

Gezonde voeding om te onthouden

Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt voor je gezondheid. Oók die vitamines en mineralen die bijdragen aan een goede mentale gezondheid. Zorg daarom dagelijks voor voldoende groente, fruit, (volkoren) graanproducten, zuivel, en vlees (vervangers) of vis. Red je dat niet dan kan een multivitamine met een normale dosering (100-300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)) een zinvolle aanvulling zijn.

Bronnen

  • Hersenstichting: hersenstichting.nl
  • Stichting KOAG en Stichting KAG: koagkag.nl
  • Dong-Mei et al. (2017). Efficacy of vitamin B supplementation on cognition in elderly patients with cognitive-related diseases: a systematic review and meta-analysis. Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology 30 (I): 50-59
  • Harrison et al (2014). Ascorbic Acid and the Brain: Rationale for the Use against Cognitive Decline. Nutrients 6: 1752-1781
  • Lang et al. (2015). Nutritional Aspects of Depression. Cell Physiol Biochem 37: 1029-1043

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en geeft advies over gezond eten en koken.

Advertentie

Eten & Drinken

Je weerstand verbeteren doe je zo

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Suzan Tuinier heeft een handige Weerstandswaaier gemaakt waar alles in staat.

Gedeeld

op

Weerstand verbeteren

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Het is weer een stuk kouder geworden. En als het niet regent dan waait het wel heel hard. Tijd, dus om wat extra aandacht aan je weerstand te besteden. Anders lig je straks snotterend in bed en dat is wel het laatste dat we willen.

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau weet alles over vitamines en legt uit welke je precies nodig hebt om je weerstand te verbeteren. Lekker gezond en fit de winter in dus, dat doe je zo.

Extra steuntje in de rug

Tijdens de herfst wordt onze gezondheid weer flink op de proef gesteld. We moeten dus zorgen dat ziekteverwekkers vooral op afstand worden gehouden. Tijd om onze weerstand een extra steuntje in de rug te geven. Maar hoe doe je dat? Vitamines en mineralen doen iets voor je algehele weerstand. Welke heb je nodig? En wat doen ze precies voor je? Ik heb wat handige antwoorden op een rijtje gezet. Ze staan ook in de speciale Weerstandswaaier die ik heb gemaakt voor je. Deze is hier gratis te downloaden. Zo heb je altijd een makkelijk steuntje in de rug bij de hand.

Wat is weerstand?

Eerst maar eens een antwoord op de vraag: wat is weerstand eigenlijk? We bedoelen hier ons afweersysteem mee. Het beschermingsmechanisme van ons lichaam. Zodra een virus binnenkomt wil je dat witte bloedcellen direct aan de slag gaan om deze ongewenste indringer onschadelijk te maken. Daar heb je alleen wel een goede weerstand voor nodig. Deze verkleint de kans dat het virus ook echt ‘voet aan de grond’ krijgt.

Weerstand verbeteren

Hoe krijg je een goede weerstand? Het begint bij gezond en gevarieerd eten. Gevarieerde voeding geeft je de juiste vitamines en mineralen die je nodig hebt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Zorg dus voor voldoende groente en fruit. Maar vergeet niet ook voldoende vezels, vlees en zuivel te nemen. Te eenzijdig eten creëert tekorten. En dat kan je lichaam niet gebruiken.

Weerstandswaaier

Nu je weerstand verbeteren. Wat is er precies voor nodig? Wist je dat er 6 zogenaamde weerstandsvitamines en 4 weerstandsmineralen zijn? Allemaal leveren ze een bijdrage aan je weerstand. Dit doen ze op verschillende manieren, dus zorg dat ze allemaal voldoende voorkomen in je voeding. Speciaal voor jou heb ik de Weerstandswaaier gemaakt waar al deze vitamines en mineralen in staan. Download deze gratis hier, dan weet je precies wat je nodig hebt. Om met nog wat cijfers te gooien. Wist je dat er maar liefst 200 verschillende verkoudheidsvirussen bestaan? Ook hier lees je alles over in de waaier.

