menu

Koffie koffie lekker bakkie koffie!

Koffie koffie lekker bakkie koffie! Wie kent niet deze hit van de legendarische Rita Corita? Veel ouderen in ieder geval wel. En wat is een beter moment voor het ophalen van oude hits én herinneringen dan een koffiemoment met nostalgische spelletjes en liedjes? Om het koffie- en thee moment voor ouderen in zorginstellingen te verrijken, lanceerde Jacobs Douwe Egberts (JDE) Professional afgelopen jaar het Carista concept. Hiermee komen vrijwilligers naast koffie en thee gezelligheid en aandacht brengen voor de bewoners.

Met dit concept wil JDE op een positieve manier een bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg voor ouderen in Nederland. Vooral ouderen met dementie en ouderen die zich eenzaam voelen wil Jacobs Douwe Egberts helpen, want koffie kennen we allemaal. En het koffiemoment is ook een moment om samen te zijn en gezellig te praten.

Het Carista event

JDE Professional organiseerde onlangs een dag waarin het Carista-concept centraal stond. Tijdens deze inspirerende dag werd er inhoudelijk op het onderzoek, achterliggende neurologische processen en ervaringen van klanten ingegaan. Daarnaast konden deelnemers door middel van workshops zelf ervaren hoe fijn het is, als er een Carista bij het koffie- en theemoment aanwezig is.

Toenemende bezuinigingen in de zorg

Uit onderzoek van Consumatics is gebleken dat verzorgenden in kleinschalige zorginstellingen door toenemende bezuinigingen echte duizendpoten zijn geworden. Naast de dagelijkse zorg voor de bewoners houden ze zich bezig met huishoudelijke en administratieve taken. Tijd voor een kop koffie en een praatje met de bewoners is lang niet altijd mogelijk. Ook blijkt dat koffie en thee juist heel belangrijke en vertrouwde zaken zijn voor ouderen met dementie. De behoefte van deze groep aan echte aandacht is groot, maar de tijd om die aandacht te geven schaars.

Vrijwilligers met koffie en thee

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek van Consumatics ontwikkelde JDE het Carista-concept. Een Carista is een vrijwilliger die met behulp van koffie, thee en aandacht zorgt voor een waardevol en warm moment en een thuisgevoel voor bewoners van kleinschalige zorginstellingen. Dit doet de vrijwilliger met behulp van een speciale Carista-box bestaande uit spelletjes, muziek van vroeger en nostalgische verhalen. Sander van der Linden, marketing directeur JDE Professional: “De combinatie van goede koffie en thee met aandacht van de Carista maakt daadwerkelijk een verschil, dat bleek al snel uit de pilot die uitgevoerd werd. Dat wij op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de zorg, vind ik heel bijzonder. Wij weten als geen ander dat goede koffie en thee dagelijkse momenten waardevoller maken. Dat is dan ook het uitgangpunt geweest bij de ontwikkeling van het Carista-concept; hoe maken we de dag van een oudere in de kleinschalige zorg waardevoller.”

Bedrijfsleven helpt de zorg

De pilot vond vorig jaar onder meer plaats bij Zorgorganisatie Pennemes in Zaandam, die ook een belangrijke rol speelde bij de inhoudelijke ontwikkeling van het Carista-concept. Wim Heijboer, Manager Hoteldiensten van Pennemes: “Het Carista-concept laat zien dat er kansen liggen als de zorg en het bedrijfsleven elkaar helpen. Tijd en mankracht worden schraler in de zorg, dat merken we hier elke dag. Een Carista biedt uitkomst. Dit concept raakt de kern van waar het écht om gaat in de zorg: aandacht. Dat is het allerbelangrijkste voor een mens.” Uit de pilot bleek dat bewoners gelukkiger zijn tijdens het koffiemoment, dat er meer wordt uitgekeken naar een koffiemoment met een Carista en dat bewoners zich dankzij een Carista meer op hun gemak voelen tijdens het koffiemoment.”

Gezamenlijke buurtkamers

Ook De Zorggroep in het Limburgse Horst aan de Maas deed mee aan de pilot. “Onze bewoners zitten veel op hun kamers. Het is de uitdaging ze naar de gezamenlijke Buurtkamers te krijgen”, legt Heleen Veelen, Horecateam van De Zorggroep uit. “Een waardevol koffiemoment is een goede trigger voor ze. Helemaal als ze in hun kamer opgehaald worden en met de extra handjes die Carista’s bieden, wordt dat haalbaar. Tijdens de pilot gingen onze eigen vrijwilligers aan de slag als Carista’s. Zij verzorgden elke vrijdagochtend een tweede koffiemoment van de week, in de Buurtkamers. Een succes!”

Koffie koffie lekker bakkie koffie

En dat succes is niet onopgemerkt gebleven. Het Carista-concept is dit jaar terecht genomineerd voor de Foodservice Marketing Award 2016. De prijs wordt morgen uitgereikt en Jacobs Douwe Egberts Professional hoopt natuurlijk op een winst. Hier bij NED7 duimen we daarom extra voor hun succes. Ieder project dat ouderen op positieve wijze onder de aandacht brengt en vooral aandacht geeft, verdient wat ons betreft iedere prijs die je kunt verzinnen! Wat vinden jullie?

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten