Volg ons online

Digitaal

Tweelingzussen na 26 jaar weer ‘in beeld’

Deze tweelingzussen hebben elkaar al 26 jaar niet gezien omdat de één in Nederland woont en de ander in Australië. Maar dat gaat veranderen in deze video.

Gedeeld

op

Tweelingzussen Truus en Gerrie van Vodafone

Iedereen heeft een smartphone behalve de ‘oude ‘ouderen onder ons. Onderzoek toont aan dat 90% van hen niet of nauwelijks online contact heeft. En dat is jammer want meer dan de helft denkt dat meer begrip van online zaken zou leiden tot minder eenzaamheid.

Vodafone wil daarom helpen en is ‘Oma Online’ gestart, een initiatief om opa of oma uit te leggen hoe de online wereld werkt. In een korte film is te zien hoe kleinzoon Rodney zijn oma Gerrie helpt met een speciale videobelverbinding waarmee zij haar 80-jarige tweelingzus, die in Australië woont, na 26 jaar weer ziet.

Kijk, een kangoeroe!

Gerrie komt naar buiten met de bezem en bromt: “Wat ’n pokkenweer!”. Aan de andere kant van de wereld roept haar 80-jarige tweelingzus Truus: “Kijk, een kangoeroe!”. Later, rustig in haar stoel zegt Truus: “Ger is nog nooit hier geweest”. Waarom dat is vertelt een schijnbaar onverschillige Gerrie: “Wat moet ik in Australië? Dat zie ik hier op de televisie toch ook?”. Rodney, de kleinzoon lacht: “Ach, mijn oma doet wel stoer maar ze heeft ’n klein hartje hoor”. De reden dat de twee zussen elkaar al 26 jaar niet gezien hebben komt omdat vliegangst en die grote plas water waar ze over heen moeten, hen angst inboezemt. “Hoe heet dat ook alweer als zo’n vliegtuig op en neer gaat?”, vraagt Gerrie. “Turbulentie”, vult Rodney aan. “Ja!”, knikt Gerrie, alsof ze zeggen wil dat je wel gek moet zijn om in een vliegtuig te stappen.

En nou?

Rodney lijkt het fantastisch als de beide dames elkaar via video weer kunnen zien. Vodafone heeft daar een oplossing voor. Nadat de apparatuur geïnstalleerd is brengt een simpele druk op de knop de zussen via de TV weer bij elkaar in beeld. “Dat is goed”, zegt Truus. “Als het maar één knop is!”. Gerrie is benieuwd of Truus ook nog steeds heimwee heeft en dan met name naar haar. Bij het rinkelen van het videosignaal reageren ze allebei hetzelfde: “En nou…?”. Dan ineens zien ze elkaar weer terug op het beeldscherm. “Hoe zie ik eruit?”, vraagt Truus nieuwsgierig. “Nou, je bent wel wat dikker geworden in je gezicht”, antwoordt Gerrie. “Nee!!”, lacht Truus. “Dat komt door de film”.

Tweelingzussen in tranen

“Heb je me nog gemist?”, vraagt Gerrie dan. “Tuurlijk”, zegt Truus. “Ik denk elke dag aan je…”. Nu wordt de stoere Gerrie toch emotioneel. “Oh, daar ga ik alweer”, roept ze terwijl ze haar tranen probeert te bedwingen. “Niet huilen hoor!”, roept Truus terug. “Want dan maak je mij ook aan de gang!”. De zussen babbelen alsof ze gisteren nog bij elkaar op de koffie zijn geweest. Leuk dat de huidige telecom techniek deze verbinding mogelijk maakt.

meer informatie

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Lees verder
Advertentie

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Digitaal

Mantelzorg app maakt plannen een stuk makkelijker

De mantelzorg app Fello helpt het leven van mantelzorgers makkelijker maken. En de app werkt. Steeds meer mensen gebruiken het.

Gedeeld

op

door

Mantelzorg app

Mantelzorg app Fello maakt plannen voor mantelzorgers een stuk makkelijker en overzichtelijker. Het is een gedeelde agenda app waarmee familieleden en vrienden moeiteloos kunnen communiceren en zaken kunnen regelen. En het mooie is, het gratis!

Sinds enige tijd is er een duidelijke verandering gaande in de zorg. Minder verantwoordelijkheden bij de overheid, meer verantwoordelijkheden bij familie en vrienden. Dat is ook de reden waarom mantelzorg zo’n vlucht heeft genomen in ons land. Een taak die zwaar kan zijn. Het doel van Fello is om een mantelzorg app te zijn die het leven voor deze groep juist makkelijker maakt. En dat lijkt aardig te lukken!

Mantelzorg app die werkt

“Mantelzorgers doen nobel werk, maar ervaren veel rompslomp bij de dagelijkse afstemming van wie wat wanneer doet. Ook beslissen over de zorg van hun familielid kan veel uren in beslag nemen. Als de regelstress verdwijnt uit de mantelzorg, blijft er meer tijd over voor de werkelijke zorg en aandacht. Hier komt Fello kijken”, aldus mede-oprichter Elien Phernambucq. “Wij hebben een gedeelde agenda gemaakt voor families die voor iemand zorgen, in de vorm van een gratis app. De app maakt het dagelijkse geregel overzichtelijk en gemakkelijk, waardoor mantelzorgers gemakkelijk hulp kunnen inschakelen, goed kunnen communiceren over beslissingen, tijd kunnen besparen in het regelwerk en zich zo kunnen richten op de echte zorg.”

Partnerdiensten van Fello

Maar Fello maakt het leven van mantelzorgers op meerdere manieren makkelijker. Zo koppelt de mantelzorg app je ook aan bedrijven die diensten leveren waar je gebruik van kunt maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘Senior Service’. Dit bedrijf helpt mantelzorgers met extra hulp als de druk te groot wordt. Fello hoopt binnenkort meer van dergelijke partnerdiensten aan te kunnen bieden. Naast deze partnerdiensten krijgt Fello ook hulp van De Achmea Foundation en zijn ze bij de start ondersteund door een partij zoals Vodafone.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mantelzorg app Fello en wat het voor jou als mantelzorger kan doen? Bezoek dan de website en schrijf je direct in voor een gratis account.

Bron: Emerce

Lees verder

Meest gelezen