Volg ons online

Eten & Drinken

10 tips om gezonder te eten

Met deze 10 tips om gezonder te eten wordt het makkelijker om iedere dag weer de juiste keuze te maken als je het even niet weet.

Gedeeld

op

Tips om gezonder te eten

Deze tips om gezonder te eten zijn heel makkelijk dagelijks toe te passen. Iedereen wil best een gezondere optie kiezen, maar hoe zet je iets makkelijks op tafel en maak je het ook nog lekker? Dat is niet moeilijk. Met deze 10 tips kom je al heel ver.

1. Ontbijt of lunch

Een boterham bij het ontbijt of de lunch, Hollandser kan het bijna niet. Kies hierbij voor de volkoren variant. Zo krijg je meer vezels binnen, wat goed is voor de stoelgang, én het is voedzamer. Wit brood bevat helemaal niets meer aan vezels en ook alle vitamines en mineralen zitten er niet meer in.

2. Zuivel

Zuivel bevat veel eiwit, iets wat heel goed is voor ouderen. Het is ideaal als tussendoortje. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met fruit. Zo sla je twee vliegen in één klap: eiwitten én vitamines. Het is nog lekker ook!

3. Verse kruiden

Gebruik zo min mogelijk of geen pakjes en zakjes als smaakmaker. Verse kruiden zijn lekkerder én het bevat geen zout zoals de pakjes. Bij het gebruik van kant-en-klare spullen krijg je vaak ongemerkt te veel zout binnen.

4. Verse groente

Verse groente is lekker en gezond. Kook de groenten niet te lang. Tijdens het koken verlies je vitamines en mineralen. Dus hoe langer je ze kookt hoe meer je verliest. De meeste groenten hoeven ook helemaal niet lang gekookt te worden. Op de website van de het Voedingscentrum staat een heel handig overzicht van de verschillende kooktijden.

5. Pap eten

Veel mensen worden niet goed bij de gedachte. Maar pap is hartstikke gezond! En vooral ouderen vinden pap toch echt heel lekker. Net als vroeger. Havermout is bijvoorbeeld heel erg gezond. En je kunt er eindeloos mee variëren.

6. Vette vis

Vette vis is hartstikke gezond. Een oer Hollands harinkje of heerlijke gerookte makreel. In een salade of op een boterham. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Dus kies in ieder geval één keer per week voor een lekkere vis.

7. Ingeblikte groente

Wist je dat groente in glas of blik vrijwel evenveel vitamines en mineralen bevat als verse groente? Als je dus weinig tijd hebt en je wil toch iets gezonds op tafel zetten dan kun je best eens kiezen voor een snellere optie in blik. Let er alleen wel op dat er zo min mogelijk zout of suiker aan is toegevoegd.

8. Stomen, koken of bakken?

Veel mensen vragen altijd, wat is beter? Stomen, koken of bakken? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar stomen is over het algemeen wel lekkerder en gezonder. Vaak heb je minder tijd nodig en het verlies aan vitamines en mineralen is minder. Overigens kun je vlees en vis ook stomen.

9. Soep

Soep is gezond. Maak voor de lunch bijvoorbeeld eens wat anders. Bruine bonensoep is in deze tijd van het jaar heerlijk. En wat extra peulvruchten is voor iedereen goed.

10. Zondigen!

Je kunt proberen 100% gezond te doen, maar bij de tips om gezonder te eten hoort ook: zondigen! Soms even zondigen is namelijk helemaal niet slecht voor je. En jezelf belonen met wat “slechts” zorgt er voor dat je het gezonder eten makkelijker volhoudt. Geen zorgen dus!

Meer tips om gezonder te eten?

Wil je meer tips om gezonder te eten? Of wil je inspiratie opdoen met lekkere recepten of andere handige tips? Bezoek dan eens het blog Voeding in de Zorg of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Voeding in de Zorg is het platform van zuivelproducent FrieslandCampina over voeding voor ouderen.

