menu

Vitamine B6, wel of niet gezond?

Vitamine B6 is de laatste tijd veel in het nieuws. De meningen lopen nogal uiteen of het nu wel of niet goed is voor je. Tijd dus om voedingsdeskundige Suzan Tuinier te vragen hoe het echt zit. Samen met prof. Renger Witkamp, lid van de wetenschappelijke adviesraad van het blog het Vitamine Informatie Bureau, beantwoordt ze de 6 belangrijkste vragen over deze kwestie.

Hebben we vitamine B6 nodig?

Zeker. Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, is een heel belangrijke vitamine. Het is betrokken bij de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Ook zorgt vitamine B6 voor de energievoorziening én voor een goede werking van het zenuwstelsel. Een veelzijdige vitamine dus!

Hoeveel hebben we nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de ADH, is voor volwassenen vastgesteld op 1,5 milligram per dag. Dat komt bijvoorbeeld overeen met zes volkoren boterhammen.

Wie loopt er risico op een tekort?

Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt genoeg B6 binnen. Alleen weten we uit onderzoek, dit jaar nog door het Vitamine Informatie Bureau uitgevoerd, dat dit lang niet bij iedereen lukt. Het beste advies is natuurlijk om toch gezond en gevarieerd te gaan eten. Een multivitamine kan extra zekerheid bieden dat je voldoende binnenkrijgt.

KRIJG JE VOLDOENDE VITAMINES BINNEN?
Doe de 50-plus vitaminetest en kom er direct achter!

Wanneer is B6 schadelijk?

Zoals dat heel vaak geldt: alleen bij heel hoge doseringen en zeer langdurig dagelijks gebruik. Je kunt dan last krijgen van bijvoorbeeld tintelende handen en voeten. De veilige bovengrens is 25 milligram per dag en via de voeding bereik je die grens niet. Dat is namelijk de hoeveelheid die je binnenkrijgt als je 10 kilo aardappelen of 65 bananen eet! Een banaan is gezond, maar 65 bananen niet. Zo is het ook met vitamine B6.

Je kunt in Nederland gewoon supplementen kopen met 100 mg, dus vier keer zo veel als de veilige bovengrens. Hoe kan dat?

De veilige bovengrens heeft in de Nederlandse warenwet nog niet geleid tot een maximum hoeveelheid voor vitamine B6 in supplementen. Dat heeft vooral te maken met de discussie over het beschikbare wetenschappelijke onderzoek. In de VS wordt dat onderzoek anders geïnterpreteerd en ligt de bovengrens bijvoorbeeld op 100 mg. En er kunnen ook andere factoren meespelen. De wetenschappelijke adviesraad van het Vitamine Informatiebureau verzamelde vitamine B6-gegevens van honderden patiënten in het AMC in Amsterdam en het UMCG in Groningen. Symptomen die op een teveel aan vitamine B6 lijken te duiden, kunnen mogelijk ontstaan door het gelijktijdig gebruik van vitamine B6 met meerdere medicijnen. Ook zou het kunnen zijn dat een hoge inname van vitamine B6 een bestaand tekort aan vitamine B12 versterkt. Kortom: het is lastig om te bepalen in hoeverre klachten echt te maken hebben met het langdurig gebruik van vrij verkrijgbare, hoog gedoseerde supplementen met vitamine B6.

Waar moet ik op letten bij een supplement?

Op het etiket van een vitaminesupplement staat hoeveel vitamines en mineralen erin zitten, plus het percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Staat er tussen de 100 en 300% ADH, dan gaat het om een supplement met een lage dosering en is het gebruik volstrekt veilig. Want die ADH is dus 1,5 milligram per dag en ook met 300% daarvan blijf je dus heel ver onder de veilige bovengrens.

Meer weten?

Wil je meer weten over voeding, vitamines en wat je wel of niet dagelijks nodig hebt om gezond te blijven? Bezoek dan de website van het Vitamine Informatie Bureau of schrijf je in voor hun nieuwsbrief.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten