menu

Afvallen door gezond eten

Afvallen is de komende tijd weer een populair onderwerp met de feestdagen in zicht. Wat mag wel en wat mag niet? En hoe zorg je ervoor dat je gezond bent terwijl je toch kilo’s verliest?

NED7 Voedingsdeskundige Suzan Tuinier heeft handige tips om de feestdagen gezond, maar vooral ook gezellig door te komen, zonder dat je je zorgen moet maken over je gewicht.

Kilo’s kwijtraken na de feestdagen

De feestdagen zijn in aantocht en je gaat weer volop genieten van lekker eten en drinken. Ook goede voornemens zijn niet te missen. Je wil een frisse start maken. Een nieuw jaar met haalbare doelen en uitdagingen. Heerlijk! Voor mij is zo’n uitdaging de marathon van Berlijn. Dat doel heb ik mij voorgenomen om er direct ook voor te zorgen dat de kilo’s, die er tijdens de feestdagen aankomen, ook weer snel afgaan. En als het gaat zoals ik het wil komen die kilo’s er überhaupt niet aan! Maar het blijft niet bij de marathon. Het hele jaar door let ik er tegenwoordig op dat ik voldoende beweeg en gezond blijf eten.

Afvallen door gezond eten is niet moeilijk

Afvallen door gezond eten en meer bewegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Minder eten terwijl je meer verbrandt is in principe de basis van afvallen. Het klinkt als een cliché, maar het werkt echt! Tegelijkertijd hoef je ook geen zorgen te maken dat je helemaal niets lekkers meer mag. Af en toe een hapje en een drankje moet gewoon blijven kunnen en houdt je ook in balans. Zo wordt het makkelijker om alles vol te houden. Mijn advies is om niet meer dan drie maaltijden per dag te nemen, terwijl je tussendoortjes of snacks zoveel mogelijk laat staan. Als je wel een tussendoortje wil kies dan fruit of groente, zoals een appel, een wortel of tomaatje. Drink veel water, maar ook thee of koffie zonder suiker. En kies zeker niet voor calorierijke dranken zoals frisdrank of energiedrankjes.

Minder eten, meer bewegen

Je moet je lichaam eigenlijk zien als een motor. Je stopt er energie in en je verbrandt energie door de motor te laten draaien. Zo eenvoudig is het. Hoe meer, hoe sneller én hoe langer de motor draait, hoe meer energie je verbrandt. Koolhydraten, eiwitten en vetten leveren energie, ze zijn de brandstof voor je lichaam. Een volwassen vrouw die, zoals ik, zittend werk doet heeft per dag rond de 2.000 kcal. nodig. Voor volwassen mannen met hetzelfde bewegingspatroon is dat ongeveer 2.500 kcal. De energiebehoefte hangt af van hoe vaak, hoe lang en hoe intensief je beweegt.

Eten en bewegen moet eigenlijk met elkaar in evenwicht zijn. De energie die je binnenkrijgt via de voeding moet je door bewegen verbranden. Voldoende bewegen houdt in: vijf dagen in de week minstens een half uur per dag. Dit kan al gewoon een lange wandeling zijn en hoeft zeker geen marathon van Berlijn te worden. Maar één ding: welke methode je ook kiest, bij het veranderen van je eetgewoonte kan een multivitamine een belangrijke aanvulling zijn zodat je geen tekort aan vitaminen krijgt.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.