Multivitamine

Wanneer het nu niet lukt om dagelijks voldoende gezond te eten, is het gebruik van een multivitamine het overwegen waard. Kies je voor een dosering van rond de 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), dan is die aanvulling volstrekt veilig. Veel mensen doen dat dan ook. Uit onderzoek van het Vitamine Informatie Bureau uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 50% van de Nederlanders een multivitamine neemt om de weerstand te verhogen.

Meer weten?

Wil je meer weten over je weerstand verbeteren? Download dan hier de Weerstandswaaier of neem een kijkje op de website van het Vitamine Informatie Bureau van Suzan Tuinier.

Lees verder

Eten & Drinken

Sous vide koken, is dat echt gezonder?

Sous vide koken, wat is dat? En is het gezonder dan gewone kooktechnieken? We hebben het voor je op een rij gezet.

Gedeeld

op

door

Sous vide koken

Advertorial gemaakt in samenwerking met Byzoo, innovative cooking

Sous vide koken, wat is dat eigenlijk? Als je vaak naar kookprogramma’s kijkt of als je aan de buis gekluisterd zit bij Masterchef, dan heb je het vast wel eens voorbij zien komen. Sous vide koken is een speciale techniek waarbij ingrediënten, zoals bijvoorbeeld een mooi stuk vlees, vacuüm wordt gegaard op constante temperatuur in een bad met heet water.

Klinkt niet heel aantrekkelijk als je het zo beschrijft, maar het resultaat is werkelijk onweerstaanbaar. Hoe komt dat toch? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je hebt het resultaat volledig in eigen hand, omdat de temperatuur heel constant is. Dat is anders dan vis of vlees in een pan braden. Op die manier is het heel lastig om precies het juiste moment te bepalen waarop iets goed is. Bij sous vide koken is het dus veel makkelijker om het juiste resultaat op tafel te zetten.

tekst gaat verder door onder de video

Wat is sous vide koken?

Sous vide betekent letterlijk ‘onder vacuüm’ in het Frans. Je stopt de ingrediënten in een zak waar je de lucht uithaalt. Vervolgens doe je de zak in een pan met water, die je op constante temperatuur verwarmt door middel van een sous vide apparaat. Zo zorg je voor een continue garing van het product dat je bereidt. Het gaat bij sous vide koken dus niet zo zeer om het vacuüm verpakken van een ingrediënt, maar om de constante temperatuur. Deze is cruciaal. Je kunt natuurlijk proberen dit voor elkaar te krijgen op vuur, maar dit is vrijwel onmogelijk. Vandaar dat er heel handige apparaten voor zijn gemaakt die dit voor je doen.

De voordelen

Maar wat zijn nu de voordelen van sous vide koken? Er zijn meerdere voordelen die deze kooktechniek zo bijzonder maken. Om te beginnen is de smaak beter doordat het product volledig afgeschermd verwarmt wordt. Dat betekent dat je ook minder zout en vet hoeft te gebruiken, wat beter is voor de gezondheid. En ook voedingsstoffen blijven veel beter behouden bij sous vide koken. Als een ingrediënt in aanraking komt met vuur verlies je direct heel veel voedingswaarde. Maar omdat sous vide koken op lagere, constante temperaturen gebeurt voorkom je dat iets volledig dood wordt gekookt. Dit zorgt er ten slotte ook voor dat de kwaliteit veel beter gewaarborgd blijft. Je hebt eigenlijk altijd een perfect gerecht dat je op tafel kunt zetten.

De nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen van sous vide koken. Althans als je ze als nadeel wil zien. Koken met deze techniek is niet voor mensen die even snel snel iets op tafel willen zetten. Het kost meer tijd om gerechten te bereiden. Maar, daar krijg je wel echt veel meer voor terug. Bovendien, slow cooking is helemaal in. Dus wat dat betreft zit je goed! En ondanks dat sous vide koken heel duur klinkt, is het heel erg betaalbaar. Misschien een mooi cadeau dus voor de feestdagen in december?

Meer weten?

