Volg ons online

Digitaal

Specialist geeft zorg op afstand

Met dit wel heel bijzondere project kan de specialist zorg op afstand verlenen. En bij de Argos Zorggroep wordt het al gedaan.

Gedeeld

op

Zorg op afstand met de Google Glass

Zorg op afstand klinkt heel onpersoonlijk! Maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Bij de Argos Zorggroep hebben ze namelijk een heel handige toepassing gevonden voor…de Google Glass.

Met deze bril komt er nog steeds een verpleegkundige bij iemand thuis, maar wordt de Google Glass gebruikt om extra professionele hulp op afstand mee te laten kijken.

Een vertrouwd gezicht

Fabiënne van de Bosch is projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep. Zij moet een cliënt behandelen met een wond. Met de Google Glass maakt ze in no-time verbinding met een wondspecialist: “Wil je met mij meekijken om de voortgang van de wondgenezing te bespreken?” vraagt ze. Mevrouw de Vries wordt behandeld en de specialist kijkt live mee via een tablet. De specialist geeft tips waar nodig en Fabiënne kan zich volledig richten op de behandeling. En het mooie is dat Fabiënne vertrouwt is met mevrouw de Vries, die op deze manier niet continue andere mensen over de vloer krijgt.

Zorg op afstand

We kennen allemaal de prachtige futuristische video’s van de Google Glass en de toepassingen in de praktijk. Maar een gebied dat onderbelicht is, is de zorg. En dat terwijl de Google Glass bij uitstek geschikt is hiervoor. Eigenlijk heeft de huidige versie van de bril alle toepassingsmogelijkheden die in de zorg ook gebruikt kunnen worden. Het enige dat ontbrak was een veilige en gebruiksvriendelijke applicatie, waarmee ook wordt voldaan aan alle privacywetgeving.

Privacyprobleem

Maar daar is nu wat op gevonden. Het project heet Glazz en is ontwikkeld door de Argos Zorggroep, samen met 1Minuut Zorginnovatie. Wat is Glazz? Het project heeft een applicatie ontwikkeld die Genzõ heet, waarmee een oplossing is gevonden voor het “privacyprobleem”.

Direct contact

Martijn de Groot, oprichter van 1Minuut Zorginnovatie en lid van projectteam Glazz, vertelt: “Mijn rol in het projectteam is het ontwikkelen en verbeteren van Genzõ. Uniek aan dit project is het directe contact met de werkvloer. Dagelijks praat ik met medewerkers en mantelzorgers over hun ervaringen met Genzõ en de Glass. Op basis hiervan voer ik direct verbeteringen door in de software. Zo ontwikkelen we een applicatie voor en door de zorg.”

Eigen regie

Nu al is de bril gebruikt bij ruim 500 zorgsituaties en de ervaringen zijn positief: “Het inzetten van de Glass levert veel tijdswinst op. Een second opinion van bijvoorbeeld een arts had eerder veel voeten in de aarde. De huisarts kon in de meeste gevallen pas later op de dag, of zelfs later in de week, langskomen. Nu zetten we de Glass op, bellen we hiermee de specialist of arts op zijn of haar tablet en hebben we direct contact. Ook kunnen we mantelzorgers ondersteunen wanneer zij kleine zorghandelingen, zoals stomazorg, verrichten. Via de Glass kijken we mee en geven we instructie en tips op afstand. Zo stellen we mantelzorgers in staat de zorg in eigen regie te houden en niet altijd afhankelijk te zijn van wanneer de thuiszorg komt.” vertelt Yoeri van Oosterhout, projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep.

Minder personeel

Inmiddels zet de Argos Zorggroep de bril ook in op verschillende zorglocaties. In Maassluis bijvoorbeeld wordt Glazz ’s nachts gebruikt. Mocht het nodig zijn dan kunnen verpleegkundigen nu makkelijk verbinding leggen met hulp in het nabij gelegen Geriatrisch centrum DrieMaasHave, waardoor er ’s nachts minder personeel nodig is.

