Eten & Drinken

Vitamine B tegen muggen, zou het helpen?

Vitamine B tegen muggen, zou het echt helpen? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, bekijkt de feiten.

Vitamine B tegen muggen

Vitamine B tegen muggen. Helpt het echt? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau weet alle ins en outs over dit onderwerp en deelt graag haar visie. En dat is wel nodig nu het weer zo lekker warm is geworden. De eerste muggen zoemen alweer in onze oren.

Waarom muggen bijten

Weet je eigenlijk waarom muggen bijten? Of beter gezegd steken. Vrouwtjesmuggen hebben de eiwitten uit bloed nodig voor de ontwikkeling van hun eitjes. Mannelijke muggen bijten niet. Hoe vrouwelijke muggen hun slachtoffers uitzoeken is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk geeft het lichaam via zweet stoffen af die muggen aantrekkelijk vinden: bijvoorbeeld kleine stukjes eiwitten, ammoniak, melkzuren of koolstofdioxide.

Waar komen muggen op af?

De eerste resultaten van een muggenverwachtingsmodel van de Universiteit van Wageningen laten zien dat overlast van de huissteekmug vooral wordt veroorzaakt door muggen die zich ontwikkelen in water in emmers, gieters en regentonnen. Tuin en balkon opruimen, dus! Die extra 10 minuten die je daar aan kwijt bent zijn het waard.

Vitamines en muggenbeten

Mensen die minder gebeten worden maskeren waarschijnlijk de ‘lekkere luchtjes’ in hun zweet. B-vitamines zouden de lichaamsgeur van mensen zodanig veranderen dat we niet meer ‘aantrekkelijk’ zijn voor muggen. In sommige B-vitamines zit zwavel, dat de lichaamsgeur zou veranderen. Het weinige onderzoek naar de relatie tussen vitamine B en muggenbeten heeft nog geen wetenschappelijk verband aangetoond. Hoewel dat bewijs voorlopig ontbreekt, zijn er toch veel mensen die baat hebben bij extra vitamine B: ‘Muggen steken mij niet als ik een week voor vertrek en dagelijks tijdens mijn vakantie een vitamine B-tablet neem’, laat iemand weten op onze facebook-pagina. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan. Belangrijke bronnen van B-vitamines zijn zuivel, vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten.

Het proberen waard

Het is veilig om extra B-vitamines te nemen, zolang je maar niet meer neemt dan de veilige grens. Normaal gedoseerde supplementen blijven altijd onder deze grens.

  Veilige bovengrens*  
mannen: vrouwen:
vitamine B1 5,5 mg 5,5 mg
vitamine B2 7,5 mg 5,5 mg
vitamine B3 900 mg* 900 mg**
vitamine B5 25 mg 25 mg
vitamine B6 25 mg 25 mg
vitamine B11 1000 mcg 1000 mcg
vitamine B12 14 mcg*** 14 mcg***

 

* Indien er geen veilige bovengrens is vastgesteld hanteert het Vitamine Informatie Bureau een richtlijn van maximaal 5 x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag.

** Als nicotinamide: deze vorm wordt over het algemeen gebruikt in supplementen

*** Tenzij er sprake is van een tekort

Multivitamine

In een multivitamine zitten ook B-vitamines. Het zijn overigens de B-vitamines die een supplement een typerende geur geven. Wat dat betreft snappen we die muggen wel.

Meer weten?

Wil je op de hoogte blijven van gezonde voeding en vitamines? Neem dan eens een kijkje op de blog van het Vitamine Informatie Bureau.

Ook interessant

Scroll to top blauw