Volg ons online

Digitaal

Zorg apps zijn de toekomst

Zorg apps zijn de toekomst. Ze zijn sneller en vooral goedkoper te ontwikkelingen en de patiënt krijgt met apps meer eigen regie.

Gedeeld

op

Zorg apps zijn de toekomst

Zorg apps zijn volgens Bas van Nieuwkerk, directeur van Technology To Serve (TTS), de toekomst. Ze gaan snel een leidende rol krijgen om in ons land de kwaliteit en effectiviteit van de zorg veilig stellen. Zowel praktisch, procedureel én wettelijk.

Komend jaar gaan steeds meer wijkverpleegkundigen bijvoorbeeld zorgplannen, rapportages en metingen maken en invoeren via speciaal daarvoor gemaakte zorg apps. Voor de zorg is dit het begin van een tweede digitale revolutie. Zorg apps gaan dus onvermijdelijk de toekomst bepalen voor alle zorgaanbieders in Nederland.

Ontwikkelingen sneller toegepast

Zorg apps kunnen bijdragen aan het beter maken van specifieke zorgprocessen. Een voordeel van de apps is dat technologische innovaties, die processen kunnen verbeteren, sneller en makkelijker geïmplementeerd kunnen worden. En nog een ander bijkomend voordeel is dat apps de zorgaanbieders geld kunnen besparen. Het is namelijk een stuk goedkoper om een app te maken én de apps zijn makkelijker in gebruik.

Logge alles-in-één systemen

Voorheen werden oplossingen met name gezocht in een alles-in-één ICT systeem, maar deze tijden liggen gelukkig achter ons. Dergelijke systemen kunnen simpelweg niet tegemoet komen aan alle wensen van alle verschillende doelgroepen die gebruik moeten maken van zo’n systeem. Het Elektronisch Cliëntendossier (ECD) is daar een voorbeeld van. Voor veel zorgaanbieders is dit dossier inmiddels meer een ‘hoofdpijn dossier’. Er moet namelijk consensus worden bereikt tussen alle verschillende gebruikersgroepen. Hierdoor duurt het een eeuwigheid om het te implementeren én als het dan eenmaal draait is de techniek vaak alweer achterhaald door de vele nieuwe ontwikkelingen op de markt.

Zorg apps zijn de toekomst

Als je dit vergelijkt met zorg apps dan zijn deze heel intuïtief in gebruik en is het makkelijk aan te leren voor bijna iedereen. Zelfs voor medewerkers die niet zo digitaal zijn ingesteld. De zorg apps geven zorgaanbieders dus de mogelijkheid veel sneller in te spelen op alle nieuwe ontwikkelingen. En voor iedere specifieke situatie is een oplossing mogelijk. Ook bieden de apps zorgaanbieders de mogelijkheid veel sneller gegevens uit te wisselen. Hier moet wel heel zorgvuldig mee worden omgegaan, maar meerdere partijen in de gezondheidszorg hebben hiervoor de handen ineen geslagen, zodat dit in de toekomst makkelijker gaat.

Eigen regie over je gegevens

Ten slotte zal het recente besluit van de Eerste Kamer om patiënten meer regie te geven over hun gegevens, ervoor zorgen dat deze processen nog sneller in de praktijk worden gebracht. Mensen krijgen dan het recht om vanachter de computer hun eigen medische dossier in te zien met als uiteindelijke doel om de patiënt of cliënt zelf regie te geven over zijn gegevens.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Digitaal

Gezond ouder worden in 6 stappen

Gezond ouder worden. Het kan in 6 stappen met de gratis online cursus die de Leyden Academy vanaf mei aanbiedt. Maar waarom is dat nodig? Zijn we niet al heel gezond?

Gedeeld

op

door

Gezond ouder worden

Gezond ouder worden, het is niet moeilijk. Sterker nog, met de nieuwe online cursus van de Leyden Academy kun je het in maar liefst 6 stappen doen!

1 mei gaat de cursus van start en is gratis. Wekelijks zijn er modules te volgen met nieuwe (en bekende) wetenschappelijke inzichten. Maar ook handige tips hoe je gezond ouder worden ook echt in de praktijk kunt brengen. David van Bodegom, Lex van Delden en professor Rudi Westendorp verzorgen de videocolleges. En hou je van reizen? Er zijn virtuele excursies naar Kopenhagen, Denemarken en Gent, België.