Advertentie

Eten & Drinken

Een kroket met extra vitamines

Een kroket met extra vitamines, zou het echt kunnen? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier neemt misleidende voedingstermen onder de loep. Is het echt zo erg als we denken?

Gedeeld

op

Extra vitamines kroket

Kerst is voorbij en we richten onze blik op het nieuwe jaar. En met tal van goede voornemens op zak gaan we het komend jaar natuurlijk veel beter doen. We gaan afvallen, extra vitamines nemen tegen de weerstand én we gaan alleen maar gezonde dingen in huis halen als we boodschappen doen. Maar wat als onze boodschappen vol zitten met verborgen suikers en misleidende termen zoals extra vezels? Voedingsdeskundige Suzan Tuinier geeft haar mening over dit fenomeen.

Word ik misleid?

Ik ben in de supermarkt, heb weinig tijd en een jengelend kind aan mijn hand. Opeens bedenk ik me dat de ontbijtgranen op zijn. ‘Nu met extra vitamine D’, staat er op het pak. Ik werp een kritische blik op het etiket. Naast vitamine D is een heel scala aan vitamines in dit product gestopt, maar het bevat ook veel suiker en vet en weinig vezels. Ben ik misleid?

Op de goede weg

Foodwatch vindt van wel en voert actie: aan ongezonde producten worden vaak vitamines toegevoegd om een vitamineclaim op de verpakking te kunnen zetten. Nou vind ik dat de voedingsmiddelenindustrie op de goede weg is en steeds vaker gezondere producten op de markt brengt. Maar in dit geval ben ik het helemaal eens met Foodwatch. Vitamines zijn onmisbaar voor allerlei processen in het lichaam. Daar mag in reclame geen misbruik van worden gemaakt.

Kroket met extra vitamines

Want het is nu al ontzettend moeilijk om de juiste keuze te maken als het om gezonde voeding gaat. Laten we dan niet nóg moeilijker maken door ongezonde producten te ‘vermommen’. Als je een kroket insmeert met vitamines blijft het een kroket. Bovendien hebben de echt gezonde pure basisvoedingsmiddelen, vol vitamines, vaak geen etiket en kunnen ze dus ook niet pronken met een vitamineclaim.

Sterke botten

Even terug naar de vitamine D, die zorgt voor sterke botten en spieren. Ga je voldoende naar buiten, dan maak je al tweederde van de hoeveelheid vitamine D die je op een dag nodig hebt aan. Eet je goed, met in ieder geval één keer per week vette vis op het menu, dan ben je al een heel eind. Toch hebben veel mensen daarnaast nog extra vitamine D nodig. Dat kan met allerlei verrijkte producten. Maar ik ben veel meer voor gewoon gezond en puur eten, en een supplement als je iets tekortkomt. Je weet dan tenminste precies hoeveel je binnenkrijgt.

Meer weten?

Meer weten over gezonde voeding en de keuzes die je moet maken om bijvoorbeeld af te vallen? Bezoek dan eens het Vitamine Informatie Bureau en doe de 50-plus Vitaminetest.

Lees verder

Eten & Drinken

Blij worden, 12 makkelijke tips voor extra aandacht

Dit kun je doen om bewoners in een verpleeghuis deze maand extra aandacht te geven, want blij worden is het mooiste dat er is.

Gedeeld

op

Blij worden 12 tips

Blij worden van kleine dingen. Veel bewoners in verpleeghuizen kunnen deze decembermaand best wel wat extra aandacht gebruiken. De website Voeding in de Zorg heeft daar 12 handige tips voor die direct zijn toe te passen. En die ook direct zichtbaar resultaat opleveren!

Natuurlijk probeer je het de bewoners iedere dag naar de zin te maken. Maar hoe kun je iets extra’s doen zodat ouderen in een verpleeghuis blij worden en die lach op hun gezicht krijgen? Met deze 12 tips wordt het een fluitje van een cent. En daar is maar weinig voor nodig.

