Volg ons online

Eten & Drinken

Eet je hersenen 7,5 jaar jonger

Is het echt mogelijk om met voeding je hersenen 7,5 jaar te verjongen of zelfs ziektes als dementie volledig te voorkomen?

Gedeeld

op

Je hersenen verjongen met fruit

Je hersenen fit, jong en Alzheimervrij eten? We weten dat we onze hersenen continue moeten blijven trainen om ze goed soepel te houden en ook veel bewegen helpt. Maar wat doet voeding eigenlijk om de hersenen jong en Alzheimervrij te houden?

Voeding belangrijk voor de hersenen

Voeding is absoluut van invloed op onze hersenen. Dit weten psychiaters al veel langer. Er bestaat zelfs een speciale organisatie van psychiaters, de International Society for Nutritional Psychiatry Research, die onderzoek doen naar het verband tussen voeding en de werking van onze hersenen. Zo kwam dit onderzoeksinstituut onlangs nog met een duidelijke conclusie in het wetenschappelijke tijdschrift Lancet Psychiatry: “Medicijnen hebben maar weinig resultaat opgeleverd in de psychiatrie, terwijl voeding iedere keer opnieuw bewijst dat het zowel preventief als genezend kan werken.”

Voeding en dementie

Als je kijkt naar welke ziektes het “duurst” zijn voor onze samenleving dan staan psychische stoornissen en dementie bovenaan. Zo wordt er in ons land alleen al zo’n 3 miljard euro uitgegeven om dementie te behandelen. Maar stel je nu eens voor dat er een pil zou bestaan die onze hersenen 7,5 jaar zou kunnen verjongen en daarmee het risico op Alzheimer of andere vormen van dementie met meer dan 50% zou verlagen. Ik denk dat de hele wereld aardig op z’n kop zou staan, al was het alleen al vanwege de enorme kosten die hiermee bespaard zouden worden. De pil bestaat alleen (nog) niet. Maar er is goed nieuws…het dieet bestaat wel!

Het MIND dieet

Het dieet waar ik het over heb is het MIND dieet. Dit dieet werd ontwikkeld door Amerikaanse onderzoekers. Zij onderzochten welke voedingspatronen een positieve invloed hebben op ons vermogen om kennis op te nemen en te onthouden. En zoals al heel vaak is aangetoond bleek ook hier het Mediterrane dieet goed te scoren, net als het zogenaamde DASH dieet. Het DASH dieet werd in de jaren ’90 in de Verenigde Staten ontwikkeld voor mensen met een te hoge bloeddruk. De onderzoekers combineerden deze twee diëten en zo ontstond het MIND dieet. Zij voegden hier nog een paar kleine veranderingen aan toe, die voortkwamen uit onderzoek naar de relatie tussen voeding en dementie. Zo is bijvoorbeeld bekend dat vooral bessen een beschermende werking hebben op de hersenen.

Wat moet ik eten bij een MIND dieet?

Gelukkig zijn er geen dikke boeken geschreven over het MIND dieet en hoef je je ook niet door ingewikkelde combinaties en technieken te worstelen. Het MIND dieet bestaat uit een heel simpel lijstje van een paar eenvoudige regels:

  1. Volkoren graanproducten (minimaal 3x per week)
  2. Groene bladgroenten (minimaal 6x per week)
  3. Andere groenten (minimaal 1x per dag)
  4. Bessen (minimaal 2x per week)
  5. Rood vlees zoals rund, varken, schaap/lam, geit en wild (maximaal 3x per week)
  6. Vis (minimaal 1x per week)
  7. Kip (minimaal 2x per week)
  8. Bonen en peulvruchten (minimaal 4x per week)
  9. Noten (minimaal 5x per week)
  10. Fastfood en gefrituurde voeding (minder dan 1x per week)
  11. Olijfolie als basisvet
  12. Boter en/of margarine (minder dan 7x per week)
  13. Kaas (minder dan 1x per week)
  14. Zoete snacks zoals koek, snoep of taart (maximaal 4x per week)
  15. Alcohol zoals wijn (1 glas per dag)

De resultaten van het onderzoek

Wat zijn de resultaten? Werkt het ook echt? De onderzoekers volgden hiervoor 10 jaar lang zo’n 1.000 ouderen (80-plussers). Na een eerste 0 meting werden de ouderen in groepen verdeeld. Een groep die zich het beste aan het MIND dieet hield, een groep die zich wat minder aan het dieet hield en een groep die zich heel slecht aan het dieet hield. 10 jaar lang werden de ouderen gevolgd en de resultaten aan het einde van die 10 jaar waren verbluffend. De groep die zich het best had gehouden aan het MIND dieet had maar liefst 53% minder kans op Alzheimer, vergeleken met de groep die het laagst scoorde. Ook bleek de gezondste groep de jongste hersenen te hebben.

Wat kan je zelf doen?

Wil je ook voor jezelf gezonder gaan leven en eten dan adviseer ik je het volgende:

  • Probeer iedere dag groene bladgroenten te eten, zoals spinazie of boerenkool (uit de diepvries mag! maar dan wel zonder witte sauzen), salades en paksoi.
  • Eet vaker bosbessen, blauwe bessen, frambozen en bramen. Ingevroren verse bosvruchten mogen ook en zijn heel goed te gebruiken voor smoothies.
  • Waarom zou je nog vlees eten? Stop ermee of als je écht niet zonder kunt, neem dan biologische vis of kip.
  • Meer peulvruchten eten! Denk hierbij aan allerlei bonen of heerlijke linzen.
  • Noten zijn ook heerlijk en pinda’s tellen daar ook bij mee. Een handje vol per dag of om de twee dagen.
  • Vermijd gewoon die frituur, dat verschrikkelijke fastfood en al die slechte kant-en-klaar maaltijden. Ook andere bewerkte voeding gewoon laten staan. Als je frietjes wil, maak dan heerlijke verse aardappeltjes uit de oven.
  • Gebruik alleen nog goede olie (lijnzaadolie voor koude bereiding, olijfolie voor warme bereiding en bij echt hete bereiding rijstolie.
  • Stop met kaas als je het aankunt. En zo niet probeer het dan in ieder geval als delicatesse te zien die je heel af en toe neemt, maar zeker niet iedere dag.
  • Vermijd (toegevoegde) suikers, maar dat betekent niet dat je het helemaal nooit mag. Gewoon heel af en toe genieten van een eigen gemaakt dessert kan prima.
  • Alcohol…iedere dag een glas rode wijn is heel erg gezond!

Klinkt toch niet als een enorme straf zo’n dieet?!

Inspiratie nodig?

Kijk eens op mijn blog voor lekkere en gezonde recepten

Wendy Walrabenstein is voedingsdeskundige die schrijft over vegetarische voeding en gezondheid.

Lees verder
Advertentie

Eten & Drinken

10 tips om gezonder te eten

Met deze 10 tips om gezonder te eten wordt het makkelijker om iedere dag weer de juiste keuze te maken als je het even niet weet.

Gedeeld

op

Tips om gezonder te eten

Deze tips om gezonder te eten zijn heel makkelijk dagelijks toe te passen. Iedereen wil best een gezondere optie kiezen, maar hoe zet je iets makkelijks op tafel en maak je het ook nog lekker? Dat is niet moeilijk. Met deze 10 tips kom je al heel ver.

1. Ontbijt of lunch

Een boterham bij het ontbijt of de lunch, Hollandser kan het bijna niet. Kies hierbij voor de volkoren variant. Zo krijg je meer vezels binnen, wat goed is voor de stoelgang, én het is voedzamer. Wit brood bevat helemaal niets meer aan vezels en ook alle vitamines en mineralen zitten er niet meer in.

2. Zuivel

Zuivel bevat veel eiwit, iets wat heel goed is voor ouderen. Het is ideaal als tussendoortje. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met fruit. Zo sla je twee vliegen in één klap: eiwitten én vitamines. Het is nog lekker ook!

3. Verse kruiden

Gebruik zo min mogelijk of geen pakjes en zakjes als smaakmaker. Verse kruiden zijn lekkerder én het bevat geen zout zoals de pakjes. Bij het gebruik van kant-en-klare spullen krijg je vaak ongemerkt te veel zout binnen.

4. Verse groente

Verse groente is lekker en gezond. Kook de groenten niet te lang. Tijdens het koken verlies je vitamines en mineralen. Dus hoe langer je ze kookt hoe meer je verliest. De meeste groenten hoeven ook helemaal niet lang gekookt te worden. Op de website van de het Voedingscentrum staat een heel handig overzicht van de verschillende kooktijden.

5. Pap eten

Veel mensen worden niet goed bij de gedachte. Maar pap is hartstikke gezond! En vooral ouderen vinden pap toch echt heel lekker. Net als vroeger. Havermout is bijvoorbeeld heel erg gezond. En je kunt er eindeloos mee variëren.

6. Vette vis

Vette vis is hartstikke gezond. Een oer Hollands harinkje of heerlijke gerookte makreel. In een salade of op een boterham. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Dus kies in ieder geval één keer per week voor een lekkere vis.

7. Ingeblikte groente

Wist je dat groente in glas of blik vrijwel evenveel vitamines en mineralen bevat als verse groente? Als je dus weinig tijd hebt en je wil toch iets gezonds op tafel zetten dan kun je best eens kiezen voor een snellere optie in blik. Let er alleen wel op dat er zo min mogelijk zout of suiker aan is toegevoegd.

8. Stomen, koken of bakken?

Veel mensen vragen altijd, wat is beter? Stomen, koken of bakken? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar stomen is over het algemeen wel lekkerder en gezonder. Vaak heb je minder tijd nodig en het verlies aan vitamines en mineralen is minder. Overigens kun je vlees en vis ook stomen.

9. Soep

Soep is gezond. Maak voor de lunch bijvoorbeeld eens wat anders. Bruine bonensoep is in deze tijd van het jaar heerlijk. En wat extra peulvruchten is voor iedereen goed.

10. Zondigen!

Je kunt proberen 100% gezond te doen, maar bij de tips om gezonder te eten hoort ook: zondigen! Soms even zondigen is namelijk helemaal niet slecht voor je. En jezelf belonen met wat “slechts” zorgt er voor dat je het gezonder eten makkelijker volhoudt. Geen zorgen dus!

Meer tips om gezonder te eten?

Wil je meer tips om gezonder te eten? Of wil je inspiratie opdoen met lekkere recepten of andere handige tips? Bezoek dan eens het blog Voeding in de Zorg of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees verder

Eten & Drinken

Gezonde maaltijd bestellen in het ziekenhuis

Een gezonde maaltijd bestellen als je in het ziekenhuis ligt. bij Tergooi ziekenhuizen kan het vanaf nu met de lekkerste dingen.

Gedeeld

op

door

Gezonde maaltijd bestellen

Een gezonde maaltijd bestellen in het ziekenhuis. Het klinkt als de normaalste zaak van de wereld, maar dat is het niet. Iedereen weet hoe het eten is dat je krijgt in een ziekenhuis. Vaak niet beter dan een maaltijd in een vliegtuig. Maar bij het Tergooi ziekenhuis doen ze het vanaf nu anders.

Sinds deze maand kunnen patiënten van Tergooi ziekenhuizen op 6 momenten van de dag een gezonde maaltijd bestellen. ‘Harten6 momenten’ heet het en patiënten kunnen zelf kiezen wat ze lekker vinden. Of waar ze zin in hebben natuurlijk.

Sneller herstel

De gedachte erachter is eigenlijk heel eenvoudig. Als patiënten gezonde en lekkere voeding krijgen voelen ze zich beter en herstellen ze sneller. Dit betekent in de praktijk een korter verblijf in het ziekenhuis. En daar wordt iedereen beter van. Vandaar dat het Tergooi ziekenhuis hier serieus werk van maakt met een ‘Gezond ontbijt’, een ‘Versterkende lunch’, een ‘Voedzaam diner’ en driemaal een ‘Goed en Lekker tussendoortje’. De patiënten mogen zelf kiezen wat hun voorkeur heeft, de keuken houdt rekening met de speciale dieetwensen of voorschriften van de arts. Want uiteindelijk zijn alle patiënten anders en hebben ze verschillende gezondheidseisen.

Gezonde maaltijd bestellen

Er is hard gewerkt om alles mogelijk te maken. Het brood voor ontbijt en lunch wordt vers gebakken in de huisbakkerij van het ziekenhuis. Er wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van producten met biologische oorsprong én er wordt rekening gehouden met het seizoen. Ook wordt gekeken naar de diverse voorkeuren van iedereen. Is iemand vegetarisch dan is dit geen probleem. Houdt iemand van Oosterse smaken, dan kan ook daar rekening mee gehouden worden. En heeft iemand zin in stamppot, dan hebben ze geluk. Ook deze zijn volop aanwezig. Zeker nu het winter wordt.

Lokale producten

Het mooie van het concept is ook dat het ziekenhuis zoveel mogelijk ingrediënten koopt bij lokale en regionale leveranciers. Dit komt de kwaliteit ten goede omdat alles verser is én het stimuleert tegelijkertijd de lokale bijstand. Een win-win situatie dus. De producten voldoen verder aan alle keurmerken, want de gezondheid van de patiënt staat uiteindelijk voorop.

Meer weten?

Meer weten over gezonde maaltijden bestellen bij Tergooi? Bezoek eens de website van het ziekenhuis.

Lees verder

Eten & Drinken

Wat is gezond eten? 7 tips voor betere keuzes

Wat is gezond eten? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier heeft 7 handige tips om makkelijk gezondere keuzes te maken.

Gedeeld

op

Wat is gezond eten

Wat is gezond eten? Als je het lastig vindt om iedere dag weer de juiste keuzes te maken, dan ben je niet de enige. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat we met z’n allen in Nederland moeite hebben om volgens de principes van de Schijf van Vijf te eten.

Maar, dat betekent natuurlijk niet dat we het moeten opgeven! De juiste keuzes maken kost misschien net wat meer moeite. Het is het wel waard om gezonder te eten. Daarom heeft voedingsdeskundige Suzan Tuinier, van het Vitamine Informatie Bureau 7 handige tips waarmee je heel makkelijk betere voedingskeuzes kunt maken.

Wat is gezond eten? Nou, dit dus!

Tja, wat is gezond eten nu echt? Het is eenvoudiger dan je denkt. Maar het begint bij variatie. Maak je geen zorgen als het niet 100% perfect is. Door betere keuzes te maken verandert er heel snel, heel veel. En het goede is, als je eenmaal gezonder eet wordt het ook steeds makkelijker om gezondere opties te vinden voor jezelf.

1. Snackgroenten als tussendoortje

Tegenwoordig zie je ze veel: snackgroenten. Kleine varianten in handige verpakkingen. Je kunt ze gemakkelijk meenemen en gedurende de dag van ‘snoepen’. Stiekem snoep je dan ook vitamine A, C en B.

2. Handje noten in yoghurt of kwark

Muesli wordt vaak toegevoegd aan yoghurt of kwark. Maar een extra handje noten is lekker en zorgt voor wat extra vitamine E.

3. Meer soep

Soep is een makkelijke manier om extra groenten te eten: tomaten, asperge, erwten, uien, pompoen. Variatie genoeg!

4. Kies voor vrijdag visdag

Vroeger was de vrijdag een vastendag voor katholieke mensen en stond er (goedkope) vis op het menu. Vandaar de uitdrukking ‘vrijdag visdag’. Maar katholiek of niet: zo’n vaste dag helpt om wekelijks tenminste één keer (vette) vis te eten. Goed voor de gezonde visvetzuren en vitamine D.

5. Groen, groen en nog eens groen

Meer groene groente is altijd goed. Spinazie is bijvoorbeeld een heerlijke groente voor in een smoothie. Lekker te combineren met fruit, zoals banaan of mango en rijk aan foliumzuur!

6. Meer buitenlucht

Je kunt het niet eten, maar zonlicht is wel ook heel belangrijk en goed voor je! Je wordt er niet alleen vrolijk van, maar het zorgt er ook voor dat je vitamine D aanmaakt in de huid.

7. Neem een multivitamine

Lukt het écht niet om te eten volgens de Schijf van Vijf? Geef niet op, je hebt elke dag een nieuwe kans. En als aanvulling op je voeding kun je een multivitamine nemen. Dan weet je zeker dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Meer weten over vitamines?

Wil je meer weten over gezonde voeding en vitamines? Kijk dan eens op het blog van het Vitamine Informatie Bureau en doe De Vitaminetest om te ontdekken hoe gezond je al leeft.

Lees verder

Meest gelezen