Al overtuigd? Voor bezoekers van NED7 krijg je bij aankoop van een Sous Vide Turtle van Byzoo korting. En bij aankoop van de Turtle krijg je nu ook een vacuümapparaat met 50 vacuümzakken. Klik op de link om de Sous Vide Turtle te bestellen.

Lees verder

Eten & Drinken

10 tips om gezonder te eten

Met deze 10 tips om gezonder te eten wordt het makkelijker om iedere dag weer de juiste keuze te maken als je het even niet weet.

Gedeeld

op

Tips om gezonder te eten

Deze tips om gezonder te eten zijn heel makkelijk dagelijks toe te passen. Iedereen wil best een gezondere optie kiezen, maar hoe zet je iets makkelijks op tafel en maak je het ook nog lekker? Dat is niet moeilijk. Met deze 10 tips kom je al heel ver.

1. Ontbijt of lunch

Een boterham bij het ontbijt of de lunch, Hollandser kan het bijna niet. Kies hierbij voor de volkoren variant. Zo krijg je meer vezels binnen, wat goed is voor de stoelgang, én het is voedzamer. Wit brood bevat helemaal niets meer aan vezels en ook alle vitamines en mineralen zitten er niet meer in.

2. Zuivel

Zuivel bevat veel eiwit, iets wat heel goed is voor ouderen. Het is ideaal als tussendoortje. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met fruit. Zo sla je twee vliegen in één klap: eiwitten én vitamines. Het is nog lekker ook!

3. Verse kruiden

Gebruik zo min mogelijk of geen pakjes en zakjes als smaakmaker. Verse kruiden zijn lekkerder én het bevat geen zout zoals de pakjes. Bij het gebruik van kant-en-klare spullen krijg je vaak ongemerkt te veel zout binnen.

4. Verse groente

Verse groente is lekker en gezond. Kook de groenten niet te lang. Tijdens het koken verlies je vitamines en mineralen. Dus hoe langer je ze kookt hoe meer je verliest. De meeste groenten hoeven ook helemaal niet lang gekookt te worden. Op de website van de het Voedingscentrum staat een heel handig overzicht van de verschillende kooktijden.

5. Pap eten

Veel mensen worden niet goed bij de gedachte. Maar pap is hartstikke gezond! En vooral ouderen vinden pap toch echt heel lekker. Net als vroeger. Havermout is bijvoorbeeld heel erg gezond. En je kunt er eindeloos mee variëren.

6. Vette vis

Vette vis is hartstikke gezond. Een oer Hollands harinkje of heerlijke gerookte makreel. In een salade of op een boterham. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Dus kies in ieder geval één keer per week voor een lekkere vis.

7. Ingeblikte groente

Wist je dat groente in glas of blik vrijwel evenveel vitamines en mineralen bevat als verse groente? Als je dus weinig tijd hebt en je wil toch iets gezonds op tafel zetten dan kun je best eens kiezen voor een snellere optie in blik. Let er alleen wel op dat er zo min mogelijk zout of suiker aan is toegevoegd.

8. Stomen, koken of bakken?

Veel mensen vragen altijd, wat is beter? Stomen, koken of bakken? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar stomen is over het algemeen wel lekkerder en gezonder. Vaak heb je minder tijd nodig en het verlies aan vitamines en mineralen is minder. Overigens kun je vlees en vis ook stomen.

9. Soep

Soep is gezond. Maak voor de lunch bijvoorbeeld eens wat anders. Bruine bonensoep is in deze tijd van het jaar heerlijk. En wat extra peulvruchten is voor iedereen goed.

10. Zondigen!

Je kunt proberen 100% gezond te doen, maar bij de tips om gezonder te eten hoort ook: zondigen! Soms even zondigen is namelijk helemaal niet slecht voor je. En jezelf belonen met wat “slechts” zorgt er voor dat je het gezonder eten makkelijker volhoudt. Geen zorgen dus!

Meer tips om gezonder te eten?

Wil je meer tips om gezonder te eten? Of wil je inspiratie opdoen met lekkere recepten of andere handige tips? Bezoek dan eens het blog Voeding in de Zorg of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees verder

Meest gelezen