1. Geef een complimentje!

Het is leuk om complimentjes te krijgen, maar een complimentje geven is ook heel leuk. Waar het precies over gaat maakt eigenlijk niet uit. Iedereen wordt toch blij van een compliment? “Wat heeft u een mooie trui aan vandaag”, “Bent u naar de kapper geweest? Wat zit uw haar mooi”, “Die kleur staat u heel goed” en ga zo maar door. Een compliment is zo gemaakt. En de reactie is goud waard. Gegarandeerd.

2. Een bloemetje

Een mooi boeket bloemen op tafel is een eenvoudige manier om mensen direct op te fleuren. Dat effect krijg je zelfs al bij nep bloemen. Maar de ‘real deal’ is altijd beter. Blij worden mensen al van de geur van echte bloemen. Ongemerkt is dit van invloed op mensen. Dat blijkt vaak ook uit het zien van natuur. Zelfs als het om een afbeelding van natuur gaat.

3. Spelletjes spelen

De decembermaand is dé maand van de spelletjes. Weet je nog toen je als klein kind eindeloos spelletjes kon spelen terwijl het buiten verschrikkelijk weer was? Organiseer daarom een spelletjesmiddag. En ja, als je weinig tijd hebt om zelf mee te spelen kijk dan eens of je kleinkinderen kunt laten langskomen. Of misschien kun je afspraken maken met de naschoolse opvang in de buurt. Jong en oud werkt altijd heel goed. Daar worden veel ouderen ook actiever van.

4. Taart bakken

Blij worden van een vers gemaakte taart, het is een “zonde” die deze maand geen zonde is. Het mag. Een taart, een cake, appelflappen en straks natuurlijk oliebollen. Van de bakgeur alleen al wordt iedereen blij. En voor die mensen die willen meehelpen, het kan.

5. Verhalen vertellen

Herinneringen ophalen is iets waar ouderen op positieve manier gestimuleerd door worden. Vraag familie daarom eens een fotoboek mee te brengen. We durven te wedden dat veel mensen blij worden van het zien van foto’s van vroeger. En met een beetje gelukt komen hierdoor de mooiste verhalen naar boven.

6. Een frisse neus halen

Tja, de komende dagen is het misschien té koud en té guur, maar een frisse neus halen is heerlijk. De buitenlucht stimuleert iedereen, zelfs als iemand niet een natuurmens is. Al is het maar heel kort.

7. Goede boeken

Voorlezen is rustgevend. Een goed boek is zo gehaald in de bibliotheek. Maar er zijn tegenwoordig ook tal van goede luisterboeken. Veel verpleeghuizen maken tegenwoordig ook afspraken met een lokale school waarbij kinderen komen voorlezen.

8. Lekker eten

Lekker eten mag deze maand niet ontbreken. Blij worden mensen altijd van lekker eten. Vooral als het recepten zijn van vroeger. Hete bliksem is natuurlijk een bekende. En stoofpeertjes mag ook niet ontbreken. Maar ken je Arretjescake? Er zijn vast bewoners die dit wel nog kennen. Mooi onderwerp om meer van hun over te horen.

9. Dieren

Steeds vaker zijn er verpleeghuizen die de voordelen inzien van huisdieren. Blij worden mensen van een hond, een kat én zelfs een zogenaamde knuffelkip. Laat iemand langskomen met een huisdier. Mensen genieten zichtbaar van de aanwezigheid van een beest.

10. Kaartjes en andere post

Post is een absolute blijk van waardering. Een kaartje, een brief. Het laat zien dat er aan je wordt gedacht. Nodig daarom mensen uit om eens een kaartje te sturen. Het is een kleine moeite met enorme impact.

11. Spontane knuffel

Een simpele aanraking of knuffel doet wonderen. Mensen zie je direct blij worden als ze merken dat je aandacht voor ze hebt. Een knuffel zegt vaak meer dan 1.000 woorden. En het duurt misschien maar enkele seconden.

12. Lekker toetje

Een lekker toetje is niet te versmaden! Vla, slagroom, fruit. Het hoeft niet veel tijd te kosten om een dessert samen te stellen. Als je wat inspiratie zoekt dan hebben we hier enkele makkelijke recepten die je in een handomdraai kunt maken.

Blij worden van meer?

Wil je meer weten over gezonde voeding in de zorg? Bezoek dan eens de website of schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis updates.

Lees verder

Eten & Drinken

Je weerstand verbeteren doe je zo

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Suzan Tuinier heeft een handige Weerstandswaaier gemaakt waar alles in staat.

Gedeeld

op

Weerstand verbeteren

Je weerstand verbeteren, hoe doe je dat? Het is weer een stuk kouder geworden. En als het niet regent dan waait het wel heel hard. Tijd, dus om wat extra aandacht aan je weerstand te besteden. Anders lig je straks snotterend in bed en dat is wel het laatste dat we willen.

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau weet alles over vitamines en legt uit welke je precies nodig hebt om je weerstand te verbeteren. Lekker gezond en fit de winter in dus, dat doe je zo.

Extra steuntje in de rug

Tijdens de herfst wordt onze gezondheid weer flink op de proef gesteld. We moeten dus zorgen dat ziekteverwekkers vooral op afstand worden gehouden. Tijd om onze weerstand een extra steuntje in de rug te geven. Maar hoe doe je dat? Vitamines en mineralen doen iets voor je algehele weerstand. Welke heb je nodig? En wat doen ze precies voor je? Ik heb wat handige antwoorden op een rijtje gezet. Ze staan ook in de speciale Weerstandswaaier die ik heb gemaakt voor je. Deze is hier gratis te downloaden. Zo heb je altijd een makkelijk steuntje in de rug bij de hand.

Wat is weerstand?

Eerst maar eens een antwoord op de vraag: wat is weerstand eigenlijk? We bedoelen hier ons afweersysteem mee. Het beschermingsmechanisme van ons lichaam. Zodra een virus binnenkomt wil je dat witte bloedcellen direct aan de slag gaan om deze ongewenste indringer onschadelijk te maken. Daar heb je alleen wel een goede weerstand voor nodig. Deze verkleint de kans dat het virus ook echt ‘voet aan de grond’ krijgt.

Weerstand verbeteren

Hoe krijg je een goede weerstand? Het begint bij gezond en gevarieerd eten. Gevarieerde voeding geeft je de juiste vitamines en mineralen die je nodig hebt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Zorg dus voor voldoende groente en fruit. Maar vergeet niet ook voldoende vezels, vlees en zuivel te nemen. Te eenzijdig eten creëert tekorten. En dat kan je lichaam niet gebruiken.

Weerstandswaaier

Nu je weerstand verbeteren. Wat is er precies voor nodig? Wist je dat er 6 zogenaamde weerstandsvitamines en 4 weerstandsmineralen zijn? Allemaal leveren ze een bijdrage aan je weerstand. Dit doen ze op verschillende manieren, dus zorg dat ze allemaal voldoende voorkomen in je voeding. Speciaal voor jou heb ik de Weerstandswaaier gemaakt waar al deze vitamines en mineralen in staan. Download deze gratis hier, dan weet je precies wat je nodig hebt. Om met nog wat cijfers te gooien. Wist je dat er maar liefst 200 verschillende verkoudheidsvirussen bestaan? Ook hier lees je alles over in de waaier.

Multivitamine

Wanneer het nu niet lukt om dagelijks voldoende gezond te eten, is het gebruik van een multivitamine het overwegen waard. Kies je voor een dosering van rond de 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), dan is die aanvulling volstrekt veilig. Veel mensen doen dat dan ook. Uit onderzoek van het Vitamine Informatie Bureau uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 50% van de Nederlanders een multivitamine neemt om de weerstand te verhogen.

Meer weten?

Wil je meer weten over je weerstand verbeteren? Download dan hier de Weerstandswaaier of neem een kijkje op de website van het Vitamine Informatie Bureau van Suzan Tuinier.

Lees verder

Meest gelezen