Enthousiaste gebruikers

Maar het is niet alleen de professionele verzorger die enthousiast is over het gebruik van de Glazz. Ook cliënten en mantelzorgers zijn te spreken over het project. “Ik vind aandacht en gezelligheid belangrijk en ik was bang dat de bril op den duur de mens zou vervangen. Dit is gelukkig niet zo, er is voldoende aandacht en juist dankzij de Glass krijg ik vaak dezelfde medewerkers over de vloer. Dit vind ik prettig, want je bouwt toch sneller een band op met een vertrouwd gezicht. ” Meneer Terlouw is mantelzorger van zijn vrouw en ook hij is positief over de mogelijkheden: “Mijn vrouw houdt er niet van als er vreemden over de vloer komen. Dankzij de Glass kan ik haar stoma verzorgen en kan ik altijd een verpleegkundige bereiken die met mij meekijkt als dat nodig is terwijl ik de zorg uitvoer. De eenvoud van de bediening van de Glass verraste mij, hij reageert zelfs op je stem!”

meer informatie

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Digitaal

Gratis wifi hotspots in je…rollator

Gratis Wifi Hotspots in felgekleurde rollators. In de binnenstad van Helmond brengen ze tegenwoordig jong en oud in contact.

Gedeeld

op

door

Gratis wifi hotspots

Gratis wifi hotspots in felgekleurde rollators. In de Helmondse binnenstad zie je ze tegenwoordig rondlopen. Fluorescerend groen, geel en roze, dus opvallen doen ze zeker. En met een reden.

Kunstenaar Rocco Verdult kwam op het idee deze gratis wifi hotspots bij ouderen te creëren om ze makkelijker in contact te brengen met jongeren in de stad. Nergens is op straat gratis wifi te vinden. Dus zodra de jongeren in de gaten hebben dat er hotspots rondlopen, komen ze daar direct op af.

Eenzaamheid

Het idee heeft meerdere voordelen. “Ouderen zitten vaak in hun eentje thuis, en een beetje doelloos door de stad lopen is niet leuk. Als we aan ouderen uitleggen wat wifi is en hoe ze met jongeren contact kunnen krijgen doordat hun rollator met gratis wifi hotspots is uitgerust, snijdt het mes aan twee kanten”, zegt Verdult. “Jongeren komen eerder naar de binnenstad als er gratis wifi is; ouderen krijgen buitenlucht én contact.” De gratis wifi hotspots werken alleen met een wachtwoord én je moet dicht in de buurt staan. Ze ontkomen er dus bijna niet aan om contact te leggen.

Contact met jongeren

Maar niet iedereen is even enthousiast. “Jongeren zijn zo leuk niet om contact mee te hebben”, zegt een dame van 90. “Dat valt meestal tegen en ik weet niet wat wifi is.” Maar op die enkele slechte ervaring na, zijn de meeste ouderen én jongeren wel heel positief. “Je kunt denk ik veel makkelijker contact maken en dat is gezellig”, zegt een andere dame van 70. En het project heeft inmiddels al zoveel bekendheid dat er ouderen zijn die zich vrijwillig aanmelden voor deelname.

Gratis wifi hotspots

Voor de jongeren is de ervaring tot nu toe ook heel positief. “Het beste idee sinds tijden”, zegt een meisje van 16. “Wifi is voor ons heel belangrijk. In de hele binnenstad van Eindhoven is wifi dus daarom gaan we er graag heen. Helmond heeft zoiets niet, terwijl iedereen snapt dat jongeren wifi nodig hebben. Er zijn oma’s en opa’s die speciaal wifi aanschaffen omdat ze willen dat de kleinkinderen op bezoek komen. Dit is echt héél vet.” En de connectie maken met ouderen vinden ze juist heel leuk. “Je kunt niet zomaar op een oudere aflopen en een praatje beginnen. Door de wandelende wifi kan dat wel”, zegt een ander meisje. “Dit is echt een supergoed idee.”

Is het inderdaad zo’n goed idee? We zijn benieuwd naar je mening of ideeën om ouderen in contact te brengen met jongeren.

Bron: NOS

Lees verder

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Meest gelezen