menu

Geroosterde noten

Noten zijn een gezonde toevoeging aan je dieet. Ze zitten over het algemeen vol met ijzer, vitamine E en vitamine B en de meeste noten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren. Dit hangt natuurlijk af van het soort noot dat je eet. Hazelnoten, walnoten en amandelen bevatten bijvoorbeeld meer onverzadigd vet dan verzadigd vet, terwijl cashewnoten of pinda’s weer rijker zijn aan verzadigd vet. Toch wordt door de meesten geadviseerd regelmatig een handvol noten te eten.

Ongezonde ingrediënten

Het beste is om ongebrande en onbewerkte noten te kopen, zodat je ze zelf kunt klaarmaken. In de supermarkt heb je tegenwoordig schappen vol met allerlei noten met verschillende soorten smaken. Maar als je bewust eet en naar de ingrediënten kijkt, zullen de meeste van deze verpakkingen bomvol met ongezonde toevoegingen zitten, die je gewoon niet wilt binnenkrijgen. Daarom hebben wij een heerlijk recept gevonden waarmee je heel makkelijk zelf geroosterde noten kunt maken, met als natuurlijke smaakmakers rozemarijn (of andere kruiden) en verse knoflook.

 

Recept voor geroosterde noten

Informatie

aantal: 4 personen
tijd: 15 minuten voorbereiding, 30 minuten roosteren

Ingrediënten

  • rauwe noten (cashewnoten, amandelen, walnoten, pecannoten en andere soorten)
  • een scheut olijfolie van goede kwaliteit
  • 2 bollen verse knoflook, tenen los gehaald en geschild
  • handvol verse rozemarijn, gehakt
  • zeezout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200ºC. Gebruik zoveel noten als je zelf wilt. Wij gebruiken meestal rond de 1.000 gram voor deze hoeveelheid ingrediënten.

Begin met het mengen van de tenen knoflook, de olijfolie, de rozemarijn en het zeezout. Spreid dit uit over een bakplaat bekleed met bakpapier. Rooster de tenen knoflook 15 minuten in de verwarmde oven. Haal de bakplaat uit de oven en meng de noten met de knoflook. Spreid weer uit over de bakplaat en zet terug in de oven. Afhankelijk van hoe geroosterd je de noten wilt hebben, kan je het geheel 15 minuten tot 30 minuten in de oven laten roosteren.

Haal de bakplaat uit de oven en laat afkoelen. Doe de zelfgemaakte geroosterde noten in een bewaarblik. Je kunt ze ongeveer 2 weken bewaren. Als het je lukt natuurlijk!

 

bron: Het Forest Feast kookboek

 

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie