menu

3 adviezen voor gezond afvallen

Gezond afvallen, hoe doe je dat? NED7 voedingsdeskundige Suzan Tuinier heeft 3 adviezen waar je op moet letten als je gezond wil afvallen en toch wil blijven genieten van gewoon lekker eten.

1. Gezond afvallen met de schijf van vijf

Gezond afvallen doe je met de richtlijnen goede voeding, of de schijf van vijf zoals die voor ons consumenten heet. Als je eet volgens de richtlijnen van de schijf van vijf dan weet je dat je altijd alle belangrijke vitamines en mineralen binnenkrijgt. Brood is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van een gezond dieet. Maar niet alleen brood, ook andere volle graanproducten. Eet je te weinig graanproducten dan kan het zo zijn dat de inname van vitamine B1 lager is dan aanbevolen. En ook de inname van ijzer (Fe) kan dan tekort schieten.

2. Wel of geen multivitaminen?

Is het nodig als je een dieet gaat volgen om ook nog extra een multivitaminesupplement te nemen? Nee, voor mensen met overgewicht die op dieet gaan is dat niet nodig. Ze gaan namelijk al gezonder eten en krijgen daardoor, als het goed is, voldoende binnen. Volg je een dieet dat niet voldoet aan de schrijf van vijf, dan kan het verstandig zijn een multivitaminensupplement te nemen. Let wel op de hoeveelheid vitamines die in het supplement zitten.

Vitamine Informatie Bureau artikel banner

3. Dieet volgens de juiste richtlijnen

Volwassen vrouwen die vooral zittend werken en weinig bewegen, hebben gemiddeld een energiebehoefte van zo’n 2.000 kcal (8.400 kJ) per dag. Voor volwassen mannen in dezelfde situatie is dat ongeveer 2.500 kcal (10.500 kJ) per dag. Er zijn verschillende factoren waar de energiebehoefte van afhangt. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, gewicht, de intensiteit, duur en hoeveelheid beweging. Maar wil je afvallen dan is één ding zeker en dat is dat je meer energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Let dus goed op het type dieet dat je kiest. Sonja Bakker, Montignac, Atkins, noem het maar op. Er zijn tal van diëten, met ieder een andere samenstelling. Risico is dus dat je mogelijk, op de lange termijn, een tekort hebt aan vitaminen en mineralen. Dit is dus nog een argument om het dieet dat je wil volgen tegen het licht te houden en te kijken of het dieet voldoet aan de richtlijnen goede voeding. Hiermee krijg je namelijk voldoende vitamines en mineralen binnen. Maar ook voldoende vezels, vetten en eiwitten.

Reageren

Auteur

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier

Suzan Tuinier is dé voedingsdeskundige van NED7. Zij geeft advies over gezond eten en koken. Maar ze houdt niet alleen van lekker eten, ook sporten is een belangrijk onderdeel van haar leven. Verder is ze een bekend gezicht op televisie, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd om haar mening en advies te geven én ze schrijft voor het Vitamine Informatie Bureau.