menu

Levertraan of vitamine D innemen, wat is beter?

Wat is beter? Vitamine D innemen of een ouderwets slokje levertraan? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, zocht het uit.

Roep ‘levertraan’ en je ziet meteen wie het weleens geslikt heeft. Mensen die de smaak van levertraan kennen, trekken meteen een vies gezicht. Levertraan was een tijd lang uit beeld, maar tegenwoordig is het weer helemaal hip. Maar wat is beter? Vitamine D of levertraan?

Levertraan: hoe zat het ook al weer?

Levertraan is afkomstig van de lever van onder andere kabeljauw, schelvis of heilbot. Niet van walvissen trouwens. Levertraan is een vette olie die jodium, fosfor, vitamine A en D bevat. Bovendien bevat levertraan ook visvetzuren waarvan bekend is dat ze een gunstig effect op onze gezondheid hebben. Nadeel van levertraan is de vaak hoge concentratie aan vitamine A. Levertraan werd vroeger vooral gegeven om een tekort aan vitamine D te behandelen, of te voorkomen.

Onzuivere levertraan

Vroeger was de levertraan niet zuiver. Het had het een donkere kleur, een ranzige smaak en de geur van rotte vis. Reden genoeg voor vieze gezichten. Tegenwoordig is er echter ook zuivere levertraan; een kleurloze of lichtgele olie met een enigszins visachtige maar niet ranzige smaak en geur. Voor de smaak hoef je het dus niet te laten. Opvallend is ook nog dat veel levertraanproducten extra vitamines bevatten. Meer dan er van nature al in zit. Mooie benamingen zijn overigens ook niet van de lucht. Er bestaat zelfs extra virgin levertraan, met een ‘vette’ knipoog naar olijfolie.

De opkomst van vitamine D

Sinds 1961 mag vitamine D aan margarine worden toegevoegd. Daardoor is de consumptie van levertraan sterk verminderd. Toch hebben vandaag de dag veel mensen extra vitamine D nodig. De Gezondheidsraad adviseert deze mensen een vitamine D-supplement te nemen. Doel daarvan is niet het voorkomen van een tekort, zoals in de tijd van de levertraan, maar het voorkomen van chronische ziekten, zoals osteoporose.

Levertraan of vitamine D innemen?

Dan dus de vraag wat je het beste kunt nemen: een vitamine D supplement of levertraan? Belangrijkste vraag is natuurlijk: wat heb je nodig? Gaat het alleen om vitamine D, dan ligt het voor de hand om een D-supplement te nemen. Want neem je levertraan, dan krijg je er – onder meer – meteen een flinke dosis vitamine A bij. Bij sommige producten nader je dan al gauw de veilige bovengrens. Het langdurig innemen van vitamine A boven die grens kan klachten veroorzaken die uiteenlopen van hoofdpijn tot oogafwijkingen. Het is dus een kwestie van goed op de verpakking kijken. Voor visvetzuren geldt min of meer hetzelfde: die heb je niet extra nodig als je al regelmatig (vette) vis eet.

Wat te doen bij zwangerschap?

Ben je zwanger? Let dan extra op met hoge doseringen vitamine A. Een te hoge inname van vitamine A kan in de vroege zwangerschap de vrucht beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen. Neem daarom niet meer dan de veilige bovengrens van 3.000 microgram per dag. Een vitamine D supplement daarentegen is exact wat het is: extra vitamine D, niet meer en niet minder. Wil je naast vitamine D ook extra vitamine A en visvetzuren nemen, dan is levertraan een optie. Kijk dan wel goed naar de doseringen, die lopen sterk uiteen.

Meer informatie

Koop hier boeken over vitaminen

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten