menu

Gezond eten voor ouderen, wat tips!

Gezond eten voor ouderen, wat is dat? Voor ouderen kan het nuttig zijn om vitaminenpillen te slikken, zodat ze zeker weten dat ze de voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Maar het is nog veel beter om een gebalanceerd dieet te volgen. Dat zal pas echt de levenskwaliteit verbeteren.

Een evenwichtig dieet hoort te bestaan uit diverse groenten en fruit soorten. Daarnaast kunnen graanproducten en eiwitten niet ontbreken. Vooral in de latere fasen van het leven neemt de behoefte aan bepaalde ingrediënten toe om kwalen aan te pakken die samenhangen met ouder worden.

Consumeer genoeg calcium

Het risico op osteoporose (botontkalking) kan worden verkleind door de consumptie van calcium te vergroten. Calcium is niet alleen aanwezig in koemelk, want zelfs bloemkool bevat 48 procent meer calcium dan een glas melk. Ook andere producten zoals kool, selderij en spinazie zijn rijk aan calcium. Maar bovenaan het lijstje met voedsel dat je botten, tot op hoge leeftijd, gezond en sterk houdt staat een verrassend item: ingeblikte sardientjes!

Neem veel omega 3-vetzuren

Ouderen hebben vaak genoeg gehoord dat artritis in hun leeftijdsgroep een van de meest voorkomende kwalen is. Maar als je minstens tweemaal per week voedsel eet dat omega 3-vetzuren bevat, dan reduceert dit het risico op de ontsteking die artritis veroorzaakt. Ook heeft het een positief effect op het tegengaan van nare ziektes als kanker en hartkwalen.

Variatie

De beste manier om aan de benodigde hoeveelheid omega 3 te komen is door voldoende verse vis te eten. Ben je er niet zo’n liefhebber van, dan is dat een lastige taak. Maar houd in gedachten dat een gevarieerd dieet de beste manier is om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat blijkt ook uit het blog van Deliveroo, waar staat dat zelfs Mexicaans eten ons kan helpen bij het bereiken van een gebalanceerd dieet. Kortom, het is altijd nuttig om variatie aan te brengen!

Vermijd zout

Tot slot: het is verstandig om te proberen voedsel met veel zout te mijden. Natrium, een bestandsdeel van zout, kan een negatief effect hebben op de bloeddruk. Daarom zijn verse groenten en fruit een veel gezonder alternatief voor bewerkt voedsel waarin zout is gebruikt. Maar naast te veel zout op eten strooien, zijn er meer manieren waardoor we het natriumgehalte in ons bloed opvoeren. Ook haring of een snee brood bevatten verrassend grote hoeveelheden zout.

Gezond eten voor ouderen

Eet daarom zoveel mogelijk vers. Het kan een heerlijke fruitsalade zijn of een verse moot vis uit een van de nieuwe, gezonde restaurants in Rotterdam. Waar je ook voor kiest, het is nooit te laat om te beginnen met het gezonder maken van je eetpatroon.

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten