menu

Weg met die vetrollen

Wie kent het niet: die vervelende ‘vetrollen’ rondom je middel. Nu klinkt vetrollen natuurlijk heel naar en groot, maar het zijn ook die zogenaamde ‘zwembandjes’, ‘love handles’, ‘muffin tops’, noem het maar op. Als er voor een probleem zoveel benamingen zijn dan kan het niet anders dan dat dit een grote ergernis is waar veel mensen mee te maken hebben. Weg met die vetrollen dus! Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Niet dik en toch vet

Vetrollen hebben op zichzelf niets of maar heel weinig te maken met hoe zwaar je bent. Sommige mensen lijken van buiten ‘graatmager’ en toch kunnen ze van binnen vet zijn. Het gaat dus niet zozeer om ons lichaamsgewicht, maar eerder om de samenstelling van ons lichaam. We willen graag allemaal wat kilo’s verliezen en hebben dan bij die laatste kilo’s verschrikkelijk veel moeite om ze er echt vanaf te krijgen. We verbijten ons over het feit dat ze er maar niet af willen, lezen tal van artikelen hoe anderen dat wel succesvol hebben gedaan (meestal met pure wilskracht natuurlijk om het ons nog moeilijker te maken) en raken gefrustreerd waarom het ons dan niet lukt. Als je jezelf vraagt wat je echt wil is het meestal gewoon: écht gezond en energiek voelen, weer kleding aan kunnen trekken die normale maten heeft en met veel tevredenheid in de spiegel kunnen kijken. Het gaat dus niet om het aantal kilo’s, het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid vet in ons lichaam.

Gezond vetpercentage

Iedereen heeft een andere samenstelling en zo kan iemand 80 kilo wegen met een vetpercentage van 25%, terwijl een ander 80 kilo weegt met een vetpercentage van 40%. We weten allemaal wat gezonder is…toch? Maar wat is dan een gezond vetpercentage? Voor vrouwen ligt dat percentage tussen de 20 a 35%, terwijl het voor mannen tussen de 10 a 25% ligt.

Buikomvang

In de sportschool of bij de diëtist zijn er speciale apparaten die het vetpercentage kunnen meten, maar wat als je dat niet hebt in huis? Geen probleem. Iedereen kan de buikomvang zelf meten en daarmee een goede indicatie krijgen van hoe je ervoor staat. Kijk dus niet alleen naar je gewicht, maar meet vooral ook je buikomvang. Het kan namelijk zijn dat je hartstikke goed bezig bent met eten en bewegen en toch val je geen grammetje af. Daar zijn verschillende redenen voor zoals het vasthouden van vocht, of het feit dat spieren zwaarder zijn dan vet. Wat dan dus een goede indicatie is van je vooruitgang is het feit dat de buikomvang afneemt. En het enige dat je daar voor nodig hebt is een meetlint wat de meeste mensen standaard in de kast hebben liggen. En heb je het niet dan is het misschien wel de beste investering die je zult doen de komende tijd.

5 tips om de vetrollen te lijf te gaan

Nu we weten dat het vetpercentage belangrijker is dan de kilo’s en we goed op de buikomvang moeten letten, omdat dat een betere indicatie is dan de weegschaal, is het natuurlijk ook belangrijk om de juiste stappen te zetten. Daarom heb ik 5 tips om de vetrollen te lijf te gaan. En let op…iedereen kan het!

1. Mediteren

Veel mensen denken bij mediteren dat het zweverig begint te worden, maar dat is absoluut niet het geval. Sterker nog, mediteren, ontspannen, ontstressen (hoe je het ook wilt noemen) is van groot belang. En de reden is heel simpel. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met veel vet rondom de buik het stress hormoon Cortisol aanmaken. Veel stress leidt dus tot veel cortisol. Dan spreekt het voor zich dat je die stress te lijf moet gaan om het probleem aan te pakken. Dagelijks mediteren, zelfs als het maar 5 minuten is, helpt. En geloof me mediteren is niet ingewikkeld.

2. Toegevoegde suiker

Suikers zijn niet goed voor je en het is belangrijk suikers te beperken. Het zit ‘m met name in fructose. Fructose zit ook in fruit en een veel gehoorde conclusie is dan vaak dat veel fruit eten dus ook slecht is voor je. Iedereen kent ook wel de vergelijkingen tussen cola en fruit of noem maar op. De hoeveelheden fructose in fruit zijn beperkt en bovendien bevat fruit heel veel belangrijke voedingsstoffen die goed voor je zijn. Het gaat hier dus om de fructose in toegevoegde suikers, zoals in frisdrank, koek, snoepjes, pakjes en zakjes. Dat zijn de suikers die je moet beperken of helemaal moet proberen te elimineren. Het is lastig, want heel veel etenswaren in de supermarkt bevatten tegenwoordig toegevoegde suiker, maar daarom is het belangrijk dat je kijkt naar de lijst met ingrediënten.

3. Verzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn vetten die te vinden zijn in boter, kaas en (rood) vlees. Deze verzadigde vetten dragen bij aan een grotere buikomvang. Dit zijn dus producten die je beperkt kunt eten als je die extra buikomvang kwijt wil raken.

4. Matig met alcohol

Alcohol leidt tot meer buikvet. Je kent het wel, het bekende ‘bierbuikje’ en deze heet niet voor niets zo. Het matigen van je alcohol inname kan dus al wonderen doen voor je buikomvang.

5. Bewegen

Bewegen is heel belangrijk bij afvallen. Niet alleen omdat je meer energie verbruikt, maar vooral ook omdat afvallen zonder bewegen betekent dat je inteert op je spiermassa. En dit is nu juist wat je niet wilt! Daarom is het dus belangrijk dat je aan beweging doet, liefst met wat krachttraining erbij.

Bestellen

Het kookboek van ‘Forks over Knives’, bekend van de gelijknamige documentaire, staat vol met heerlijke vegetarische en gezonde recepten.

Koop bij bol.com

Forks over Knives boekomslag

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.