Hartklachten voorkomen

De Leyden Academy, die de online cursus ontwikkelde samen met o.a. de TU Delft, kwam op het idee naar aanleiding van onderzoek naar gezond ouder worden. 94% van de hartaanvallen kunnen voorkomen worden door een gezonde leefstijl. 94%!!! Dat is niet zomaar een klein aantal, dat zijn bijna alle hartaanvallen! Onze omgeving helpt mee aan een gezonde leefstijl. Sterker nog, het is onze moderne levensstijl die ervoor heeft gezorgd dat we zoveel problemen hebben met onze gezondheid. Onze hele maatschappij is er op ingericht om het leven zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Maar ja, dat betekent dat we minder bewegen, sneller kiezen voor een makkelijke maaltijd en vaak de gemakkelijkste weg kiezen.

Online gezond ouder worden

De Engelstalige versie van de cursus is al sinds december 2016 beschikbaar en door meer dan 10.000 mensen uit 152 landen gevolgd. Vanaf 1 mei 2018 kan dit ook in het Nederlands. De cursus volgt de volgende zes stappen:

  • Oude genen in een nieuwe omgeving: deze mismatch is de voornaamste oorzaak van veel ouderdomsziektes en symptomen.
  • De medische reflex en het alternatief: hoe gaan dokters om met ouderdomsziekten?
  • Waarom diëten niet werken: creëer een omgeving die onbewust gezond gedrag stimuleert.
  • Dagelijkse omgeving: kleine slimme veranderingen hebben grote invloed op onze gezondheid.
  • In de wijk en in het woon-werkverkeer: op excursie naar steden met goede voorbeelden.
  • Een nieuwe publieke gezondheid: de gevolgen voor beleidsmakers, werkgevers en andere professionals.

Meer weten?

Wil je de cursus gezond ouder worden online volgen? Bezoek dan de website van de Leyden Academy en schrijf je in!

Lees verder

Digitaal

Wmo loketten in Nederland op een rijtje

Alle Wmo loketten in een handig overzicht. Het blog Alleszelf.nl heeft een compleet overzicht gemaakt en legt uit wat de Wmo voor jou kan doen.

Gedeeld

op

door

Wmo loketten

Ook altijd zo’n moeite om informatie te vinden over het Wmo loket van de gemeente waarin u woont? En wilt u weten wat de Wmo precies doet voor u? Het blog Alleszelf.nl heeft het voor u op een rijtje gezet, met een handig overzicht van alle Wmo loketten in Nederland.

Sinds 2015 heeft u vaker contact met uw gemeente, omdat de nieuwe Wmo in werking is getreden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Veel gemeenten hebben Wmo-loketten of andere informatie-adressen ingericht. Of men werkt met sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Alleszelf.nl biedt u graag in één overzicht de ‘Wmo-loketten Nederland’. Met alle telefoonnummers, e-mailadressen en (gemeente)sites in heel Nederland. Tip: sla deze pagina op als ‘favoriet’.

Soorten ondersteuning

De ondersteuning vanuit de gemeente verschilt in aanbod. Net als de werkwijze betreft de aanvraag en toekenning. De ondersteuning kan bestaan uit:

Wmo: dichtbij voor maatwerk

Gemeenten voeren de nieuwe Wmo graag uit omdat zij ‘dichtbij burgers’ staan en daardoor ‘maatwerk’ kunnen leveren. Directe, makkelijke en persoonlijke communicatie hoort daar natuurlijk bij. Toch is het niet altijd eenvoudig om de juiste contactgegevens van een gemeente te vinden, zo liet de praktijk eerder zien. Om u als oudere, mantelzorger, vrijwilliger of hulpverlener te helpen altijd snel het juiste e-mailadres en telefoonnummer van uw Wmo-loket te vinden, publiceert Alleszelf.nl alle gegevens. Let u er op dat gemeenten verschillende benamingen kunnen gebruiken voor het Wmo-loket, onder andere Loket Wmo, Loket-Z, Zorgloket of Loket Zorg en Inkomen.

Verantwoording Wmo loketten Nederland

De informatie is tot stand gekomen via een zoektocht op internet door een team van zeven mensen. Daarbij is gezocht naar de Wmo-loketten van gemeenten.  In sommige plaatsen zijn naast bovengenoemde omschrijving voor ‘het loket’ ook nog andere namen in gebruik. Bijvoorbeeld: sociale wijkteams, service- en startpunten, informatiecentra, ‘brede loketten’, ‘wegwijsloketten’, ‘lokale loketten’. Deze hebben we dan ook verwerkt. We hebben uitsluitend openbare bronnen geraadpleegd maar nog niet alle gegevens zijn gecontroleerd. Dus: als blijkt dat iets niet correct of compleet is, laat het ons dan alstublieft weten via de contactpagina of als reactie onderaan dit bericht. Dan passen wij het snel aan en zorgen we er samen voor dat het overzicht actueel is.

Meer weten?

Wilt u ook zien hoe u in contact kunt komen met een Wmo loket bij u in de buurt? Bezoek dan dit handige overzicht op het blog van Alleszelf.nl.

Lees verder

Meest gelezen