menu

10 tips om aan te komen

Je hoort continue van alles over overgewicht. Maar ondanks dat dat een groot probleem is, zijn er ook mensen die juist last hebben van ondergewicht. En ondergewicht is iets van alle leeftijden, alhoewel het voor kinderen en ouderen een grotere bedreiging is.

Gezond gewicht

Heel eenvoudig gezegd is ons gewicht het verschil tussen de voeding/energie die we binnen krijgen minus de energie die we verbruiken. Zelfs mensen die de hele dag niets doen verbruiken toch energie. Maar het hangt van nog veel meer dingen af. Hoe oud ben je bijvoorbeeld? Hoe zwaar ben je? Ben je een man of ben je een vrouw? Noem het maar op. In Nederland verbruikt een vrouw gemiddeld zo’n 2.000 kcal per dag, terwijl een Nederlandse man gemiddeld 2.500 kcal verbruikt. Eet je dus consequent te weinig waardoor je onder dat gemiddelde blijft, dan kun je onder een voor jou gezond gewicht uitkomen.

Wendy Walrabenstein artikelbanner

Meer eten en toch afvallen

Ken je ook iemand die je altijd weet te vertellen dat hij of zij alles kan eten en toch afvalt? Het kan verschillende oorzaken hebben. Als je actiever bent verbruik je bijvoorbeeld meer energie. Maar het kan ook zijn dat je heel veel zogenaamde laagcalorische voeding eet, zoals groenten. Dit is ook de reden waarom veganisten vaak last hebben van ondergewicht, in vergelijking met mensen die wel vlees en zuivel eten.

Meer energie verbruik door ziekte

Komen deze situaties niet overeen met jouw situatie dan kan er iets anders aan de hand zijn. Als we ziek zijn verbruiken we over het algemeen ook veel meer energie. Mensen met ontstekingen, (brand)wonden en longaandoeningen hebben daar bijvoorbeeld last van. Als je in het ziekenhuis ligt realiseer je je dit vaak niet. Je ligt toch de hele dag in bed terwijl je niet beweegt? Toch vallen mensen in het ziekenhuis vaak af. Meer zelfs omdat je minder eet, denkende dat je té inactief bent om veel te eten.

Darmaandoeningen

Niet direct schrikken, maar er kan ook iets mis zijn met je spijsverteringskanaal. Mensen met darmaandoeningen zoals coeliakie hebben een verminderde opname van voedingstoffen en energie. Eet je dus meer dan voldoende en kom je niet aan of verlies je juist gewicht? Ga dan naar een arts om te laten checken of je misschien niet ziek bent.

10 tips om aan te komen

  1. Eet drie maaltijden en drie snacks per dag. Gebruik dus alle eetmomenten en breng regelmaat aan in je eetpatroon.
  2. Gebruik nooit, maar dan ook echt nooit light producten. Deze zijn wel maagvullend, maar hebben weinig tot geen energie. In ieder geval niet de juiste energie.
  3. Drinken na het eten in plaats van ervoor. Voor het eten drinken is een goede tip voor mensen die af willen vallen, maar om aan te komen is het niet verstandig.
  4. Volvet is the way to go! Vet bevat per gram ruim twee keer meer kilocalorieën dan bijvoorbeeld eiwitten en koolhydraten. Gebruik je zuivelproducten, ga dan dus voor volle producten zoals roomboter. Geen halvarine dus, of halvolle en magere melk, maar gewoon vol! Ben je een vlees en vis eter dan kun je ook kiezen voor makreel of sardientjes uit blik. Deze vissen bevatten veel gezonde vetten.
  5. Plantaardige vetten zijn er overigens ook voldoende. Avocado is daar een goed voorbeeld van. Maar ook noten (los of als pindakaas, tahin of amandelpasta). Vetten als kokosvet en olie moet je ook niet vergeten.
  6. Als je eet, probeer dan eens wat meer te eten. Eet je normaal bijvoorbeeld twee sneetjes brood, neem er dan nu eens drie.
  7. Maak een lekkere dressing met lijnzaadolie of extra vergine olijfolie. Deze oliën zijn goed voor je lichaam en een eetlepel bevat maar liefst 90 kcal. Als je groente eet denk dan ook eens eraan om een extra eetlepel olie over je groente te gooien.
  8. Ik zei het al maar noten zijn belangrijk. Ze bevatten naast energie ook veel belangrijke voedingsstoffen. Neem iedere dag een handje vol als snack.
  9. Neem je ’s ochtends bij het ontbijt muesli of havermout? Neem dan vanaf nu granola of krokante muesli. Lekker en bomvol energie.
  10. Als laatste is het belangrijk om van ieder eetmoment een klein feestje te maken. Er is namelijk niets dat de eetlust beter stimuleert dan gezelligheid aan tafel!

Reageren

Auteur

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein

Wendy Walrabenstein hing haar carrière als bankdirecteur aan de wilgen om te zich te storten op haar blog over gezond leven en haar opleiding tot diëtist.

Advertentie



Ken je deze al?