menu

Fit de zomer in, wat moet je doen?

Fit de zomer in, onze voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau, weet hoe. Met een paar kleine tips zorg je dat je optimaal kunt genieten van de (hopelijk) mooie zomer die eraan komt. En ja, met deze verschrikkelijk slechte lente lijkt dat nog heel ver weg, maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Het is lente! En normaal zou dit de perfecte tijd zijn om vol energie te genieten van het heerlijke buitenleven. Maar los van het slechte weer, lukt dit sowieso niet voor iedereen: veel mensen zijn moe. En ik heb het niet alleen over jonge ouders met een gezin, een baan en een druk sociaal leven. Ook ouderen zijn vaak moe in deze tijd van het jaar. Welke rol spelen vitamines en mineralen daarbij? Bij het Vitamine Informatie Bureau zochten we het voor je uit.

Moe en dan?

Iedereen is wel eens moe. Van een lange wandeling, een dag werken of een dagje op de kleinkinderen passen. Je kunt zowel lichamelijk als geestelijk vermoeid zijn. Vermoeidheid uit zich bij iedereen anders: de een is futloos of heeft vermoeide ogen, de ander is prikkelbaar en heeft spier- of hoofdpijn. Er blijkt een verband te zijn tussen leeftijd en vermoeidheid, maar dit verband is niet sterk. Uit een studie in Maastricht blijken mannen tussen de 46 en 55 jaar (23%) vaker psychisch vermoeid zijn dan mannen tussen 26 en 35 jaar (18%). Opvallend is dat oudere mensen vaker naar de huisarts gaan met vermoeidheidsklachten dan jongere mensen. Een nacht goed slapen doet vaak al wonderen bij vermoeidheid. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen en stress te vermijden. En ook een gezonde en gevarieerde voeding helpt om je fit te (blijven) voelen.

Vitaminetest banner

Fit met vitamines en mineralen

Van een aantal vitamines is bekend dat ze een rol spelen bij onze energiestofwisseling. Met name de B-vitamines en vitamine C spelen een rol bij deze stofwisseling of helpen bij vermoeidheid of moeheid. De European Food Safety Authority (EFSA) vindt dat dit voor een aantal vitamines en mineralen zo goed onderzocht is, dat fabrikanten hierover zelfs een claim op hun verpakking mogen zetten. Zo mag van vitamine B2, B3, B5, B6, B11, B12, C en de mineralen ijzer en magnesium op de verpakking staan dat het ‘bijdraagt tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid’. Belangrijk dus om genoeg van deze vitamines binnen te krijgen.

Fit de zomer in met vitamines

B-vitamines vind je vooral in producten van dierlijke afkomst en in kleinere hoeveelheden in groente en graanproducten. Groente, fruit en aardappels zijn een belangrijke bron van vitamine C en ijzer zit vooral in vlees, brood en groenten. Magnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Gezonde en gevarieerde voeding zorgt ervoor dat je alle vitamines voldoende binnenkrijgt. Ben je als vrouw ouder dan 50, of als man ouder dan 70, dan is het wel belangrijk om een vitamine D-supplement te gebruiken. Deze vitamine krijg je niet genoeg binnen via je voeding en ook de huid kan niet genoeg vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht. Er zijn ook speciale multivitamines op de markt met daarin naast vitamine D alle belangrijke vitamines en mineralen.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten