Volg ons online

Eten & Drinken

7 feiten en fabels over vitamines

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier zet 7 feiten en fabels over vitamines op een rijtje en legt uit waar we op moeten letten.

Gedeeld

op

Feiten en fabels over vitamines omslagfoto

Voeding is tegenwoordig, gelukkig, een populair onderwerp. Mensen zijn bewuster bezig met hun voeding, wat resulteert in tal van nieuwe trends. Of het nu superfoods zijn, of het fermenteren van voedsel, er is een hele lijst waar je inmiddels uit kunt putten. Maar hoe zit het met de vitamines bij deze trends? Speciaal voor de bezoekers van NED7 heb ik, in mijn eerste blog, 7 feiten en fabels over vitamines op een rijtje gezet.

1. Meer vitamines in superfoods

Overal zijn superfoods te vinden tegenwoordig. En over superfoods wordt gezegd dat ze ook SUPER gezond zijn omdat er meer voedingsstoffen in zouden zitten dan gewone voeding. Dat er veel voedingsstoffen in veel superfoods zitten dat is zeker. Zo zit er in 100 gram chiazaad grote hoeveelheden vitamine B3; ongeveer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Maar lijnzaad, wat redelijk vergelijkbaar is met chiazaad, bevat bijvoorbeeld weer veel meer vitamine B1. In 30 ml tarwegras zit niet net zoveel vitamine C als in 200 gram broccoli. En de hoeveelheid vitamine C van acaibessen is helemaal niet hoger dan de bekende en goedkopere blauwe bes.

Feit of fabel?

Het is dus absoluut een fabel dat superfoods meer vitamines en voedingsstoffen zouden bevatten dan de “gewone” alternatieven, die vaak een stuk goedkoper zijn.

2. Zuurkool bevat meer vitamine C

Fermenteren is heel populair tegenwoordig. Bij het fermenteren van voeding zorgen bacteriën, schimmels of gisten ervoor dat bepaalde stoffen in een voedingsmiddel worden omgezet. Hierdoor verandert de smaak, de geur en vaak ook het uiterlijk. Zuurkool is voor ons één van de bekendste voorbeelden van een gefermenteerd product, in dit geval witte kool. Maar bevat zuurkool nu echt meer vitamine C dan de gewone witte kool?

Feit of fabel?

Het is een fabel dat zuurkool meer vitaminen zou bevatten dan witte kool. Zuurkool bevat net zoveel vitaminen, wat je dus niet moet weerhouden om gewoon af en toe heerlijk zuurkool te eten!

3. Veel mensen hebben een vitamine D tekort

Vitamine D is een van de weinige vitaminen die in heel kleine hoeveelheden voorkomt in onze voeding. Ons lichaam maakt uit zichzelf vitamine D aan, maar heeft hier hulp van de zon voor nodig. En daar zit vaak het probleem.

Feit of fabel?

Het is dus absoluut een feit dat heel veel mensen wat extra vitamine D kunnen gebruiken. Velen van ons komen niet voldoende buiten in de zon (als er überhaupt zon is in ons landje!) en bedekken in veel gevallen ook nog hun huid. Verder hebben mensen met een donkere of getinte huid extra vitamine D nodig, net als vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar. Ook zwangere vrouwen en kinderen tot 4 jaar kunnen extra vitamine D gebruiken.

4. Sommige vitamines zijn geen vitamines

Vitamines zijn ontdekt rond 1906. De naam vitamine werd bedacht nadat werd ontdekt dat voeding bepaalde stoffen kan bevatten die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Het is een combinatie van het Latijnse vita, ofwel leven en amine, wat een stikstof-bevattende verbinding is. Pas later ontdekte men dat niet alle vitamines stikstof bevatten, maar ja, toen was het woord vitamine al algemeen geaccepteerd.

Feit of fabel?

Het is dus een feit dat niet alle vitamines ook daadwerkelijk vitamines zijn volgens de betekenis van het woord in Latijn. Wel nog net zo gezond als voorheen overigens.

5. Zit in een appel echt veel vitamines?

Algemeen bekend is dat er in fruit veel vitamines zitten. Maar bevat een appel echt zoveel vitamines als altijd wordt aangenomen door iedereen? Het Engelse gezegde zegt toch ook: “an apple a day, keeps the doctor away!”

Feit of fabel?

Het antwoord zal velen misschien verbazen. Helaas, hoe lekker en gezond een appel ook is (en blijf ze dus vooral ook eten!), er is fruit waar veel meer vitamines in zitten. Neem bijvoorbeeld een kiwi. Hier zit tot wel 10x meer vitamine C in dan in een appel. En in aardbeien zit zelfs 20x meer vitamine B11 (foliumzuur).

6. Natuurlijke vitamines beter dan synthetische

Zoveel mogelijk natuurlijke vitaminen binnen krijgen via gezonde en verse voeding is absoluut belangrijk. Maar wat is er waar van alle verhalen dat synthetische vitaminen niet goed voor je zouden zijn? Uit onderzoek is gebleken dat synthetische vitamine D, B5, B6, B11 en B12 beter door het lichaam worden opgenomen dan de natuurlijke varianten. Alleen vitamine E wordt beter opgenomen in natuurlijke vorm.

Feit of fabel?

Het is dus een fabel dat natuurlijke vitaminen beter zouden zijn dan synthetische. En voor ouderen is het vaak belangrijk van sommige vitaminen net wat meer binnen te krijgen, zoals vitamine D.

7. Haaruitval door tekort

Een gezonde hoofdhuid en gezonde haren zijn belangrijk en vaak een goede indicator of je voldoende gezonde voedingstoffen binnenkrijgt. Een tekort aan vitamines en mineralen kan dus leiden tot haaruitval, alhoewel niet alle haaruitval komt door voeding. Ook genen kunnen hier mee te maken hebben. Voor gezonde hoofdhuid en haren is vitamine B8 (Biotine), vitamine B5 (Pantotheenzuur) en ijzer essentieel.

Feit of fabel?

Het is dus zeker geen fabel maar een feit dat haaruitval te maken kan hebben met een tekort aan vitamines en mineralen.

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en geeft advies over gezond eten en koken.

Advertentie

Eten & Drinken

Je weerstand verbeteren doe je zo

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Suzan Tuinier heeft een handige Weerstandswaaier gemaakt waar alles in staat.

Gedeeld

op

Weerstand verbeteren

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Het is weer een stuk kouder geworden. En als het niet regent dan waait het wel heel hard. Tijd, dus om wat extra aandacht aan je weerstand te besteden. Anders lig je straks snotterend in bed en dat is wel het laatste dat we willen.

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau weet alles over vitamines en legt uit welke je precies nodig hebt om je weerstand te verbeteren. Lekker gezond en fit de winter in dus, dat doe je zo.

Extra steuntje in de rug

Tijdens de herfst wordt onze gezondheid weer flink op de proef gesteld. We moeten dus zorgen dat ziekteverwekkers vooral op afstand worden gehouden. Tijd om onze weerstand een extra steuntje in de rug te geven. Maar hoe doe je dat? Vitamines en mineralen doen iets voor je algehele weerstand. Welke heb je nodig? En wat doen ze precies voor je? Ik heb wat handige antwoorden op een rijtje gezet. Ze staan ook in de speciale Weerstandswaaier die ik heb gemaakt voor je. Deze is hier gratis te downloaden. Zo heb je altijd een makkelijk steuntje in de rug bij de hand.

Wat is weerstand?

Eerst maar eens een antwoord op de vraag: wat is weerstand eigenlijk? We bedoelen hier ons afweersysteem mee. Het beschermingsmechanisme van ons lichaam. Zodra een virus binnenkomt wil je dat witte bloedcellen direct aan de slag gaan om deze ongewenste indringer onschadelijk te maken. Daar heb je alleen wel een goede weerstand voor nodig. Deze verkleint de kans dat het virus ook echt ‘voet aan de grond’ krijgt.

Weerstand verbeteren

Hoe krijg je een goede weerstand? Het begint bij gezond en gevarieerd eten. Gevarieerde voeding geeft je de juiste vitamines en mineralen die je nodig hebt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Zorg dus voor voldoende groente en fruit. Maar vergeet niet ook voldoende vezels, vlees en zuivel te nemen. Te eenzijdig eten creëert tekorten. En dat kan je lichaam niet gebruiken.

Weerstandswaaier

Nu je weerstand verbeteren. Wat is er precies voor nodig? Wist je dat er 6 zogenaamde weerstandsvitamines en 4 weerstandsmineralen zijn? Allemaal leveren ze een bijdrage aan je weerstand. Dit doen ze op verschillende manieren, dus zorg dat ze allemaal voldoende voorkomen in je voeding. Speciaal voor jou heb ik de Weerstandswaaier gemaakt waar al deze vitamines en mineralen in staan. Download deze gratis hier, dan weet je precies wat je nodig hebt. Om met nog wat cijfers te gooien. Wist je dat er maar liefst 200 verschillende verkoudheidsvirussen bestaan? Ook hier lees je alles over in de waaier.

Multivitamine

Wanneer het nu niet lukt om dagelijks voldoende gezond te eten, is het gebruik van een multivitamine het overwegen waard. Kies je voor een dosering van rond de 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), dan is die aanvulling volstrekt veilig. Veel mensen doen dat dan ook. Uit onderzoek van het Vitamine Informatie Bureau uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 50% van de Nederlanders een multivitamine neemt om de weerstand te verhogen.

Meer weten?

Wil je meer weten over je weerstand verbeteren? Download dan hier de Weerstandswaaier of neem een kijkje op de website van het Vitamine Informatie Bureau van Suzan Tuinier.

Lees verder

Eten & Drinken

Sous vide koken, is dat echt gezonder?

Sous vide koken, wat is dat? En is het gezonder dan gewone kooktechnieken? We hebben het voor je op een rij gezet.

Gedeeld

op

door

Sous vide koken

Advertorial gemaakt in samenwerking met Byzoo, innovative cooking

Sous vide koken, wat is dat eigenlijk? Als je vaak naar kookprogramma’s kijkt of als je aan de buis gekluisterd zit bij Masterchef, dan heb je het vast wel eens voorbij zien komen. Sous vide koken is een speciale techniek waarbij ingrediënten, zoals bijvoorbeeld een mooi stuk vlees, vacuüm wordt gegaard op constante temperatuur in een bad met heet water.

Klinkt niet heel aantrekkelijk als je het zo beschrijft, maar het resultaat is werkelijk onweerstaanbaar. Hoe komt dat toch? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je hebt het resultaat volledig in eigen hand, omdat de temperatuur heel constant is. Dat is anders dan vis of vlees in een pan braden. Op die manier is het heel lastig om precies het juiste moment te bepalen waarop iets goed is. Bij sous vide koken is het dus veel makkelijker om het juiste resultaat op tafel te zetten.

tekst gaat verder door onder de video

Wat is sous vide koken?

Sous vide betekent letterlijk ‘onder vacuüm’ in het Frans. Je stopt de ingrediënten in een zak waar je de lucht uithaalt. Vervolgens doe je de zak in een pan met water, die je op constante temperatuur verwarmt door middel van een sous vide apparaat. Zo zorg je voor een continue garing van het product dat je bereidt. Het gaat bij sous vide koken dus niet zo zeer om het vacuüm verpakken van een ingrediënt, maar om de constante temperatuur. Deze is cruciaal. Je kunt natuurlijk proberen dit voor elkaar te krijgen op vuur, maar dit is vrijwel onmogelijk. Vandaar dat er heel handige apparaten voor zijn gemaakt die dit voor je doen.

De voordelen

Maar wat zijn nu de voordelen van sous vide koken? Er zijn meerdere voordelen die deze kooktechniek zo bijzonder maken. Om te beginnen is de smaak beter doordat het product volledig afgeschermd verwarmt wordt. Dat betekent dat je ook minder zout en vet hoeft te gebruiken, wat beter is voor de gezondheid. En ook voedingsstoffen blijven veel beter behouden bij sous vide koken. Als een ingrediënt in aanraking komt met vuur verlies je direct heel veel voedingswaarde. Maar omdat sous vide koken op lagere, constante temperaturen gebeurt voorkom je dat iets volledig dood wordt gekookt. Dit zorgt er ten slotte ook voor dat de kwaliteit veel beter gewaarborgd blijft. Je hebt eigenlijk altijd een perfect gerecht dat je op tafel kunt zetten.

De nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen van sous vide koken. Althans als je ze als nadeel wil zien. Koken met deze techniek is niet voor mensen die even snel snel iets op tafel willen zetten. Het kost meer tijd om gerechten te bereiden. Maar, daar krijg je wel echt veel meer voor terug. Bovendien, slow cooking is helemaal in. Dus wat dat betreft zit je goed! En ondanks dat sous vide koken heel duur klinkt, is het heel erg betaalbaar. Misschien een mooi cadeau dus voor de feestdagen in december?

Meer weten?

Al overtuigd? Voor bezoekers van NED7 krijg je bij aankoop van een Sous Vide Turtle van Byzoo korting. En bij aankoop van de Turtle krijg je nu ook een vacuümapparaat met 50 vacuümzakken. Klik op de link om de Sous Vide Turtle te bestellen.

Lees verder

Eten & Drinken

10 tips om gezonder te eten

Met deze 10 tips om gezonder te eten wordt het makkelijker om iedere dag weer de juiste keuze te maken als je het even niet weet.

Gedeeld

op

Tips om gezonder te eten

Deze tips om gezonder te eten zijn heel makkelijk dagelijks toe te passen. Iedereen wil best een gezondere optie kiezen, maar hoe zet je iets makkelijks op tafel en maak je het ook nog lekker? Dat is niet moeilijk. Met deze 10 tips kom je al heel ver.

1. Ontbijt of lunch

Een boterham bij het ontbijt of de lunch, Hollandser kan het bijna niet. Kies hierbij voor de volkoren variant. Zo krijg je meer vezels binnen, wat goed is voor de stoelgang, én het is voedzamer. Wit brood bevat helemaal niets meer aan vezels en ook alle vitamines en mineralen zitten er niet meer in.

2. Zuivel

Zuivel bevat veel eiwit, iets wat heel goed is voor ouderen. Het is ideaal als tussendoortje. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met fruit. Zo sla je twee vliegen in één klap: eiwitten én vitamines. Het is nog lekker ook!

3. Verse kruiden

Gebruik zo min mogelijk of geen pakjes en zakjes als smaakmaker. Verse kruiden zijn lekkerder én het bevat geen zout zoals de pakjes. Bij het gebruik van kant-en-klare spullen krijg je vaak ongemerkt te veel zout binnen.

4. Verse groente

Verse groente is lekker en gezond. Kook de groenten niet te lang. Tijdens het koken verlies je vitamines en mineralen. Dus hoe langer je ze kookt hoe meer je verliest. De meeste groenten hoeven ook helemaal niet lang gekookt te worden. Op de website van de het Voedingscentrum staat een heel handig overzicht van de verschillende kooktijden.

5. Pap eten

Veel mensen worden niet goed bij de gedachte. Maar pap is hartstikke gezond! En vooral ouderen vinden pap toch echt heel lekker. Net als vroeger. Havermout is bijvoorbeeld heel erg gezond. En je kunt er eindeloos mee variëren.

6. Vette vis

Vette vis is hartstikke gezond. Een oer Hollands harinkje of heerlijke gerookte makreel. In een salade of op een boterham. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Dus kies in ieder geval één keer per week voor een lekkere vis.

7. Ingeblikte groente

Wist je dat groente in glas of blik vrijwel evenveel vitamines en mineralen bevat als verse groente? Als je dus weinig tijd hebt en je wil toch iets gezonds op tafel zetten dan kun je best eens kiezen voor een snellere optie in blik. Let er alleen wel op dat er zo min mogelijk zout of suiker aan is toegevoegd.

8. Stomen, koken of bakken?

Veel mensen vragen altijd, wat is beter? Stomen, koken of bakken? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar stomen is over het algemeen wel lekkerder en gezonder. Vaak heb je minder tijd nodig en het verlies aan vitamines en mineralen is minder. Overigens kun je vlees en vis ook stomen.

9. Soep

Soep is gezond. Maak voor de lunch bijvoorbeeld eens wat anders. Bruine bonensoep is in deze tijd van het jaar heerlijk. En wat extra peulvruchten is voor iedereen goed.

10. Zondigen!

Je kunt proberen 100% gezond te doen, maar bij de tips om gezonder te eten hoort ook: zondigen! Soms even zondigen is namelijk helemaal niet slecht voor je. En jezelf belonen met wat “slechts” zorgt er voor dat je het gezonder eten makkelijker volhoudt. Geen zorgen dus!

Meer tips om gezonder te eten?

Wil je meer tips om gezonder te eten? Of wil je inspiratie opdoen met lekkere recepten of andere handige tips? Bezoek dan eens het blog Voeding in de Zorg of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees verder

Meest gelezen