Eten & Drinken

Zo krijg je meer balans in je leven

Meer balans in je leven, we zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen. Suzan Tuinier heeft daarom 7 tips.

Meer balans in je leven

Meer balans in je leven, iedereen kent dat gevoel waarschijnlijk wel. We leven per slot van rekening een hectisch bestaan, met tal van prikkels in je omgeving die je juist uit balans kunnen brengen. Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, heeft 7 tips voor je om je leven meer in balans te krijgen.

Heb jij ook wel eens het gevoel dat je teveel ballen in de lucht aan het houden bent? Werk, relatie, vriendschappen, sociale media, kinderen, sporten, familie. Alles verdient immers je aandacht. Maar wat dacht je van jezelf? Geef jij jezelf ook voldoende aandacht? We geven je zeven tips om je leven in balans te houden. Inclusief vitamines natuurlijk!

Tip 1: Durf ‘nee’ te zeggen

De hele dag wordt er van alles aan je gevraagd. Maar voordat je antwoord geeft is het goed je af te vragen wat het jou oplevert. Als het antwoord is dat het je niets oplevert en je het alleen doet om de ander een plezier te doen, zeg dan ‘nee’.  Dat voelt misschien ongemakkelijk in het begin, maar je zult zien dat je daardoor meer rust krijgt.

Tip 2: Gun jezelf wat ‘me-time’

Las af en toe eens een pauze in voor jezelf. Pak een boek, ga een stuk fietsen of wandelen of doe gewoon even niks. Dat moment voor jezelf geeft je nieuwe energie en zorgt ervoor dat je er daarna weer met frisse moed tegenaan kunt.

Tip 3: Werk slimmer

Begin je dag met het maken van een to-do-lijst. En stel prioriteiten. Doe eerst de belangrijke dingen. Of misschien wel de moeilijkste, waar je het meest tegenaan hikt. Je zult merken dat als die klussen gedaan zijn, de rest ‘vanzelf’ gaat. En alle mail die telkens tussendoor komt? Bekijk die maar drie keer per dag. Zo word je minder snel afgeleid en kun je je concentreren op wat écht belangrijk is.

Tip 4: Ga offline

De hele dag door krijgen we prikkels. De radio, tv,  computer, tablet of telefoon staan de hele dag aan en vragen continu je aandacht. Ga daarom elke dag eens een uurtje offline. Je zult zien dat dit zorgt voor rust in je hoofd. Rust die je goed kunt gebruiken om je leven in balans te houden.

Tip 5: Beweeg

Bewegen is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je geest. Door bewegen vermindert de aanmaak van stresshormonen. Actieve mensen zitten daarom vaak beter in hun vel. Beweeg je overdag buiten, dan maakt je lichaam ook nog eens vitamine D aan. Een tekort aan deze vitamine wordt in verband gebracht met depressie. Lekker buiten bewegen, zorgt dus voor een frisse geest!

Tip 6: Ga lekker slapen

Wist je dat we maar liefst een derde deel van ons leven slapen? En dat is niet voor niets! Slapen zorgt voor ontspanning. Je lichaam en geest krijgen hun dagelijkse ‘onderhoudsbeurt’ om te herstellen van een dag hard werken.

Tip 7: Eet gezond

Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Vitamines en mineralen zijn onmisbaar voor je spieren en zenuwen, voor sterke botten en tanden, voor je energievoorziening en je weerstand. Lukt het niet elke dag? Met een multivitamine weet je zeker dat je niets tekort komt.

Ook interessant

Scroll to top blauw